۲۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۱۲۷۶۶
رییس جامعةالمصطفی العالمیه:

بی‌تفاوتی در برابر حوادث جهان اسلام پذیرفتنی نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: جامعةالمصطفی العالمیه وارد مسایل و راه‌های ریز سیاسی نخواهد شد، اما در مسایل کلان اسلامی و سیاست‌های اصولی اسلام قطعا دارای موضع، نگاه و رویکرد خاص و منطبق بر گفتمان انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی این مرکز علمی حوزوی با اشاره به نظام‌نامه تربیتی المصطفی افزود: جامعةالمصطفی العالمیه به تربیت جامع و متوازن می‌اندیشد و این تربیت جامع و متوازن به شکوفایی همه ابعاد، بخش‌ها و چهره‌های وجودی انسان توجه دارد.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه این نظام‌نامه را دارای ساحت‌های متعدد و مختلف تربیتی و منشور رشد و تعالی اخلاقی طلاب و فضلا عنوان و اظهار کرد: هرگز نمی‌توان در برابر حوادثی که پیرامون امت و اتفاق‌هایی که در جهان اسلام می‌گذرد، بی‌تفاوت بود.
 
وی تصریح کرد: جامعةالمصطفی العالمیه وارد مسایل و راه‌های ریز سیاسی نخواهد شد، اما در مسایل کلان اسلامی و سیاست‌های اصولی اسلام قطعا دارای موضع، نگاه و رویکرد خاص و منطبق بر گفتمان انقلاب اسلامی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که بیداری اسلامی که امروز در کشورهای مختلف ناباورانه در حال پیروزی و امتداد است ریشه در خیزش چند قرن امت اسلام دارد، به تبیین رویدادها و رخدادهای سبب‌ساز این بیداری، پرداخت.
 
وی با اشاره به دوران اقتدار امت اسلام و پس از آن فروپاشی این عظمت، ابراز داشت: غرب‌گرایی، سوسیالیست و گرایش به اندیشه‌های مارکسیتی، اندیشه‌های ناسیونالیستی و اسلام لیبرال هیچ‌گاه اسلام را به دوران مجد و عظمت خود باز نگرداند.
 
رییس جامعةالمصطفی با بیان این‌که اسلام سطحی، متعصبانه و تند که در قالب طالبان، سلفی‌گری و القاعده دیده ‌شد نیز کشاندن اسلام به التقاط، عظمت دوران اقتدار را باز نگرداند، گفت: تنها راه علاج دردهای جهان اسلام گفتمان انقلاب اسلامی و امام راحل است که از حوزه‌های علمیه برخواست.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی که از حوزه‌های علمیه برخواست و علما پیشگام این راه نوین بودند، خود را مدیون هیچ اندیشه‌ای غیر از اسلام ناب با همه کلیت آن نمی‌داند و انفعال و ترس در آن جایگاهی ندارد.
 
وی تکیه بر اسلام اصیل و تأکید بر ولایتمداری، مردم‌سالاری دینی و تکیه بر مردم، رویکرد عقلانی، حکیمانه و قانونمندار با نگاه تمدنی، جامع، متوازن و نیازمند به همه نیازهای بشر، فرامذهبی و فراملیتی بودن، مقاومت و شجاعت در برابر هر توطئه و تهاجم را از مؤلفه‌های اصلی این گفتمان برشمرد.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که دنیا نیازمند اندیشه‌های ناب و ابتکاراتی است که در گنجینه ذخایر اسلام وجود دارد، گفتمان انقلاب اسلامی را با سایر گفتمان‌ها متفاوت دانست و اظهار داشت: المصطفی و حوزه‌های علمیه این گفتمان را محور کار خود می‌دانند.
 
وی یادآور شد: امروز بیداری اسلامی ملت‌های منطقه در امتداد موجی است که انقلاب اسلامی ایجاد کرد و باید اذعان داشت که در موج بیداری اسلام بیش از بسیاری از کشورها بدون این‌که ملیت و مذهب را در آن دخالت دهیم، در کنار ملت‌های به پا خواسته بوده‌ایم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: موج انقلاب اسلامی به اندیشه‌های مارکسیتی هجوم برد، معادلات آمریکا را در منطقه خاورمیانه تغییر داد و وضعیت معادلات را در هم پیچید؛ این گفتمان نشان داد که برخلاف گفتمان‌های انحرافی و قشری در درون اسلام موفق است.
 
وی با بیان این‌که موج بیداری اسلامی حقیقتا تصور نمی‌شد، اما مقام معظم رهبری از آغازین روزهای حرکت تأکید کردند که این موج ریشه در اسلام اصیل دارد ابراز داشت: این آزادی‌خواهی، رهایی از قدرت‌های غربی و مستکبران، اشغال سفارت و لانه جاسوسی اسرائیل در مصر از اندیشه اسلامی برخواسته است.
 
وی نسبت به انحراف بیداری اسلامی ملت‌های منطقه هشدار داد و گفت: امروز این موج بزرگ از سوی کسانی که مبارک‌ها را بر امت اسلامی حاکم و بردگی را بر این امت تحمیل کردند، می‌خواهد مصادره شود که در برابر این مصادره و انحراف وظیفه داریم با عرضه مبانی اندیشه‌های اسلام از فکر و اندیشه امت اسلام صیانت کنیم. /920/پ202/ع

ارسال نظرات