۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۴۶۹۱۰۵
با حضور مراجع تقلید؛

همایش صدف کوثر با هدف تبیین شخصیت حضرت خدیجه برگزار شد

همایش ملی صدف کوثر با هدف تجلیل از شخصیت ام المؤمنین حضرت خدیجه(س) با حضور مراجع، علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در سالن قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
همایش ملی صدف کوثر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی صدف کوثر با هدف تجلیل از شخصیت ام المؤمنین حضرت خدیجه(س) امروز با حضور مراجع، علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در سالن قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله علیرضا اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی در این همایش حضور داشتند و حضرات آیات مکارم شیرازی و جوادی آملی به عنوان سخنرانان ویژه به ایراد سخت و تبیین شخصیت والای حضرت خدیجه بزرگ بانوی جهان اسلام پرداختند.

در ابتدای برنامه پیام تصویری رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای برگزار کننده این همایش پخش شد که ایشان با تأکید بر این که حضرت خدیجه(س) مظلومه هستند، خواستار تبیین بیشتر و بهتر شخصیت ایشان برای جامعه و جهان اسلام شدند.

در ادامه حجت الاسلام ناصر رفیعی دبیر علمی همایش گفت از دی ماه سال گذشته مقدمات این همایش را آغاز کردیم، جامعة المصطفی، حوزه خواهران و جامعة الزهرا متکفل برگزاری این همایش شدند و آیت الله اعرافی هم بسیار کمک کرد، خدمت 8 تن از مراجع رسیدیم و سه کمیته علمی برای همایش تشکیل شد؛ به هرکس گفتیم که کار برای حضرت خدیجه کبری است همه قبول کردند و ما پولی ندادیم، خوشبختانه همه همکاری کردند.

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که دبیرخانه دائمی همایش تشکیل می شود، ابراز داشت: این برنامه ها ادامه دار خواهد بود، 180 مقاله رسیده به دبیرخانه رسیده که  50 مقاله برای انتشار برگزیده شده است، 4 جلد موسوعه درباره شخصیت این بانوی بزرگ آماده شده است، همچنین  2 جلد مجموعه مقالات نیز به چاپ رسیده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دولت، وزرا و مسؤولان باید در هر شهری میدان، خیابان و مؤسسه ای به نام خدیجه کبری(س) قرار دهند، همچنین دهم ربیع الاول سالروز ازدواج ایشان باید در صداوسیما مطرح شود، 10 رمضان نیز سالروز رحلت این بانوی بزرگوار باید مورد توجه باشد، ایشان 25 سال با پیامبر زندگی کرده و یار دوران سختی حضرت بوده است.

سپس حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که حضرت خدیجه وظایف خود را به خوبی انجام داده بود، ابراز داشت: در زوایای زندگی ایشان درس های مهمی نهفته است، در برخی از اذهان معروف است که ایشان قبل از ازدواج چهل سال داشت و دو بار ازدواج کرده بود اما هر دو مسأله از نظر محققان و بزرگان تاریخ کاملا منتفی و اشتباه است.

وی عنوان کرد: ایشان به هنگام ازدواج با پیامبر 25 یا 28 ساله بود و دوشیزه به شمار می رفت و قبل از آن همسری انتخاب نکرده بودند و کسانی را که نام می برند همسران خواهرانش بودند، یکی از علمای بزرگ اهل سنت می گوید که ایشان در آن زمان دوشیزه ای 28 ساله بود.

وی اضافه کرد: این بانوی بزرگ در تمام دوران زندگی پس از پیامبر دائما مظلوم و در فشار بود، در هنگام وضع حمل کسی از زنان به کمک خدیجه نیامد، فضائل بسیاری برای حضرت خدیجه ذکر کرده اند، پاکدامنی و عفاف ایشان در عصر جاهلیت زبانزد خاص و عام بود در حالی که عصر جاهلیت عصر آلودگی اکثر زنان بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید از حضرت خدیجه(س) درس بگیریم، ابراز داشت: این درسی است که اگر روزی جامعه ما از سوی دشمنان تحت فشار از سوی دشمنان، تحریم های گوناگون و فشارهای سیاسی و اقتصادی واقع شد مقاومت و ایستادگی کنیم آنگونه که حضرت خدیجه(س) در آن دوران ایستادگی کرد.

