۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۳۱۱۳۲۴

گزارشی از کتاب «پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ مباحث اعتقادی»

خبرگزاری رسا ـ «پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ مباحث اعتقادی» عنوان کتابی از مجموعه سؤالات ارسال شده به مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی است که از سوی استاد حسین انصاریان و یا بر اساس درس‌های کلامی و کتب تألیفی این استاد برجسته حوزه علمیه قم، پاسخ داده شده‌است.
مباحث اعتقادي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ مباحث اعتقادی» عنوان کتابی از مجموعه سؤالات ارسال شده به مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی است که از سوی استاد حسین انصاریان و یا بر اساس درس‌های کلامی و کتب تألیفی این استاد برجسته حوزه علمیه قم، پاسخ داده شده‌است.

 

این کتاب 816 صفحه‌ای شامل 149 سؤال اعتقادی و کلامی می‌شود که از طریق پایگاه عرفان (پایگاه اطلاع رسانی حضرت استاد حسین انصاریان) پرسیده شده و توسط گروهی از محققان مورد اعتماد این استاد حوزه علمیه قم، و بر اساس آیات، روایات، مدارک ارزشمند شیعی و مصادر عامه پاسخ داده شده است.

 

این کتاب از سوی حجت‌الاسلام علیرضا حق‌گویان از محققان مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی، مورد تحقیق و ویرایش فنی و محتوایی قرار گرفته و در 6 بخش کلی و چندین فصل در سال 1389 به چاپ رسیده است.

 

بخش اول: توحید

بخش اول این کتاب به مباحث و مسائلی پیرامون توحید پرداخته است که خود شامل دو فصل «توحید» و «اسماء و صفات خداوند متعال» می‌شود.

 

در فصل اول این بخش، ضمن بررسی فاعل طولی و فاعل عرضی و نیز آثار و نتایج توحید افعالی، به شش سؤال اساسی پاسخ داده شده که از جمله می‌توان به این سؤال اشاره کرد که اگر همه چیز آفریده خداست، پس خدا آفریده کیست؟

 

در فصل دوم نیز با عنوان «اسماء و صفات خداوند متعال» دلایل توقیفی بودن اسماء الله بررسی شده و اقسام رؤیت خداوند (ظاهری، مفهومی و شهودی) به بحث گذاشته شده‌اند.

 

همچنین در این فصل به 16 سؤال دیگر پاسخ داده شده که از جمله می‌توان به منظور از «مکر خدا» و معنای حکیم بودن حضرت حق متعال اشاره کرد.

 

بخش دوم: عدل الهی

بخش دوم این کتاب به مسائلی پیرامون عدل الهی پرداخته و ضمن پاسخگویی به 18 سؤال اساسی، مباحثی همچون آثار ترتیبی بلاها و مسائل را به بحث و بررسی گذاشته است.

 

بخش سوم: نبوت عامه

همچنین در بخش سوم کتاب، مباحثی پیرامون نبوت عامه مطرح شده که از جمله می‌توان به فلسفه نبوت در قرآن کریم (شناختن خدا، دعوت به یکتاپرستی و مبارزه با شرک و بت پرستی؛ برقراری عدالت اجتماعی؛ رفع اختلافات و منازعات؛ تعلیم و تربیت؛ اتمام حجت بر بشر) اشاره کرد.

 

همچنین در این بخش مباحث دیگری همچون فلسفه نبوت و بعثت انبیاء در روایات، فلسفه بعثت و ضرورت اصل نبوت از دیدگاه عقل و پاسخ‌هایی اجمالی و تفصیلی درباره دلیل استغفار انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام با وجود عصمت آنان مطرح شده است.

 

در این بخش به 15 سؤال اساسی پاسخ داده شده که از جمله می‌توان به این سؤال اشاره کرد که علت گرفتار شدن حضرت یونس در شکم ماهی چه بود؟ آیا گناهی انجام داده بود و آیا این امر با عصمت پیامبران سازگار است؟

 

بخش چهارم: نبوت خاصه

چهارمین بخش کتاب به مسائلی پیرامون نبوت خاصه پرداخته اشت و ضمن پاسخ‌گویی دقیق و روان به 11 سؤال اساسی، مطالبی درباره جانشینان و اوصیاء پیامبران اولوالعزم و بخشی از دلایل شیعه مبنی بر خلافت و جانشینی بلافصل امیر مؤمنان حضرت علی علیهم السلام را مطرح کرده و به بررسی گذاشته است.

 

در این بخش به سؤالاتی پاسخ داده شده که از جمله می‌توان به این سؤال اشاره کرد، «علت حرمت ازدواج مسلمانان با زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بعد از رحلت آن حضرت چیست؟ با توجه به این‌که بعضی از آنان به هنگام وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبتا جوان بودند، چگونه از حق انتخاب همسر محروم شدند؟»

 

بخش پنجم: امامت

در بخش پنجم این کتاب که به مبحث امامت پرداخته شده، ضمن پرداختن به سؤالاتی درباره شوؤن امامت، همچنین به بررسی دلایل دیگری بر حقانیت امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام به عنوان وصی و جانشین بلافصل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرداخته شده است.

 

از جمله دلایلی که در این کتاب به بررسی گذاشته شده می‌توان به حدیث بدءالدعوة، آیه تبلیغ، حدیث منزلت، معنای ولی، خطاب تند و قاطع الهی، دلداری الهی، گزینش مکان، نزول آیه اکمال، بیعت با حضرت علی علیه السلام، تأکید بر امامت حضرت علی علیه السلام و تمسک به حدیث ثقلین اشاره کرد.

 

این بخش از کتاب که 50 پرسش و پاسخ را به خود اختصاص داده، در فصل‌هایی مباحث «تولی و تبری»، «توسل»، «زیارت» و «اهمیت عزاداری و گریه» را به تحقیق گذاشته و سؤالاتی را پاسخ داده است.

 

همچنین در این بخش از کتاب، به مباحث دیگری همچون معرفی شخصیت اهل‌بیت علیهم السلام در قرآن کریم (موارد و شیوه معرفی و حکمت این روش قرآن در معرفی اهل‌بیت علیهم السلام)، دلایل اثبات ولایت تکوینی و تشریعی، امامت عامه و خاصه در قرآن و روایات، علم و عصمت امام و فضائل و مناقب معصومین علیهم السلام پرداخته شده است.

 

بخش ششم: معاد

ششمین فصل کتاب در چهار فصل «اصل معاد»، «مسائل مربوط به مرگ»، «برزخ و قبر» و «قیامت» به بررسی مباحث و مسائلی پیرامون معاد پرداخته است.

 

این بخش از کتاب ضمن پرداختن به مباحث مجازات‌های مادی و جسمانی دوزخیان و مجازات‌های روحانی و معنوی آنان، مجموعا 33 سؤال اساسی را در چهار فصل پاسخ داده است.

 

در این بخش به سؤالاتی پاسخ داده شده که از جمله می‌توان به این سؤالات اشاره کرد، «روح چیست؟»، «آیا اصل ارتباط با ارواح یا احضار ارواح از نظر اسلام صحیح است؟» و «چگونه در حالت خواب، بدن حیات دارد اما روح در بدون وجود ندارد؟»

 

در پایان کتاب، فهرست‌های آیات کریمه، احادث شریفه، معصومین، اعلام، کتب، اشعار، امکنه، ادیان و قبایل و فرق و فهرست مصادر در 75 صفحه ذکر شده‌اند که منبع خوبی برای بررسی دقیق مباحث اعتقادی به شمار می‌آیند.

 

شایان ذکر است، کتاب «پرسش‌ها و پاسخ‌ها؛ مباحث اعتقادی» در 816 صفحه و 149 سؤال از سوی انتشارات دارالعرفان و چاپ زلال کوثر منتشر شده است.

 

علاقه مندان برای تهیه آن می‌توانند به نشانی قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه 19، پلاک 27، مرکز نشر دارالعرفان مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02537740427 تماس بگیرند./997/پ201/ق

ارسال نظرات