۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۱۹۳۳۶

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت طلای 18عیار در بازار امروز گرمی 416هزار و 220 تومان و اونس جهانی 1543دلار و 44سنت است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 14 شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت دلار ۱۱۴۰۰ تومان شد/ قیمت سکه ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان

امروز پنج شنبه 14 شهریور 98 در معاملات بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح امامی به چهار میلیون و 130هزار تومان رسید و قیمت سکه بهار آزادی هم چهار میلیون و 90هزار تومان شد.

بنابراین گزارش، قیمت نیم سکه و ربع سکه به ترتیب دو میلیون و 100 و یک میلیون و 290هزار تومان شده است. قیمت سکه یک گرمی هم 920هزار تومان است.

همچنین قیمت طلای 18عیار در بازار امروز گرمی 416هزار و 220 تومان و اونس جهانی 1543دلار و 44سنت است. 

در آخرین روز هفته قیمت هر دلار آمریکا برای فروش به 11400 و برای خرید به 11300تومان رسید. قیمت یورو نیز امروز با قیمت 12600تومان فروخته می‌شود و بهای خرید آن از مشتری 12500 تومان است.

 

یارانه نقدی چه کسانی از مهر ۹۸ قطع می شود؟

محمد شریعتمداری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی، گفت: در قانون بودجه امسال دولت مکلف به حذف یارانه سه دهک بالاتر شده است یعنی افراد با درآمدهای بالا که نیاز به دریافت یارانه ندارند، حذف شوند. برای تحقق این هدف آیین نامه اجرایی پیش بینی شده بود که به هیات دولت ارائه و تصویب شد و مقرر شد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه مسئول شناسایی دهک‌های بالا شوند و این اقدام از پایان شهریور انجام شود.

وی تاکید کرد: دولت حساسیت جدی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهایی که به طور طبیعی در اقشار متوسط و پایین جامعه است، ضریب خطا در انتخاب افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند به حداقل ممکن کاهش یابد و به هیچ وجه فشاری از این محل به طبقه متوسط و پایین وارد نشود. در همین راستا تلاش می‌کنیم با استفاده از توانایی استانداران، فرمانداران و بخشداران و بانک های اطلاعاتی به گونه‌ای عمل شود تا در حد ممکن به تکلیف قانونی عمل کنیم و فشاری به این افراد وارد نشود.

وزیر کار ادامه داد: در آیین نامه اجرایی سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارها است، آن دسته از خانواده ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند. این کار باید با احتیاط کامل انجام شود تا به مردم فشاری وارد نشود.

شریعتمداری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره هم‌شأن سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در همه صندوق های بازنشستگی بحث همسان سازی بطور جدی مورد توجه است و در هیچ کدام از صندوق ها همسان سازی بطور  متوازن صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برای انجام این کار در صندوق بازنشستگی کشوری نیازمند 15 هزار میلیارد تومان منابع بودیم که از این میزان در بودجه 98 از اعتبار 470 هزار میلیارد تومان مصوب بودجه، فقط سه هزار میلیارد تومان برای همسان سازی اختصاص یافته بود که با کاهش میزان بودجه به عدد 380 هزار میلیارد تومان، طبیعتاً این اعتبار کمتر خواهد بود و به طور متوسط بیشتر از 18 درصد نتوانستیم به همسان سازی حقوق اقدام کنیم.

وزیر کار تصریح کرد: حق با بازنشستگان کشور است و امر همسان سازی لازم و ضروری است. و دولت مکلف به انجام آن است؛ طبیعتاً به محض اینکه توانایی پرداخت این اعتبار وجود داشته باشد، ما نسبت به این موضوع با جدیت کامل عمل خواهیم کرد.

شریعتمداری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اصلاح بیمه خبرنگاران تاکید کرد: خبرنگاران با توجه به سختی کار مورد توجه نظام بیمه‌ای هستند و ما نیز تلاش می‌کنیم متناسب با نیازهای انجمن صنفی در رفع مشکلات این قشر از جامعه عمل کنیم. من با حضور در جلسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، از اعضای این انجمن خواستم مشکلاتی که با توجه به قوانین موجود می توانیم مرتفع کنیم را اعلام کنند.

 

هفته آینده بازار طلای تهران تعطیل است

سید محمود فضل آذر شربیانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: هر ساله همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش همه واحدهای بازار طلای تهران تعطیل است.