وی با اشاره به مشکل مهم جهان اسلام عنوان کرد: مشکل تکفیری های هستند که آتش در همه جا روشن کردند و دشمنان آنان را تحریک می کنند که کشورهای اسلامی را ویران کنند، جوانان مسلمان را به خاک و خون بکشند وآتش اختلاف شیعه و سنی را گسترده کنند، برای مبارزه باید در سه جبهه سیاسی، نظامی و فرهنگی باید کار کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تا ریشه های افکار انحرافی گروه های تکفیری سوزانده نشود مبارزات سیاسی و نظامی به تنهایی نتیجه نخواهد داد، زادگاه این افکار تروریستی آل سعود و وهابیت است،  کتابی به نام زادگاه ترویست تهیه شده که 89 سند قابل قبول دارد تا ثابت کند زادگاه وهابیت است، سندها هم محکمه پسند به شمار می رود، این کتاب در حال ترجمه به چهار زبان است تا به دنیا باید ثابت کنیم که ریشه اصلی تکفیر کجا است.

در ادامه حضرت آیت الله جوادی آملی  عصر جاهلیت و فرهنگ دلالی است در چنین عصری خدیجه عالمه، زاهدانه و موحده بود ما به چنین مادری افتخار می کنیم، ایشان فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد، چون فرهنگ جاهلی بود اقتصاد جاهلی شد و اقتصاد جاهلی بر ربا استوار است.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: بارها گفتیم که از آمریکا هیچ کاری ساخته نیست آمریکای پلید در توطئه های بسیاری نقش داشت و نتوانست و نمی تواند کاری کند حالا این آدم بی عرضه می گوید گزینه نظامی روی میز من است خیلی ها حساب می برند اما وقتی خدا در قرآن کریم می گوید برای ربا گزینه نظامی روی میز است کسی توجه نمی کند.

وی اضافه کرد: خدیجه هم جلوی ربا را گرفت و دچار جاهلیت زمان خود نشد، امروز در فضای مجازی تجارت رسمی عده ای همان جاهلیت کهن است؛ اگر می خواهیم رهاورد خدیجه را بدانیم تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، تحریم بانک های ربوی و تحریم مراکز فساد است، اگر می خواهیم مادر از ما راضی باشد باید دنباله رو باشیم و زنده و مرده ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که باید باور کنیم که تنها سلام کافی نیست و باید راه آن ها را برویم، گفت: حضرت خدیجه (س) ویژگی های بسیاری داشت، همواره یار و یاور پیامبر اسلام بود؛ کل جریان را در زمان خود جاهلیت رهبری کرد و عده ای هدایت شدند.

وی افزود: خدیجه مریم ثانی برای ما است، وجود مبارک خدیجه چون زن است الگوی جامعه اعم از مرد و زن است، کمال انسان در روح و روح مجرد است که مجرد مذکر و مؤنث ندارد و دین آمده این مجرد را شکوفا کند، الگوی جامعه بد زن نوح است، ذکورت و انوثتی در الگو بودن نیست، مردم الگوی جامعه خوب است، هیچ کمالی در اسلام مشروط به ذکورت و ممنوع به انوثت نیست، پشتوانه نبوت و رسالت ولایت است.

در خاتمه از موسوعه حضرت خدیجه(س) به دست حضرت آیت الله جوادی آملی رونمایی شد.

همچنین از امیر حسین بانکی، حجج اسلام حسین تهرانی، جلال زاده، معراج مهدی رضوی، سید علیرضا عالمی و محمدعلی رضایی اصفهانی برای ارائه مقالات برگزیده تقدیر شد./1323/202/ب3

ارسال نظرات