۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۷۵۰۵۴۹
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

ایران رتبه نخست منطقه در فعال بودن کتابخانه‌های عمومی / لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان

ایران رتبه نخست منطقه در فعال بودن کتابخانه‌های عمومی / لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان
رمضانی با اشاره به این که ایران اسلامی جزو کشورهای پیشرو و رتبه اول در منطقه است بر لزوم توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعد از ظهر امروز در سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد با اشاره به ظرفیت کتابخوانی کتابخانه های کشور اظهار داشت: در حوزه کتابخوانه های عمومی با دو موضوع مواجه هستیم که یکی از آن بحث شبکه ای است که به حمدالله در این مرحله ایران اسلامی جزو کشورهای پیشرو و رتبه اول در منطقه است.

وی افزود: در تعریف خدمات به مردم کتابخانه های عمومی کشور بیش از ۶۰ خدمت برای مردم ارائه می شود و در گسترش خدمات های فرهنگی گام های موثری برداشته شده است.

رمضانی بیان داشت: از لحاظ کالبدی کتابخانه های عمومی در دولت، چند اولویت درحال پیگیری است و با دستور ریاست جمهوری امیدواریم حداقل ۲۰۰ دستگاه خودرو به شبکه کتاب و کتابخوانی اختصاص پیدا کند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان داشت: توجه به حوزه کودک و نوجوان را از جمله اقدامات کتابخانه های عمومی انجام شده است و توافقنامه هایی با آموزش و پرورش درحال اتمام و تکمیل داریم که ان شاءالله تا در این راستا نیز بتوانیم گام های موثری برداریم.

ایران رتبه نخست منطقه در فعال بودن کتابخانه‌های عمومی / لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان

وی با اشاره به ظرفیت های استان قم در حوزه مطالعه و کتابخوانی اظهار داشت: قم از لحاظ تعداد ناشران کتاب، بعد از تهران، دومین تولید کننده کتاب در کشور است و کتابخانه هایی که در این شهر وجود دارد، غالبا به صورت تخصصی می باشد.

رمضانی بازطراحی فضاهای موجود کتابخانه های عمومی در استان قم را یکی از اولویت های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بیان داشت: الحمدالله فضای فرهنگی استان قم سبب جهش گسترش کتابخانه های شده است و ان شاءالله کتابخانه امام خامنه ای در قم اولین کتابخانه ای خواهد بود که در این شهر تجهیز خواهد شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی در کشور ابراز کرد: تعداد نزدیک به ۱۱ میلیون نفر در کتابخانه های کشور عضو هستند و همه عضویت ها به صورت سراسری بوده و همه اعضا می توانند از خدمات کتابخانه های عمومی همه استان های کشور استفاده کنند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: تعداد ۸۰۰ کتابخانه روستایی در سراسر کشور وجود دارد و تلاش های خوبی برای شهرهایی که کتابخانه های عمومی ندارند صورت می گیرد تا در این شهرها نیز کتابخانه های عمومی تجهیز شوند.

رمضانی با اشاره به ارائه ارقام مختلف در بیان سرانه مطالعه در کشور اظهار داشت: نمی توان درصد دقیقی در این باره بیان کرد و آخرین رقم سرانه مطالعه ۳۲ دقیقه عنوان شده است درحالی که با متفاوت بودن روش پیمایش مراکز مختلف، سرانه مطالعه نیز بسیار متفاوت بوده و دقیق نمی توان درصدی را عنوان کرد.

ایران رتبه نخست منطقه در فعال بودن کتابخانه‌های عمومی / لزوم توجه به حوزه کودک و نوجوان

وی با بیان اینکه در سال های اخیر کتابخانه های عمومی برای دسترسی مردم در مناطق مختلف کشور افزایش یافته است اظهار داشت: علاوه بر احداث کتابخانه های عمومی در شهرها، کتابخانه ها در برخی روستاها و جامعه عشایری نیز ارتقاء یافته و علاقه مندان به مطالعه می توانند از منابع این کتابخانه ها بهره گیرند.

رمضانی با اشاره به ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس بیان داشت: مقام معظم رهبری، همواره بر اشاعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه تأکید دارند که باید برای تحقق این مهم در جامعه همت جهادی و انقلابی داشته باشیم.

 

ارسال نظرات