وی در رابطه با زمان تعطیلی بازار طلای تهران اظهار داشت: بازار طلای تهران طبق سنوات گذشته از هفتم ماه محرم تا 13 این ماه تعطیل می باشد، بدین ترتیب؛ بازار طلا از روز شنبه 16 شهریور تا روز جمعه 22 شهریورماه تعطیل بوده و قیمت‌های اعلامی طلا و سکه در بازار در این مدت غیررسمی خواهد بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به سابقه تعطیلی بازار تهران در طول تاریخ افزود: این رسم دیرینه از سالیان متمادی برقرار بوده و کسبه و بازاریان با بستن مغازه ها و واحدهای کسبی خود و با برپایی تکیه و هیات عزاداری به سوگواری و عزاداری برای سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

این فعال صنفی ادامه داد: در صنف طلا و جواهر عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت نیز با برپایی چندین تکیه و هیات در محدوده بازار به اقامه عزا برای سید و سالار آزادگان جهان پرداخته و محبت خود را به این خاندان مطهر ابراز می‌کنند.

شربیانی به افرادی که در این ایام مجبور به معامله در بازار هستند، توصیه کرد؛ با توجه به غیررسمی بودن نرخ قیمت‌های طلا و سکه، در معاملات خود دقت بیشتری کرده و حتما از منابع موثق قیمت ها را استعلام بگیرند.

 

واردات خودرو با شروطی آزاد شود

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بر اساس پیشنهادی که برای ارائه به وزیر صنعت آماده شده، قطعه سازان با آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر موافق هستند به شرطی که برای این کار، صفر شدن تعرفه واردات مواد اولیه، آزادسازی قیمت خودرو و اختصاص یارانه 40 درصدی بابت خرید مواد اولیه داخلی نیز لحاظ شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات انجمن قطعه‌سازان با سازنده‌های قطعات خودرو، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط تولید قطعات تا حدی تثبیت شده و در پی این مسئله نشست‌هایی به صورت مرتب در انجمن قطعه‌سازان با حضور تولیدکنندگان تشکیل می‌شود و مشکلات صنعتگران مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به انجام مذاکرات بین قطعه‌سازان و مدیر عامل جدید ایران‌ خودرو گفت: پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت تولید قطعات خودرو تهیه و به مدیر عامل ایران‌ خودرو ارائه دادیم و خواستیم تا با رعایت عدالت، با قطعه‌سازان برخورد شود و روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به 120 روز برگردد تا قطعه‌سازی نباشد که در مدت بیشتر از 120 روز به مطالباتش برسد.

وی افزود: در مورد قیمت‌گذاری نیز تقاضایی داشتیم تا به سمت آزادسازی قیمت خودرو حرکت کنیم.

بیگلو توضیح داد: در این مورد سه شرط را با مدیرعامل ایران خودرو مطرح کردیم به طوری که شرایط واردات خودرو با تعرفه صفر مهیا شود، البته به شرطی که ما هم بتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را به با تعرفه صفر درصد وارد کنیم. همچنین قیمت خودرو آزاد شود و مواد اولیه داخلی نیز با یارانه 40 درصدی به قطعه‌سازان ارائه شود.

* قیمت فعلی خودرو پایین‌تر از قیمت تمام شده است

وی با بیان اینکه این پیشنهاد را بر اساس مدل‌هایی که در کره، چین و ترکیه اجرایی شده مطرح کرده‌ایم، در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل بازداشت مدیرعامل ایران‌ خودرو، قیمت‌گذاری غیرمنطقی و گران فروشی اعلام شد، آیا قیمت فعلی خودرو بر اساس آنالیز قیمتی که قطعه‌سازان ارائه داده‌اند،‌ تعیین شده یا اینکه خودروسازان قیمت خودرو را بسیار بالاتر از نرخ تمام شده تعیین کرده‌اند؟ گفت: قیمت خودرو در شرایط فعلی بسیار پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید است. 80 درصد قیمت خودرو به مواد اولیه و قطعات اختصاص دارد، وقتی قیمت آهن 3 برابر می‌شود یا قیمت محصولات پتروشیمی داخلی 4 برابر می‌شود، قیمت آلومینیوم و مس 3 یا 4 برابر می‌شود چه اتفاقی برای قیمت تمام شده خودرو رخ می‌دهد؟

بیگلو در پاسخ به این سوال که یعنی گران‌فروشی در خودرو اتفاق نیفتاده است؟ گفت: خیر، به هیچ عنوان این طور نبوده است. تمام خودروهایی که در حال حاضر فروخته می‌شوند با زیان کامل عرضه می‌شوند، در این رابطه خودرو‌سازان زیان‌ده شده‌اند و به همین دلیل حاضر نیستند سر قیمت با قطعه‌سازان تعامل کنند.

* شرط رفع انحصار از بازار خودرو

وی تصریح کرد: همیشه این بحث مطرح بوده که ما در بازار خودرو انحصار ایجاد می‌کنیم، حال می‌گوییم که آن انحصار را بردارید و هر خودرویی می‌خواهید با تعرفه صفر وارد کنید فقط تعرفه واردات مواد اولیه ما نیز به صفر برسد و شروط دیگر هم برقرار شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد رقابت ایجاد شود، باید واردات خودرو آزاد شود و دیگر تعیین شرط پرداخت یارانه در تأمین مواد اولیه داخلی معنی ندارد،‌ گفت: در چین، کره یا ترکیه مواد اولیه داخلی با تخفیف به تولیدکنندگان ارائه می‌شود. در چین صنعتگران، مواد اولیه داخلی را 40 درصد زیر قیمت خریداری می‌کنند.

خبرنگار فارس،گفت در حال حاضر صنعتگران ایرانی نیز از انرژی و نیروی کار ارزان قیمت برخوردارند. بیگلو پاسخ داد: انرژی را با قیمت جهانی ارائه دهند ولی تسهیلات بانکی را نیز با نرخ سود جهانی به تولیدکنندگان اختصاص دهند. چرا ما باید سود 36 درصد بابت تسهیلات بانکی بپردازیم ولی در چین سود 3 درصدی بابت این مسئله پرداخت شود؟

وی تأکید کرد: مزیت کارگر و انرژی ارزان قیمت در ایران به وسیله سود بالای تسهیلات بانکی از بین می‌رود حداقل در مورد مواد اولیه داخلی باید قیمت پایین‌تری برای صنعتگران کشور در نظر گرفته شود. زیرا به عنوان یک ایرانی، قسمتی از ثروت ملی، نفت و معادن کشور متعلق به ماست و حالا که تولیدکننده هم هستیم باید بیشتر هم تعلق گیرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این سوال که آیا این پیشنهاد را به وزارت صنعت هم ارائه کرده‌اید؟ گفت: قرار است در جلسه‌ای با وزیر صنعت این موضوع را مطرح کنیم.

وی افزود: اگر نهادی مخالفت کند، لطفا خودش پاسخگو باشد و دیگر به خودروساز و قطعه‌ساز حمله نشود.

* زیان 25 هزار میلیارد تومانی خودروسازان

خبرنگار فارس پرسید اگر معتقدید گران‌فروشی خودرو اتفاق نیفتاده، پس فکر می‌کنید دلیل بازداشت مدیران خودرویی چه بوده است؟ بیگلو پاسخ داد: ما هم با ابهام روبه‌رو هستیم، ظاهراً قوه قضائیه و دولت در جریان بوده‌اند. سخنگوی دولت اعلام کرد که باید دلیل گران‌فروشی بررسی شود احتمالاً این موضوع در حال بررسی است.

وی افزود: ما منتظریم تا دادگاه مدیران برگزار شود و ببینیم آیا رفع اتهام می‌شوند یا خیر. آنچه مسلم است این است که تمام خودروهای تولیدی در کشور با زیان کامل فروخته می‌شوند به طوری که طی یک سال گذشته شرکت‌های خودروساز 25 هزار میلیارد تومان ضرر داده‌اند. این ضرر از اختلاف منفی قیمت تمام شده و فروش خودرو است.

* در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان عدالت رعایت شود

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت عدالت در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، گفت: اگر یک قطعه‌ساز پولش را در کمتر از 120 روز از خودروساز تحویل می‌گیرد، باید مدت انتظارش به 120 روز برسد تا بقیه قطعه‌سازان نیز بتوانند پولشان را به جای 200 یا 300 روز، در مدت 120 روز از خودروساز تحویل بگیرند.

بیگلو تصریح کرد: حداقل مدت زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی سایپا 120 روز است ولی در ایران‌ خودرو برخی سازنده‌های بزرگ در کمتر از 120 روز پولشان را تحویل می‌گیرند و مطالبات بقیه سازنده‌ها نیز در مدت زمان بیشتری وصول می‌شود.

 

ثبت نام 4300 نفر در مرحله اول طرح اقدام ملی تولید مسکن

اباذر جابری، با بیان اینکه ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی تولید مسکن در استان کرمان از ۶ شهریور امسال  ساعت ۸ صبح در سامانه «آباد» آغاز شد، گفت: متقاضیان در  روز اول می‌توانستند در این سامانه برای ساخت و تولید مسکن ثبت‌نام کنند، ولی به دلیل استقبال زیاد متقاضیان، درخواست تمدید آن ارائه شد که خوشبختانه امروز با آن موافقت شد.

وی ادامه داد: ثبت‌نام متقاضیان طرح ملی تولید مسکن در ۷۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر استان کرمان، به جز شهر کرمان صورت گرفته و ثبت‌نام متقاضیان به اوج خود رسیده است، به‌صورتی که تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه دهم شهریور حدود ۴ هزار و ۳۰۵ نفر ثبت نام کرده‌اند.

