۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۷۳۴
عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان:

ربایش امام موسی صدر توطئه ای بین المللی بود که به دست قذافی محقق شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان، با بیان اینکه ما اعتقاد داریم امام موسی صدر زنده است و در لیبی به سر می برد، ربوده شدن وی را توطئه ای بین المللی دانست که با دست معمر قذافی دیکتاتور لیبی محقق شد.
امام موسي صدر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خلیل حمدان عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان که صبح امروز به همراه هیاتی بلندپایه به منظور رایزنی و گفت و گو با مراجع تقلید و علما و با هدف پیگیری وضعیت امام موسی صدر به شهر مقدس قم سفر کرده است، در دیدار با آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: آیت الله کعبی از مجاهدین و روحانیان سرشناس جمهوری اسلامی ایران است که در زمان شاه نیز مبارزاتی علیه آن رژیم داشت.

حمدان که ریاست هیات لبنانی را در سفر به جمهوری اسلامی ایران عهده دار است، موضوع این سفر را پیگیری وضعیت امام موسی صدر عنوان کرد و گفت: در این هیات که به شهر مقدس قم آمده اند چهار نفر حضور دارند و ما سلام و درود جنبش امل را به همه مراجع، مردم مسلمان و مقام معظم رهبری ابلاغ می کنیم.

این عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان اضافه کرد: سال گذشته نیز به همین مناسبت به قم آمدیم و با حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی و وحید خراسانی از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کردیم.

وی اضافه کرد: در سفر امسال نیز به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علما از جمله حضرت آیت الله سبحانی، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی و آیت الله کعبی دیدار و گفت و گو خواهیم کرد.

حمدان افزود: در تهران نیز با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، حجت الاسلام اختری رییس مجمع جهانی اهل بیت، مهندس چمران رییس شورای شهر تهران، اعضای کمیسون اصل نود مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام ابوترابی عضو این کمیسیون و همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیدارهایی را داشته ایم.

وی در ادامه گفت: ما هیچ مشکی نداریم که موضوع امام موسی صدر را به ایران و به ویژه قم منتقل کنیم، چون وقتی به حرم حضرت معصومه می رویم قبر پدر امام موسی صدر را می بینیم و احساس می کنیم این مساله در این شهر شناخته شده و صحبت از آن برای ما آسان است.

وی گفت: مجله مکتب اسلام از دهه پنجاه راجع به مساله امام موسی صدر اهتمام ویژه ای دارد و دوستان امام موسی صدر در این شهر حضور دارند و افکار و ایده های ایشان را پیگیری، تبیین و دنبال می کنند و نگران وضعیت ایشان هستند.

حمدان با بیان اینکه امام موسی صدر مورد عنایت و حمایت امام بود، گفت: امام موسی صدر از نظر سیاسی در سطح انقلاب اسلامی از بزرگ ترین رهبرانی بود که امام به ایشان اعتماد داشتند.

وی اضافه کرد: ما در سال 57 که به ایران سفر کردیم صدای تیراندازی ها را می شنیدیم و همه کسانی که ما در آن سال با آنها دیدار کردیم چهره های آشنایی برای ما بودند که قبلا آنها را در مؤسسه امل لبنان دیده بودیم.

حمدان بیان داشت: بزرگ ترین شاهد مثال این است که آمدن شهید چمران در نتیجه مشورت امام و امام موسی صدر بود که بعد از وفات جمال عبدالناصر به لبنان آمدند، شهید چمران آثار بزرگی را در لبنان برجای گذاشتند و ما ایشان را رهبر مکتب جهادی در لبنان به شمار می آوریم.

وی با اشاره به علاقه و اهتمام ویژه امام موسی صدر به انقلاب اسلامی ابراز داشت: بزرگ ترین نشانه ای که نشانگر علاقه و اهتمام امام موسی صدر به انقلاب اسلامی ایران بود آخرین مقاله ای است که ایشان تنها چند روز قبل از سفر به لیبی در لوموند چاپ کردند.

عضو هیات جنبش امل لبنان گفت: در این مقاله ایشان اهداف انقلاب اسلامی را که مبارزه با ظلم و استبداد بود را برای اروپایی ها تبیین کردند.

وی افزود: در پی گرفتن تابعیت ایرانی امام موسی صدر توسط شاه در سال 55، ایشان گفت شاه تابعیت ایرانی مرا گرفت و من عرش و صندلی او را از وی خواهم گرفت.

قذافی به امام موسی صدر خیانت کرد

این عضو کمیته پیگیری وضعیت امام موسی صدر در جنبش امل لبنان با اشاره به سفر امام موسی صدر به لیبی حدود پنج ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید کرد: قذافی به امام موسی صدر خیانت کرد و به همراه دو نفر ایشان را پنهان کردند.

وی ابراز داشت: از سی و سه سال قبل تا الان ما با همکاری دوستان در ایران برای آزادی امام موسی صدر و دو همراه ایشان تلاش می کنیم، قذافی که ایشان را مخفی کرده است، در یک حلقه بسیار کوچکی از همراهان و همکاران خود نسبت به این کار اقدام کرد که کسی از مساله مطلع نیست.

حمدان با بیان اینکه معمر قذافی تربیت یهودی و صهیونیستی داشت، گفت: این فرد برای مبارزه با حرکت جنبش امل که مواجهه با اسرائیل بود امام موسی صدر را مخفی و پنهان کرد.

وی گفت: در پی برخی مسائل قذافی با اروپا و آمریکا مشکلاتی را پیدا کرده بود، مدیران آمریکا تمام جرائم وی را لیست کردند، ولی یک موضوع را همه مخفی کرده بودند و آن موضوع مساله ربودن امام موسی صدر بود.

عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان با بیان اینکه ربودن امام موسی صدر توطئه ای بین المللی بود که به دست قذافی محقق شد، یادآورشد: ما در مذاکراتی که با مراجع تقلید و علما داشتیم تاکید کرده ایم که باید تلاش بیشتری برای آزادی امام موسی صدر انجام می شد و شایسته بود در قبال تلاش ها و ایثارگری های ایشان تلاش بیشتر و جدی تری برای آزاد سازی ایشان صورت می گرفت.

کیفرخواست اعدام قذافی به شورای عدالت لبنان ارجاع شده است

وی با بیان اینکه بعد از سقوط قذافی مسائل جدیدی ایجاد می شود، گفت: ما از قبل منتظر این سقوط بودیم، الان نیز تلاش های مشترکی از طرف افراد مختلف انجام می شود که محل اختفای امام موسی صدر را بتوانیم شناسایی کنیم.

این شخصیت سیاسی برجسته لبنان گفت: در لبنان نیز گام هایی در این مسیر برداشته شده و کیفر خواست اعدام قذافی و دوازده نفر از دست اندرکاران ربایش امام موسی صدر و سفیر موریتانی صادر شده و روند قضایی آن به بالاترین مرجع قضایی لبنان احاله شده است.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه دولت شکل نگرفته بود، شورای عدالت لبنان نیز متاسفانه تشکیل جلسه نداد، در حال حاضر که حکومت جدید شکل گرفته شورای عدالت نیز بعد از چند روز مساله محاکمه قذافی و دست اندرکاران ربایش امام موسی صدر از سر گرفته خواهد شد.

حمدان گفت: بعد از سقوط قذافی هیات رییسه جنبس امل تشکیل جلسه داد و تماس های زیادی با کشورهای دوست که به این مساله اهتمام دارند از جمله جمهوری اسلامی ایران گرفتیم و از آنها خواستیم که در این خصوص فعال تر شوند.

وی با بیان اینکه برای این منظور کمیته ای در لبنان به ریاست وزیر امور خارجه تشکیل شده و دستگاه های امنیتی در این خصوص تلاش می کنند، ابراز داشت: در جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش های خوبی انجام شده و کمیسیون اصل نود و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیگیر این مساله هستند، در سطح دولت نیز به ما گفته شده که تلاش های مجدانه ای برای آزادی ایشان در دست انجام است.

حمدان بیان داشت: ما دوباره تاکید می کنیم که امام موسی صدر همان گونه که یک شهروند ایرانی بود شهروند لبنانی نیز به شمار می رفت و این موضوع مساله مشترک دو کشور است و ما بر خود واجب می دانیم که از مظلومان حمایت و دفاع کنیم و حق ایشان و دو همران شان در این راستا مضاعف است.

عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان در خصوص آخرین وضعیت امام موسی صدر بعد از سقوط قذافی دیکتاتور لیبی نیز گفت: ما از مدت ها پیش با انقلابیون لیبی در ارتباط بودیم و آنها به ما گفتند ایشان زنده هستند و حتی زندان ایشان را نیز تعیین کردند هرچند مدعی بودند که امام موسی صدر بین زندانی های مختلف در حال انتقال است و در یک مقطع در عزیزیه زندانی بودند.

وی گفت: در لیبی پنجاه هزار نفر سرنوشت شان معلوم نیست، بعضی از معارضین و مخالفینی که معروف بود کشته شدند بعد از بیست سال زنده بودند، در لیبی یک شک نسبت به کلیه زندانی ها وجود دارد، چراکه خمیس پسر قذافی 150 نفر از زندانی ها را محبوس می کند و با گازهای سمی همه را یکجا می کشد.

وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که امام موسی صدر زنده است، البته با توجه به حساسیت موضوع باید با دقت بیشتری عمل کنیم و صبر داشته باشیم و البته با قاطعیت می گوییم که ایشان زنده است.

حمدان با اشاره به رفتارهای غیر معقول قذافی، گفت: این دیکتاتور سخنان و افاضاتی را مطرح می کرد، از آن جمله اینکه وی که در مراسم سالگرد کودتای خود سخن می گفت، ابرازداشته بود که فلسطین اگر شده باید روی یک الاغ نیز کشور درست کنند.

وی همچنین با اشاره به تحولات اخیر در جهان اسلام، این موج را نتیجه نارضایتی مردم از حاکمان، فقر، فساد و تبعیض حاکمان دست نشانده دانست و گفت: به عنوان مثال در مصر فقر بیداد می کند، حدود 10 میلون نفر در گورستان ها زندگی می کنند و بسیاری از فارغ التحصیلان کار ندارند و انگیزه ای برای زندگی وجود ندارد.

حمدان گفت: عبدالناصر توجیهی برای این مساله داشت و می گفت ما در حال جنگ با اسرائیل هستیم، اما حسنی مبارک با اسرائیل رابطه داشت و گاز ارزان می فروخت و کلیه ثروت ها به اسم او، فرزندان و همسران وی بود و این شرایط برای مردم سخت بود.

وی با اشاره به توطئه های آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه ابراز داشت: آمریکا به دنبال بکار گیری قدرت نرم در منطقه است، آمریکایی های طرحی را دنبال می کنند که آشوبی را برای رسیدن به اهداف خود خلق کنند.

این عضو جنبش امل لبنان گفت: قضاوت کردن در مورد آینده این انقلاب ها چون بدون رهبر است مشکل است، آمریکا و اسرائیل می خواهند خاورمیانه جدید ایجاد کنند و مرزها را تغییر دهند و با موج سواری اهداف خود را دنبال کنند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات