۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۹۴۰۲۳

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۲۷ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۲۷ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
وزیر جهاد کشاورزی: با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ارزش افزوده بخش کشاورزی تا چندین برابر افزایش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:
 
قیمت نفت کاهش یافت
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت خام کاهش یافت. خبرگزاری رویترز نوشت: امروز پنج‌شنبه قیمت نفت خام به دلیل اینکه تولید نفت آمریکا افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت و به ۱۲ میلیون بشکه در روز نزدیک شد، افت کرد. البته در کنار این، نگرانی از کاهش تقاضا به دلیل تضعیف اقتصاد جهانی به ویژه جنگ تجاری آمریکا و چین نیز به کاهش قیمت دامن زد.

براین اساس قیمت نفت برنت امروز با ۵۶ سنت کاهش، بشکه‌ای ۶۰ دلار و ۷۶ سنت معامله شد، نفت آمریکا هم کاهش ۵۹ سنتی داشت و بشکه‌ای ۵۱ دلار و ۷۲ سنت به فروش رفت.

رئیس بانک پاریباس گفت: لازم است قیمت نفت به همان ۶۲ دلار گذشته برگردد و پس از آن می‌توانیم درباره نفت ۶۵ دلار هم صحبت کنیم.

وی تأکید کرد که مسیر برای رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۷۰ دلار هم باز است در صورتی‌که عوامل منفی درباره بازار‌های نوظهور و همچنین جنگ تجاری بین چین و آمریکا وجود نداشته باشد قیمت تای این سقف بالا خواهد رفت.

به گزارش رویترز؛ افزایش بی‌سابقه تولید نفت آمریکا که به تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز نزدیک شد نگرانی‌هایی را درباره سرمایه‌گذاری و تجارت این ماده خام ایجاد کرده که عرضه‌ای بیش از اندازه در بازار‌های جهانی تقاضا را کاهش خواهد داد.

در پاسخ به کاهش قیمت نفت در نیمه دوم سال گذشته کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک نظیر روسیه و عمان به توافق رسیدند که تولید نفتشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

براساس آمار‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: تولید نفت آمریکا از ژانویه ۲۰۱۸، ۲.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و ذخایر نفت خام و پالایشگاه‌های این کشور به شدت رشد پیدا کرده است.
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز  
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۹۱۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۳۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۵۸ هزار و ۵۴۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۹.۶ دلار معامله می‌شود.

** قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

یورو در مرکز مبادلات ارزی ۴۷۹۱ تومان، درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۴۰۰ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارز‌های دولتی فروخته می‌شود.
________________________

سبزپوشی شاخص کل فرابورس در آخرین روز معاملات هفته 
 
در پایان معاملات دیروز چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه شاخص کل فرابورس تحت تاثیر مثبت از جانب نماد‌های «دماوند»، «زاگرس»، «ذوب» و «خراسان» و «هرمز» بیش از ۵ واحد رشد کرد تا بالاتر از سطح ۱۹۸۳ واحدی قرار بگیرد. بدین ترتیب این نماگر با صعود امروز خود کمتر از ۱۷ واحد تا بازپس‌گیری سطح ۲ هزار واحدی فاصله دارد.

دیروز، در حالی که تنها سه نماد «ثرود»، «آینده» و «تپولا» بازگشایی شدند نماد‌های متعددی شامل «زنجان»، «گوهران»، «ثنظام»، «چنوپا»، «ثالوند»، «دی»، «وایرا»، «وبرق» و «فاروم» به دلایلی همچون نوسان قیمت بیش از ۶۰ و ۵۰ درصدی نماد اصلی، برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و ابهام در اطلاعات ارسال‌شده از سوی ناشر متوقف شدند.

در روز چهارشنبه سهامداران در مجموع دو بازار اول و دوم شاهد جابه جایی ۴۳۸ میلیون سهم به ارزش ۱۲۷۰ میلیارد ریال بودند و نماد ذوب‌آهن پربیننده‌ترین نماد معاملاتی در این دو بازار شناخته شد. همچنین در حالی نماد‌های «کتوکا» و «زگلدشت»، دو نماد نخست با بیشترین درصد افزایش قیمت بودند که نماد‌های «تلیسه» و «افرا» بالاترین افت قیمتی را تجربه کردند.

سهامداران بازار پایه نیز دیروز به استقبال معامله ۴۵۳ میلیون سهم به ارزش ۱۱۷۸ میلیارد ریال رفتند.

در مجموع تمامی بازار‌های فرابورسی نیز نماد شرکت سرمایه‌گذاری سبحان «وسبحان» با مبادله ۸۰.۷ میلیون سهم به ارزش ۱۷۱ میلیارد ریال، صدرنشین شد و بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. این نماد در بازار اول فرابورس میان سهامداران خرید و فروش می‌شود.

همچنین در سوی دیگر بازار شاهد تغییر مالکیت ۱۴ میلیون ورقه به ارزش ۱۳۹۹ میلیارد ریال در بازار ابزار‌های نوین مالی بودیم. در این بازار اغلب اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله با کاهش قیمت روبه‌رو و در دامنه ۲۳۱ هزار تا ۵۷۷ هزار ریال دادوستد شدند.

در نهایت در روز گذشته، در مجموع بازار‌های فرابورسی ۹۰۷ میلیون ورقه به ارزش ۳۸۴۶ میلیارد ریال دادستد شد تا نسبت به روز کاری قبل، شاهد افت نسبی حجم و ارزش معاملات فرابورس باشیم.
________________________

حجتی: صنایع تبدیلی حلقه مفقوده زنجیره تولید است 
 
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه در شورای اداری شهرستان بروجن افزود: با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ارزش افزوده بخش کشاورزی تا چندین برابر افزایش می‌یابد.
 
وی همچنین با تاکید بر اجرای طرح مزرعه تا سفره تصریح کرد: تلاش می‌شود در این طرح با نظارت و کنترل جدی بر فرآیند تولید و سلامت محصولات کشاورزی، زنجیره امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سفره تضمین شود.
 
حجتی ادامه داد: اقتصادی کشاورزی در کشور نیاز به نگرش نو در زنجیره مزرعه تا سفره دارد و در این خصوص نیازمند همراهی بخش خصوصی هستیم، ضمن آنکه دولت در حوزه واگذاری زمین، ارائه تسهیلات و موافقت اصولی طرح‌ها آمادگی لازم دارد.
 
وزیر جهاد کشاورزی همچنین به خشکسالی‌های یک دهه اخیر در کشور و تاثیر آن بر بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هرچند با چالش‌های بزرگی در این حوزه مواجه هستیم، اما در تلاشیم تا با مدیریت این چالش ها، زمینه خودکفایی کشور در محصولاتی نظیر شکر را فراهم کنیم.
 
وی توسعه کشت گیاهان دارویی را از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه دانست و اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی با توجه به شرایط آب و هوایی، ارزش افزوده و کشت اقتصادی آن می‌تواند بهترین گزینه برای توسعه بخش کشاورزی باشد.
 
فرماندار شهرستان بروجن نیز در این نشست با اشاره به پیامد‌های خشکسالی بر حوزه کشاورزی این شهرستان افزود: طی یک دهه خشکسالی ۳۰ درصد کل اراضی کشاورزی بالغ بر ۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان از چرخه تولید خارج شده است.
 
در این نشست همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان به بررسی مشکلات و مطالبات حوزه کشاورزی پرداختند و خواستار رفع این مشکلات شدند.
 
نماینده کشاورزان استان نیز، بیمه کشاورزی، تسهیلات بانکی معوق شده، همکاری نکردن بانک‌ها و مشکلاتی در حوزه صادرات را از مهمترین مشکلات خود عنوان کردند.
 
بنا به این گزارش، با حضور وزیر جهاد کشاورزی عملیات اجرایی ۲ طرح کشاورزی از جمله کشت و صنعت گیاهان دارویی و مجتمع گلخانه‌ای شاخه بریده در شهرستان بروجن با اشتغالزایی ۱۱۰ نفر آغاز شد.
 
همچنین محمود حجتی در سفر یک روزه به چهارمحال و بختیاری از خط انتقال آبدوراهان بروجن دیدن کرد. شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع است.
________________________

یارانه نقدی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان را بلعید!

با واریز نود و پنجمین مرحله از یارانه‌های نقدی، حساب پرداختی یارانه نقدی از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ آن‌هم در شرایطی که قانون بودجه، بار‌ها دولت را مکلف به غربالگری یارانه‌بگیران و حذف دهک‌های بالای درآمدی کرده است، اما همواره و به هر دلیلی این بخش از قانون دست نخورده باقی ماند و به آن عمل نشد.

در قانون بودجه سال جاری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای افزایش مستمری خانوار‌های هدف مصوب شد و البته مجوز‌هایی برای جابجایی ردیف‌ها در تبصره هدفمندی وجود داشت که دست دولت را برای تامین منابع باز گذاشت. اما قانون که تاکید داشت دولت باید سه دهک بالای درآمدی را حذف کند بلااستفاده باقی ماند و برای امسال هم خبری از غربالگری دریافت‌کنندگان یارانه که بین آن‌ها نیازمند و غیر نیازمند وجود دارند، نشد.

گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها نشان داد که در سال جاری حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند و دولت باید بابت آن‌ها به همراه افزایش مستمری خانوار‌های هدف در ماه حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند که حدود ۳۵۰۰ میلیارد آن برای یارانه‌بگیران است.

در شش ماه ابتدایی سال جاری بالغ بر ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت شده است و با این روال تا پایان سال در مجموع بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پاسخگویی به یارانه نقدی لازم است.

از آذر سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارنه‌ها به اجرا درآمده سهم هر نفر در هر ماه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و در مجموع طی ۹۵ مرحله پرداخت نقدی هر نفر بیش از چهار میلیون و ۳۲۲ هزار میلیارد تومان دریافتی داشته است. همین ارقامی که در گذر زمان و در جریان تورم ارزش چندانی نداشته و شاید کارایی هم برای دریافت‌گنندگانش نداشته باشد، بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان بابت برای دولت هزینه ایجاد کرده و از محل اصلاح قیمت حامل‌ها و حتی گاهی در برخی دولت‌ها از محل استقراض از بانک مرکزی تامین شده است.

با وجود اینکه قانون بار‌ها دولت را مکلف به حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کرده است، هیچ گاه به صراحت برای اصلاح شرایط موجود یارانه وارد نشده و اقدامی مشخص برای ممانعت از هدر رفت منابع هنگفت یارانه نقدی نکرده است؛ آن‌هم در زمانی که از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران حدود ۷۸ میلیون نفر که در بین آن‌ها ثروتمندان و افرادی که نیازی به یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارند به وفور وجود دارند.

در این حالت همچنان باید شاهد چرخه معیوب پرداخت‌های نقدی و عدم پرداخت به بخش‌های دیگر مشمول قانون هدفمندی بود که یارانه نقدی سهم آن‌ها را می‌بلعد.
________________________

ایران اسلامی در زمره ۳ کشور پیشرو در حوزه سد سازی جهان
 
سد سازی از نمونه پروژه‌های حائز اهمیتی محسوب می‌شود که در صورت اعمال مطالعات مقتضی و کارشناسی شده و اجرای صحیح پروژه‌های مرتبط با آن، نقش بسیار سازنده‌ای در تامین آب مورد نیاز مردم در حوزه‌های شرب، کشاورزی، صنعتی و همچنین تولید برق ایفاء می‌کند.

برای نخستین بار صنعت سد سازی در کشور از دهه ۳۰ با حضور مستشاران خارجی توسط کارشناسان آلمانی و آمریکایی کلید خورد و متاسفانه تا سال ۱۳۵۷ این وابستگی در حوزه سد سازی به دُوَل خارجی، بسیار شدید و عمیق بود، اما بعد از پیروزی انقلاب تحولاتی شگرف در عرصه مذکور حاصل شده است که در سطور بعدی گزارش به آن پرداخته خواهد شد.

اهمیت پروژه‌های این چنینی زمانی ملموس‌تر می‌شود که کشور ایران از حیث آب و هوایی با پدیده خشکسالی مواجه است و برخلاف تصور عموم، این معضل، سابقه و ریشه‌ای دیرین در تاریخ این مرز و بوم دارد و به واقع از قرن‌های دور، کشور ایران با چنین معضلی دست و پنجه نرم می‌کرده، اما آنچه که در شرایط کنونی شاهد آن هستیم به عمیق‌تر و بحرانی‌تر شدن این عارضه و چالش باز می‌گردد.

در چنین بستر و شرایطی، سد سازی از نمونه تدابیر و راهکار‌هایی به شمار می‌رود که با هدایت اصولی و صحیح آب‌های روان، سرگردان و سطحی، ذخیره‌هایی ارزشمند برای تقسیم و توزیع آب در زمان‌ها و مقاطع مقتضی و همچنین تولید برق مورد نیاز کشور را فراهم می‌سازد.

البته موضوع مدیریت بحران کم آبی و مقابله با خشکسالی، صرفا با تکیه بر سد سازی مرتفع نخواهد شد و بخش قابل توجهی از این معضل به وجود نارسایی‌هایی در مدیریت مصرف آب، برداشت‌های بی رویه و... باز می‌گردد (که جای طرح و بحث آن در این گزارش نیست)، اما این نافی اجرای طرح‌هایی که مقابله با این عارضه را تسهیل می‌کند، نخواهد بود و به تبع همین منطق، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال اخیر به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متعدد عمرانی در عرصه سد سازی مبادرت ورزیده که ضریب این پروژه‌ها و دامنه فراگیری آن به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست.