جابری افزود: سهمیه استان کرمان از ۱۰۰ هزار سهمیه، ۲ هزار واحد است که بعد از پایش تمامی ثبت‌نام کنندگان، ۲ هزار نفر می‌توانند در این طرح حضور داشته باشند.

مدیر کل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن با اشاره به اینکه متقاضیان باید دارای سه شرط از جمله فاقد مسکن باشند، متاهل و یا سرپرست خانوار باشند و سابقه سکونت در محل و یا استان را داشته باشند، گفت: بعد از ثبت‌نام متقاضیان در ۲ دسته قرار می‌گیرند، از جمله ۲۰ درصد از آن‌ها جزو متقاضیان دارای زمین و ۸۰ درصد از آن‌ها جزو متقاضیان فاقد زمین محسوب می‌شوند.

جابری اظهار کرد: بعد از استان کرمان ۱۰ استان دیگر در فاز بعدی برای ثبت‌نام اعلام می‌شود و بعد از آن ثبت‌نام استان‌های باقیمانده آغاز می‌شود.

مدیر کل برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن بیان کرد: سهمیه بنیاد مسکن از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید مسکن ۱۰ هزار واحد است و استان کرمان به‌عنوان پایلوت ثبت‌نام از متقاضیان خود را آغاز کرده است.

 وی درباره تسهیلات متقاضیان هم گفت: ممکن است برخی از متقاضیان فاقد مسکن، اما دارای زمین باشند؛ که این افراد خود مالک محسوب می‌شوند در نتیجه می‌توانند تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی به‌مدت ۲ سال دوره مشارکت ساخت و با بازپرداخت ۱۲ سال قسط و نرخ سود ۱۸ درصد دریافت کنند؛ البته در تلاش هستیم که نرخ سود این تسهیلات را کاهش دهیم.

 

قیمت یورو و پوند افزایش یافت

 بر اساس اعلام بانک مرکزی، هر دلار آمریکا برای امروز «پنج شنبه چهاردهم شهریورماه 98» بدون تغییر در مقایسه با روز گذشته 42 هزار ریال قیمت خورد، همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با 548 ریال افزایش نسبت به دیروز 51 هزار و 415 ریال و هر یورو نیز با 221 ریال افزایش نسبت به روز گذشته 46 هزار و 319 ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس 42 هزار و 679 ریال، کرون سوئد 4 هزار و 318 ریال، کرون نروژ 4 هزار و 656 ریال، کرون دانمارک 6 هزار و 210 ریال، روپیه هند 585 ریال، درهم امارات متحده عربی 11 هزار و 437 ریال، دینار کویت 138 هزار و 184 ریال، یکصد روپیه پاکستان 26 هزار و 797 ریال، یکصد ین ژاپن 39 هزار و 380 ریال، دلار هنگ کنگ 5 هزار و 358 ریال، ریال عمان 109 هزار و 233 ریال و دلار کانادا 31 هزار و 771 ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند 26 هزار و 776 ریال، راند آفریقای جنوبی 2 هزار و 847 ریال، لیر ترکیه 7 هزار و 404 ریال، روبل روسیه 636 ریال، ریال قطر 11 هزار و 539 ریال، یکصد دینار عراق 3 هزار و 530 ریال، لیر سوریه 82 ریال، دلار استرالیا 28 هزار و 646 ریال، ریال سعودی 11 هزار و 201 ریال، دینار بحرین 111 هزار و 704 ریال، دلار سنگاپور 30 هزار و 358 ریال، یکصد تاکای بنگلادش 49 هزار و 807 ریال، ده روپیه سریلانکا 2 هزار و 327 ریال، کیات میانمار 28 ریال و یکصد روپیه نپال 36 هزار و 345 ریال تعیین شد.

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان 8 هزار و 813 ریال، دینار لیبی 29 هزار و 670 ریال، یوان چین 5 هزار و 889 ریال، یکصد بات تایلند 137 هزار و 389 ریال، رینگیت مالزی 10 هزار و 17 ریال، یک هزار وون کره جنوبی 35 هزار و 54 ریال، دینار اردن 59 هزار و 340 ریال، یکصد تنگه قزاقستان 10 هزار و 825 ریال، لاری گرجستان 14 هزار و 190 ریال، یک هزار روپیه اندونزی 2 هزار و 968 ریال، افغانی افغانستان 538 ریال، روبل جدید بلاروس 19 هزار و 862 ریال، منات آذربایجان 24 هزار و 758 ریال، یکصد پزوی فیلیپین 80 هزار و 985 ریال، سومونی تاجیکستان 4 هزار و 337 ریال، بولیوار جدید ونزوئلا 4 هزار و 206 ریال و منات جدید ترکمنستان 11 هزار و 966 ریال ارزش‌گذاری شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات