۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۹۹۸۸۸
در گفت و گو با آیت الله کعبی تشریح شد؛

فضا سازی رسانه‌ای در رای خبرگان تأثیری نخواهد داشت

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با تبین ملاک های لازم برای انتخاب هیات رییسه و رییس این نهاد مهم و برجسته، فضاسازی ای رسانه ای را در رای اعضای مجلس خبرگان بی تاثیر خواند و آیت الله مهدوی کنی را نامزد بخش قابل توجهی از اعضای این نهاد دانست.
آيت الله کعبي
آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اجلاسیه آتی خبرگان رهبری، تصریح کرد: انتخاب هیات رییسه و کمیسیون های مجلس خبرگان به ویژه انتخاب رییس مجلس خبرگان این بار با حساسیت ویژه ای مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها شده است.

وی با بیان اینکه این کار نباید اتفاق می افتاد، تاکید کرد: این مساله در چارچوب آئین نامه خبرگان هر دو سال یکبار با رای مخفی و کاملا در فرایند طبیعی صورت می گیرد.

آیت الله کعبی افزود: در حال حاضر نیز انتخاب هیات رییسه، کمیسیون ها و رییس خبرگان یک امر عادی و درچارچوب آیین نامه داخلی خبرگان و بر حسب تشخیص اعضای خبرگان بر مبنای وظیفه شرعی و قانونی با درنظر گرفتن وظیفه شرعی صورت می گیرد.

عضو مجلس خبرگان گفت: بنابراین توقعات و انتظارات یا فضاسازی رسانه ای در رای اعضای خبرگان تاثیرگذار نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این مساله بسیار رسانه ای شده و حرف های ضد و نقیضی ممکن است گفته شود، برای صیانت از جایگاه رفیع مجلس خبرگان من به عنوان یک عضو نکاتی را یادآور می شوم که طبعا مورد توجه اعضای این مجلس در انتخاب شان است.

آیت الله کعبی توجه به جایگاه و شان ویژه و رفیع مجلس خبرگان را یکی از ملاک های انتخاب دانست و بیان داشت: مجلس خبرگان نهادی متشکل از 86 نفر از علمای مردمی، متنفذ، صاحب نظر، عالم، با تقوا و آشنا به مسائل سیاسی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: این جایگاه رفیع باید در چشم مردم عظیم باقی بماند و البته این گونه نیز هست و این یکی از ملاک های انتخاب هیات رییسه خواهد بود.

آیت الله کعبی بیان داشت: فرایند انتخاب به گونه ای است که به تقویت نظام و تحکیم ولایت و رهبری منجر شود و این مساله نیز مورد توجه اعضای خبرگان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیگر ملاک های انتخاب مجلس خبرگان، ابراز داشت: انتخاب به گونه ای صورت می گیرد که باعث ارتقا ظرفیت اجتماعی و مردمی مجلس خبرگان واقع شود و مطالبات مطالبات عمومی در مسیر صیانت از نظام و تحکیم وحدت و انسجام جامعه در انتخاب خبرگان بی تاثیر نیست.

مرحوم آیت الله مشکینی با رای قریب به اجماع به عنوان رییس خبرگان انتخاب می شد

آیت الله کعبی بیان داشت: جایگاه مجلس خبرگان و ریاست این مجموعه قبل از آن که جایگاه تشکیلاتی، اداری و ساختاری صرف باشد، یک جایگاه رفیع علمی، فقهی، معنوی و جایگاهی است که مرحوم آیت الله مشکینی با رای قریب به اجماع انتخاب می شد.

وی بیان داشت: نباید در مساله انتخاب هیات رییسه و رییس خبرگان به گونه ای عمل شود که جایگاه رفیع ریاست در حد جریان های سیاسی و احزاب و گروه ها یا موضع گیری های خاص تنزل یابد.

رییس خبرگان باید جامعیت فقهی و معنوی داشته باشد

آیت الله کعبی ابراز داشت: این هم یکی از ملاک های مورد توجه خبرگان است، شخصیتی باید در راس خبرگان باشد که جامعیت فقهی و معنوی داشته باشد و یک نحوه بزرگی و شیخوخیت که بتواند وحدت و انسجام را در سطح روحانیت و نخبگان و شخصیت ها برای تقویت وحدت و همدلی ایجاد کند.

وی موضع گیری در برابر فتنه گران و جریان فتنه را از دیگر ملاک های انتخاب خبرگان عنوان و تصریح کرد: موضع گیری در مقابل فتنه سال 88 و حوادث بعد از آن هم برای خبرگان بسیار حایز اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان بیان داشت: از این منظر مجلس خبرگان در بیانیه های متعدد همواره فتنه گران و سران فتنه را محکوم کرده و در برابر آنان موضع قاطع گرفته و از نظام اسلامی و وحدت و همدلی و قانون گرایی سخن به میان آورده است.

آیت الله کعبی ادامه داد: موضع گیری روشن در برابر فتنه در نوع انتخاب خبرگان مورد توجه است، با توجه به این اصول و ملاک ها تعداد قابل توجهی از آقایان اعضای مجلس خبرگان اظهار تمایل کرده و از آقای مهدوی کنی خواسته اند که نامزد ریاست خبرگان بشوند.

وی تاکید کرد: ایشان بر اساس انجام وظیفه شرعی و با کرامت و بزگواری برای تقویت نظام اسلامی و تحکیم ولایت و حفظ انسجام، وحدت و اخوت و همدلی و به خاطر شیخوخیت و جایگاه رفیع علمی و معنوی تقبل این نامزدی را کرده اند.

آیت الله کعبی گفت: تعداد قابل توجهی در حد اکثریت قاطع و قابل توجه از ایشان خواسته اند کاندیدا شوند و آیت الله مهدوی کنی نامزد ریاست مجلس خبرگان از طرف بخشی قابل توجهی از اعضای خبرگان هستند.

انتخاب رییس خبرگان نباید به عنوان یک رقابت سیاسی و حزبی تلقی شود

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: انتخاب هیات رییسه و به ویژه انتخاب رییس مجلس خبرگان نباید به عنوان یک رقابت سیاسی و یا حزبی و یا درونی تلقی شود.

وی بیان اینکه مجموعه اعضای خبرگان مدافع نظام، رهبری و ولایت هستند تاکید کرد: اعضای انی نهاد مهم و برجسته بارها در بیانیه ها مدیریت، حکمت و کاردانی و شایستگی رهبر معظم انقلاب اسلامی را در اداره کشور و نظام مورد توجه قرار داده و ستوده اند و خدا را بر نعمت رهبری شکر می کنند.

فضاسازی رسانه ای در رای خبرگان تاثیری نخواهد داشت

آیت الله کعبی گفت: مجموعه خبرگان رهبری مدافع ولایت و رهبری هستند و انتخاب هیات رییسه نباید به مثابه یک رقابت سیاسی و حزبی و جناحی تلقی شود و این مطلب برای خبرگان حل شده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مساله انتخاب رییس مجلس خبرگان رهبری در یک فرآیند کاملا طبیعی و عادی صورت می گیرد و فضاسازی رسانه ها در رای خبرگان تاثیری نخواهد داشت. /924/ت301/ص
ارسال نظرات