۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۹۹۸۱۱
آیت الله نوری همدانی:

مباهله راهکاری برای مقابله با افراد بی منطق است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: اسلام می خواهد ما از نظر اعتقادی و فرهنگی آن چنان قوی باشیم که بتوانیم با افراد مخالف به روش صحیح مقابله داشته باشیم و مباهله راهکای برای مقابله با افراد بی منطق است.
درس خارج فقه آيت الله نوري همداني در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، گفت: اسلام می خواهد ما از نظر اعتقادی و فرهنگی آن چنان قوی باشیم که بتوانیم با افراد مخالف به روش صحیح مقابله داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که آیا مباهله برای افرادی غیر از معصومین(ع) هم وجود دارد یا خیر؟، بیان داشت: در روایتی یکی از اصحاب ائمه(ع) به امام صادق(ع) می گوید که اهل سنت پیرامون تفسیر آیات قرآن راجع به اهلبیت پیامبر(ص) تاویل های گوناگون می آورند و از حق و حقیقت فرار میکنند که امام به مباهله کردن با شرایط و آداب خاص امر می کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، بیان داشت: در تاریخ علمای شیعه ذکر شده است در زمانی که درایران دو جریان اخباری گری و وهابیت فعال شده بود، کاشف الغطاء به خاطر احساس مسئولین به ایران آمد و در راه روشنگری گام برداشت.

وی با اشاره به مقام علمی و قدرت بیان شیخ جعفر کاشف الغطا، بیان داشت: فردی به نام محمد اخباری که از بزرگان اخباریون ایران محسوب می شد و فردی باسواد و مناظره گر محسوب می شد با کاشف الغطا به مناظره پرداختند اما طرفین قانع نشدند که کاشف الغطا او را به انجام مراسم مباهله در بیانبانهای تهران دعوت کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: در روز موعود مردم در بیابان حضور پیدا کردند و کاشف الغطا هم که به حق بودن مطالب خود یقین داشت آمده بود اما هرچه منتظر شدند شیخ محمد اخباری نیامد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، در ادامه بحث، خود بیان داشت: کتاب های گوناگون تفسیری، ادبی، حدیثی که در بین اهل سنت نوشته شده است به مدد همیاری حکومت های وقت بوده است که مشابه همین وضیعت در دوران صفویه مشاهده می شود و امروز به برکت حکومت نظام اسلامی زمینه برای کارهای علمی و فرهنگی آماده تر است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در ادامه با اشاره به حدیث شر الیهود المیسان از پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: طبق شواهد منظور از میسان همان فلسطین است و بدترین یهودیان، یهود فلسطین معرفی شده است.

وی ادامه داد: برطبق روایات، محبت اهلبیت(ع) اولین ولاء است که باید نسبت به آن مواظبت کرد. /909/پ202/ص
ارسال نظرات