بومی کردن نهضت سد سازی یکی از توفیقات ارزنده انقلاب اسلامی محسوب می‌شود
 
محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در جمع خبرنگاران در ارتباط با دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه سد سازی، اظهار کرد: با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب، دستاورد‌های بزرگ و بسیاری به دست آمده که یکی از این توفیقات را می‌توان در نهضت سد سازی و بومی کردن آن در کشور جستجو کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: در دوران پیش از انقلاب، ۱۹ سد در کشور احداث شده بود که تمامی این سدها، به واسطه مهندسان و کارشناسان خارجی در مدار بهره برداری قرار گرفته بود در صورتی که پس از پیروزی انقلاب، تحولاتی چشمگیر در این عرصه رقم خورد.

حاج رسولی‌ها در ادامه با اشاره به بومی شدن نهضت سد سازی در کشور و تربیت و آموزش متخصصان بسیار (در حوزه مذکور) می‌گوید: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تنها ۵۸ سد در دهه ۹۰ به بهره برداری رسیده است (که ساخت و احداث این میزان سد در بازه زمانی محدود اشاره شده، موید عمق توانمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه سد سازی است).

ایران اسلامی در زمره سه کشور پیشرو در حوزه سد سازی جهان
 
با همت مسئولان و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تنها در طول ۳۰ سال، بیش از ۶۴۷ سد در کشور به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر، بیش از ۱۴۰ سد نیز در مراحل اجرایی و ۵۳۷ طرح نیز، در دست مطالعه و بررسی است که این میزان از پروژه سد ساری، از دو زاویه کمی و کیفی به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست.

بنابر بررسی‌های انجام شده، مجموع حجم ۱۹ سد فعال در دوران پیش از انقلاب، ۱۳ میلیارد و ۴۴ میلیون متر مکعب و ظرفیت آب قابل تنظیم، سالیانه قریب به ۱۴ میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب بوده است.

این در شرایطی است که مجموع حجم تنها ۱۵۵ سد کشور، ۵۰ میلیارد و ۷۳۴ میلیون متر مکعب و ظرفیت آب قابل تنظیم سالیانه ۳۴ میلیارد و ۶۴۱ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود و با در نظر گرفتن حجم ذخیره‌ای سد‌های بسیار دیگری که در اقصی نقاط کشور احداث و به بهره برداری رسیده است، این میزان به مراتب با افزایش هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

آنچنان که گزارش‌های موجود نشان می‌دهد کشور ایران در حال حاضر در زمره سه کشور پیشرو در حوزه سد سازی جهان قرار دارد که این ارتقاء، توفیقی بسیار ارزنده محسوب می‌شود.

حمید چیت چیان، وزیر سابق نیرو در ارتباط با دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه سد سازی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور در حوزه سد سازی به فناوری مرتبط با این حوزه دست پیدا کرد، بصورتی که امروز کشور از توان طراحی، ساخت و بهره برداری هر نوع سدی و با هر مشخصات فنی برخوردار است.

وی می‌افزاید: این در شرایطی است که در دوران پیش از انقلاب حتی در خصوص کوچک‌ترین سازه ها، امکان بهره برداری از پروژه‌ها، بدون حضور کارشناسان خارجی میسر نبود.

چیت چیان در تشریح این موضوع می‌گوید: در دوران پیش از انقلاب حتی قادر نبودیم از سد‌هایی با ارتفاع هشت متر نیز بدون حضور کارشناسان فنی و متخصصان خارجی بهره برداری کنیم.

در احداث سد خودکفا شده ایم/توان ساخت سد در کشور‌های خارجی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی

وزیر سابق نیرو (چیت چیان) در تشریح و تبیین دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه سد سازی می‌افزاید: (بعد از گذشت چهار دهه از عمر پر برکت انقلاب) توان سد سازی کشور به میزانی ارتقاء پیدا کرده که در حوزه مذکور خودکفا شده ایم.

وی می‌گوید: در حال حاضر، از توان ساخت سد در کشور‌های خارجی نیز برخوردار هستیم و این امر از موفقیت‌های ارزنده انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

چیت چیان در ادامه تصریح کرد: البته طرح موضوع خودکفایی به معنای بی نیاز پنداشتن کشور از کمک و مشاوره‌های خارجی نیست و به هر ترتیب ما قائل به این اصل و قاعده هستیم که نباید از دانش و فناوری روز خارجی خود را محروم سازیم. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات