۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۶۷۰۵۱

نگاهی به کتاب «دیده و دل و دست»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «دیده و دل و دست» به عنوان پژوهشی در باب پوشاک و هنرهای سنتی استان خراسان از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.
کتاب «ديده و دل و دست»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از به نشر، کتاب «دیده و دل و دست» را به عنوان پژوهشی در باب پوشاک و هنرهای سنتی استان خراسان بزرگ از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

 

صنایع دستی با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که دارد می ‌تواند بعنوان یک پیام ‌رسان فرهنگی و نمادی از تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در سطح جهانی محسوب شود و به همین سبب حفظ آن به وسیله شناخت و ارتقاء آگاهی در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بر این اساس انتشارت آستان قدس رضوی نسبت به چاپ کتاب «دیده دل و دست» نوشته و پژوهش ارزشمند ناهید امیدی اقدام کرده است.

این کتاب که برای نخستین بار در سال 1383 و در قطع وزیری با محوریت متن و عکس از سوی به نشر چاپ و تولید شده است، حاصل 25 سال تحقیق و پژوهش مؤلف در زمینه پوشاک به عنوان بیانگر اعتقادات، آداب و رسوم، سن و جنس، شغل، طبقه اجتماعی و شرایط تاریخی هر قوم می‌باشد.


در هر بخش از کتاب «دیده و دل و دست» پوشاک و هنرهای سنتی اقوام و نژادهای مختلف ایران بررسی شده و وجود تصویرهای رنگی در قطع رحلی، درک نمونه‌ها را به شکل ملموس تر و حقیق تری به خواننده ارائه می کند. از دیگر ویژگی های این کتاب می توان به واژه ‌نامه پایان کتاب به گویش خراسانی اشاره کرد که می تواند در نقش یاری بخش محققان و پژوهشگران در امر تحقیق در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان مورده استفاده قرار گیرد.

 

شایان ذکر است که همه ساله روز دهم ژوئن مصادف با بیستم خرداد ماه به نام «روز جهانی صنایع دستی» نام گرفته است.

 

علاقه مندان به تهیه کتاب «دیده و دل و دست» و همچنین مشاهده و تهیه سایر کتاب های انتشارات آستان قدس رضوی می توانند به نشانی اینترنتی سایت به نشر و یا فروشگاه های سطح شهر مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کرده و یا از طریق سامانه پیامکی به شماره 30003209 با این انتشارات تماس برقرار کنند./998/د102/ق

ارسال نظرات