۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۶۶۲۵۰۷
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی:

صبر رأس هرم ایمان است

صبر رأس هرم ایمان است
تهران - آیت الله صدیقی با بیان اینکه صبر رأس هرم ایمان است، گفت: داشتن صبر در امر به معروف و نهی از منکر ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، جمعه‌شب در جمع طلاب این مدرسه علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند متعال بشر را برای تربیت و تکامل در دنیا مستقر کرد.

وی افزود: بهشت جای تربیت شدن نیست بلکه تربیت‌شدگان وارد آن می‌شوند لذا اگر حضرت آدم در بهشت باقی می‌ماند تکاملی برای او وجود نداشت برای همین خداوند متعال لطف کرد و او را برای تحمل مشقات، درد هجران و ناله‌ها به دنیا فرستاد.

آیت‌الله صدیقی بابیان اینکه انسان تلاشگر داشته‌هایش را قدر می‌داند، عنوان کرد: کسی که با زحمت به درجه اجتهاد می‌رسد با هوشیاری مراقبت می‌کند که زحمت و تلاشش از بین نرود؛ در بین همه ارزش‌های انسانی صبر جایگاه ویژه‌ای دارد به‌گونه‌ای که صبر رأس هرم ایمان مؤمن بیان‌شده است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: طبق صریح روایات؛ انسان‌های هوسران با انجام اعمال ناشایست گرفتار فقر می‌شوند؛ این انسان‌ها اگر ثروت عالم را هم داشته باشند فقیر محسوب می‌شوند چون هیچ‌وقت به داشته‌های خودشان راضی نیستند.

وی بسیاری از ارزش‌های اخلاقی را زیرمجموعه صبر بیان و عنوان کرد: کسی که در مقابله با دشمن مقاومت می‌کند و به دفاع برمی‌خیزد نیازمند صبر است، یا کسی که در برابر ناسزاگویی دیگران صبر پیشه می‌کند و کظم غیظ دارد در زمره صابران قرار می‌گیرد.

آیت‌الله صدیقی بابیان اینکه صبر به عالم دنیا اختصاص دارد، گفت: خداوند متعال صبر را در عالم دنیا قرارداد زیرا در بهشت مشکل و مانعی وجود ندارد که انسان به مقام صبر نائل شود؛ اینکه آدمی در برابر طوفان نفس و مشکلات اقتصادی صبر پیشه کند نشانه ایمان است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بابیان اینکه خداوند حافظ مؤمنان است، عنوان کرد: انسان اگر الهی شود خداوند او را از شر گناه حفظ می‌کند؛ استقامت و بردباری در برابر هوای نفس سبب می‌شود گوش و چشم انسان به عالم غیب باز شود.

وی با اشاره به اینکه انسان در جمع می‌تواند ارزش‌های اخلاقی را کسب کند، ابراز کرد: خداوند متعال خواسته انسان در جامعه زندگی کند زیرا در محیط اجتماع است که آدمی مسؤولیت می‌پذیرد تا نسبت به خود و دیگران یک سری وظایف را انجام دهد.

آیت‌الله صدیقی یکی از زشتی‌های علمای بین اسرائیل را ترک امربه‌معروف و نهی از منکر بیان و اظهار داشت: ترک این واجب الهی سبب شد فساد و تباهی جامعه بنی‌اسرائیل را فرابگیرد؛ کسی که امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کند باید به خداوند اعتماد داشته باشد و بداند که انجام این واجب الهی در جامعه و فرد تأثیر خواهد گذاشت.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: انسان اگر پاک باشد امربه‌معروف و نهی از منکر او اثر خواهد کرد؛ آمران به معروف و ناهیان از منکر باید از روی دلسوزی دیگران را به‌ خوبی‌ها و اجتناب از بدی‌ها دعوت کنند، سکوت در برابر گناه دیگران سبب سقوط انسان می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات