۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۵۲۲۷۰
شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان؛

از همنشینی با ابرار و دوری از اشرار تا رسیدن به آرامش روحی و روانی

از همنشینی با ابرار و دوری از اشرار تا رسیدن به آرامش روحی و روانی
آیت الله شیرازی به تبیین آثار همنشینی با ابرار و نیز نشست و برخاست با بدان پرداخت و از ملاک و معیار دوستی و رفاقت گفت و آرامش را فراتر از آسایش و امری روحی و روانی دانست.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ وَفّقْني فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْني فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وآوني فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِ بالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین» بیان داشت: امام عليه السلام مى فرمايند: خدایا در اين روز توفیقم بده با نيكان سازش و همراهى كنم و دورم دار در از رفاقت بدان و جایم ده در اين روز با مهرت به سوى خانه آرامش، به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

همنشینی با ابرار و دوری از اشرار
آیت الله شیرازی بیان داشت: از خداوند متعال همنشینی با ابرار و خوبان درگاهش را مسألت مى نمايیم. پیش از این در تبیین دعاهای روز این مسئله مطرح شد که نشست و برخاست با خوبان، علماء، بزرگان دين و با اهل خضوع و خشوع همگی سبب تأثیر مثبت بر روی انسان می شود. خلق و خوی آنان بر انسان تأثیر می گذارد.

وی افزود: سبک زندگی مجموعه ای از گفتار تنها نیست بلکه اين رفتار و کردار انسان است که مورد اهمیت است. آنچه که خوبان انجام می دهند، آنچه که ابرار و علماء و اهل معرفت به آن عمل می کنند بیش از گفتارشان در اطرافیان تأثیر دارد. از این رو همنشینی با ابرار یک فرصت طلايى و یک نعمت بزرگ محسوب می شود که ما امروز از خداوند طلب می کنیم.

استاد خارج حوزه بیان داشت: و اما بخش دوم دعا نیز در تأیید همین بخش نخست و تکمیل آن است همانطور که همنشینی با خوبان تأثیر مثبت بر انسان می گذارد نشست و برخاست با بدان، اشرار و جهال نیز تأثیر منفی بر انسان می گذارد. بنابراین به محض درخواست توفیق همراهی و سازش با خوبان تقاضای توفیق در عدم ارتباط و رفت و آمد با اشرار را در دعا مطرح می کنیم چه بسا بدی و شرارت که متمایل به نفس و خواسته های دنیوی است زودتر در انسان تاثیر بگذارد تا معنویت طلبی ابرار!

وی افزود: در نگاه مردم نیز ما با هر دسته ای تعامل داشته باشیم به همان گروه منتسب می شویم اگر کراراً ما را با نيكان دیدند به حرمت آنان ما نیز محترم می شویم، اما اگر با اشرار و بدان دیده شدیم به همان دید نظاره گر می شوند بنابراین باید انسان در مناسبات اجتماعی خویش مواظب رفت و آمد و تعاملاتش باشد و واقعاً هم در پى كسب خوبى از خوبان باشد. نسبت به رفیق بد حتی در آیه 28 سوره مباركه فرقان نیز آمده است که انسان از دوستی با شخصی که او را از دین و خدا دور می کند ابراز تأسف و پشیمانی می کند اما دیگر فایده ندارد و وقتى پشيمان مى شود كه خيلى دیر شده است.

ملاک و معیار دوستی

استاد درس خارج فقه حوزه بیان داشت: معیارها و خصوصیات دوست و رفیق بد و خوب در روایات آمده است که انسان با دیده تعقل بنگرد هم به این موضوع می رسد. کسی که خدا را به یاد ما آورد، از بدی نهی و به نیکی امر کند، عیب ما را بازگو کند ظاهر و باطنش یکرنگ باشد و نفاق نداشته باشد، با وفا و اهل عقل و خرد و خیر و دیندار باشد انسان را همراه خود می کند.

وی افزود: حال تصور کنید عکس آنچه گفتیم باشد شخص معصیت کار دروغگوی کم عقل دو روی بخیل بی خیر و اهل دنیا و تمایلات نفسانی همنشین و رفیق ما شود در انسان چه تأثیری می گذارد!؟
آیت الله شیرازی بیان داشت: آرامش گمشده اصلى انسان در جوامع امروز است هرچند به امکانات روز مجهز شده تا آسایش داشته باشند اما چندان به آرامش نمی رسند چرا که این یک امر روحی و درونی است و سرچشمه آن به منبع لايزال الهی متصل است و از مسیر آسایش جسمی و دنیوى گذر نمی کند.

وی افزود: ما امروز از خداوند یک خانه آرام بدور از ناراحتی های روحی، کدورت ها و گرفتاری ها همراه با صمیمیت و مهر و عطوفت درخواست می نمايیم که اگر نیک بنگریم این خواسته در تکمیل دو بخش اول دعای امروز است که اگر ما چنان ابرار و خوبان بدور از اشرار زندگی کنیم از آرامش و صمیمیت جاری در زندگی آنان قطعاً نصيب ما نيز خواهد شد ان شاءلله./933/ت310/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات