۳۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۲۱۱
یک روحانی آزاده:

نهاد روحانیت نیازمند بازنگری برای ایجاد توان مقابله با جنگ نرم است

خبرگزاری رسا ـ روحانی آزاده و جانباز دفاع مقدس با اشاره به اینکه جنگ نرم، یک حرکت براندازانه و توطئه جدی است که موجودیت اسلام را نشانه رفته است تأکید کرد: روحانیت با سازماندهی فعلی نخواهد توانست از عهده این جنگ بربیاید. نیازمند حرکت جدی از سوی روحانیت هستیم که با رعایت تمام الزامات علمی و شناخت مکان و زمان و توطئه های دشمن همراه باشد.
روحانيت و دفاع مقدس
حجت الاسلام محمدحسن نوری نیا، آزاده و جانباز 35درصد دفاع مقدس و کارشناس مسوول بخش کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: جنگ یک محور عمده داشت که موجب شد نتیجه مطلوبی برای ما داشته باشد و آن باورهای دینی بود که ازطریق روحانیت تبیین و تقویت می شد. باور همه این بود که این راه، راه حق است و کشته شدن در آن یعنی شهید شدن و شروع یک زندگی جاوید و بی پایان .

مردم باور داشتند این یک جنگ اعتقادی است
وی افزود: اینکه یک روحانی با لباس و دوشادوش همه هم می جنگید و هم تبلیغ می کرد، مردم باور می کردند جنگ، یک جنگ اعتقادی است. از سوی دیگر، پر کردن خلأهای تجهیزاتی در برابر دشمنی که از پیشرفته ترین تجهیزات برخوردار بود از دیگر پ جنگ و تحمل مشقات آن نیز باورهای دینی موثر بود.

ولایت پذیری مهمترین عامل موفقیت روحانیت در رهبری جنگ بود
حجت الاسلام نوری نیا، بزرگ ترین هنر امام خمینی را ایجاد باور دینی در میان مردم دانست و افزود: راهبردی ترین کار ایشان، مرزبندی اسلام ناب و اسلام امریکایی بود چرا که اسلام ناب، بر اساس سیره اهل بیت و اسلام امریکایی، اسلام مورد رضایت جهانخواران با حداقل تسلیم یعنی لااله الا الله است.

وی با بیان اینکه ولایت پذیری مهمترین عامل موفقیت روحانیت در رهبری جنگ بود، ادامه داد: حضور رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان یک عالم مجتهد در بحبوحه جنگ که شهرها در اشغال بود و نابسامانی عجیبی ایجاد شده بود تاثیر بسزایی داشت. ایشان حضور جدی در جبهه داشت، متواضعانه لباس روحانیت را کنار گذاشته و به عنوان یک نظامی تمام عیار در جبهه شرکت کردند.
این آزاده جنگ تحمیلی در خصوص نقش احساس و عقلانیت در شهادت طلبی رزمندگان اظهار داشت: این باور و ایمان بود که جنگ را پیش برد و ایمان از عقلانیت ناشی می شود.اگر حضور در جبهه به همین ختم شود که انسان به راحتی بتواند دنیا را پشت سر گذاشته و به نعیم ابدی برسد کافی است .

روحانیت نیازمند بازنگری برای ایجاد توان مقابله به جنگ نرم است
حجت الاسلام نوری نیا در مورد رسالت روحانیت در جنگ فرهنگی یادآور شد: این جنگ بسیار سخت تر و پیچیده تر است و روحانیت با سازماندهی فعلی نخواهد توانست از عهده این جنگ بربیاید. با شرایط فعلی به جرأت می توان گفت نمی توانیم از تمامیت ارضی و مرزهای فکری خود دفاع کنیم از این رو نیازمند حرکت جدی از سوی روحانیت هستیم که با رعایت تمام مستلزمات علمی و شناخت مکان و زمان و توطئه های دشمن همراه باشد.

جنگ نرم، یک حرکت براندازانه و توطئه جدی است
وی افزود: دشمن امروز به جای فرستادن هواپیما و بمباران شهرها و تجهیزات نظامی، دارد عقبه فکری ما را بمباران می کند از این رو باید فکر جدی کرد برای جوانانی که نه دوره جنگ را درک کرده اند و نه امام را دیده اند. جنگ نرم، توهم نیست یک حرکت براندازانه و توطئه جدی است که موجودیت اسلام را نشانه رفته تا آن را به یک اسلام عقیم بی خاصیت به کنج مسجد خزیده( مانند مسیحیت به کلیسا خزیده) در مقابل اسلام آزادی خواه و اندیشه ساز و مبارز تبدیل کند.

این طلبه ایثارگر دفاع مقدس با انتقاد از کم رونق بودن مساجد در جامعه ابراز داشت: روحانیت تاکنون در همه شئون زندگی مردم حضوری اثرگذار داشته است. این حضور باید جدی تر ادامه یابد باید برای آموزش و پرورش برنامه ریزی با جاذبه داشت. برای پادگان ها و سربازان و مرزداران و نیروهای مسلح باید سرمایه گذاری جدی کرد. همچنین در بخش های هنر وسینما و هرجا که مخاطب دارد و مردم هستند روحانیت باید حاضر باشد چرا که جنگ فرهنگی، یک واقعیت است.

تولید و فکر و اندیشه است که وظیفه ذاتی روحانیت است
وی ادامه داد: منافاتی ندارد یک روحانی کارگردان باشد اما این بخشی از جریان است. بخش عمده، تولید و فکر و اندیشه است که وظیفه ذاتی روحانیت است، بخش دیگر ساختن نیروهای مجرب و سازماندهی انسان های باورمند و مستعد بر اساس نیازهای امروز است. در جنگ نرم هم باید تمام قد برای دفاع از جغرافیای دینی و فیزیکی به پا خاست.

حجت الاسلام نوری نیا با بیان اینکه جنگ نرم، نقطه ثقل انقلاب یعنی باورهای دینی را نشانه رفته است گفت: حفظ، توسعه و تبیین صیحیح باورها ابزار مقابله در جبهه فرهنگی است که تنها از عهده روحانیت بر می آید.

کارشناس بخش کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: جهاد و ایثار تنها بخشی از ارزش ها بودند که برای یک ارزش متعالی یعنی وصول به حق و کمال مطلق استفاده می شد. این نزدیک شدن نهایتی ندارد بخشی از آن با جهاد و شهادت به وجود می آید وبخشی دیگر به تناسب مقتضیات زمان از طریق باورها و کارهای علمی و پژوهشی.

جمود و جهالت بزرگترین دوست دشمن در میان جوامع است
این روحانی آزاده تأکید کرد: شهادت در نبرد فرهنگی یعنی به کاربستن نهایت تلاش و آخرین توان و ظرفیت های فکری و مادی و نهراسیدن از موانع. یعنی اشتباه نکردن وبه حداقل رساندن خطاها چرا که این اشتباهات است که به دشمن فرصت می دهد . جمود و جهالت بزرگترین دوست دشمن در میان جوامع است و بزرگترین سپری که در برابر دشمن می شود از آن بهره جست، دانستن است. بصیرت نیز بخشی از دانستن است به معنای تیزبینی و واقع بینی و دانسته ها را در جای خود استفاده کردن.

وی ادامه داد: شهید، شهید است فقط عرصه خدمت فرق می کند؛ شهیدان علیمحمدی، شهریاری، رضایی و .. هم شهید هستند در عرصه علم و تکنولوژی وبرای اعتلای نظام اسلامی؛ چون هدف مقدس است کاربردن تمام وسع در رسیدن بدان شهادت محسوب می شود.
حجت الاسلام نوری نیا گفت : روحانیان در اسارت نیز احساس وظیفه کرده و حوزه علمیه در حد توان تشکیل داده بودند به این شکل که جمعی را با علوم حوزوی و گروهی دیگر را با قرآن و نهج البلاغه آشنا می کردند تا جایی که در حوزه علمیه اسارت، بیش از پنج هزار طلبه تربیت شدند اما بعد آزادی متفرق شدند که یک فاجعه است .

وی افزود: قرآن و نهج البلاغه ده سال حضور مداوم در میان اسرا داشت اما هیچ گاه آنان خسته و دلزده نشدند چرا که قرآن معجزه الهی و نهج البلاغه عصاره آن است. معارف این دو کتاب عزیز، یکنواختی محیط را بر هم می زد و تا آخرین روزها کلاس دایر بود اما امروز در شرایط آزادی یک کار در خور برای فراگیری تعمیق و تدبر در قرآن ونهج البلاغه در سطح ملی انجام نشده است.

وی با تأکید براینکه رفع این مشکل نیازمند برنامه ریزی دقیق و نیازسنجی و سازماندهی با محوریت مساجد است تصریح کرد: مساجد باید پرجاذبه شود نه اینکه محیطی جوان گریز و در ستیز با جوان باشد . باید مانند زمان پیامبر(ص)، هر کس مسجد را برای خود پناهگاه بداند .

این روحانی ایثارگر با اشاره به اینکه ما در اسارت، به معنای واقعی زنده بودیم و زندگی می کردیم افزود: مرحوم ابوترابی مرد علم و عمل بود، چون خودش باور داشت می توانست به دیگران بباوراند، نیاز به سخن گفتن نبود، سیره وعمل او حجت بود و این بالاترین ویژگی ایشان بود .

بزرگترین کار طلبه این است که میان خود و آنچه می گوید، سنخیت ایجاد کند
وی گفت: یک طلبه بزرگترین کارش این است که میان خود و آنچه می خواهد جامعه باشد سنخیت ایجاد کند، این حرف من است با همه دوستان طلبه که باور دارند سرباز امام زمان(عج) هستند، باور دارند اهل بیت و قرآن محجورند و باید برای مذهب اهل بیت کار کرد.

حجت الاسلام نوری نیا در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از نفحات الهیه است که حضرت علی(ع) در روایتی بدان اشاره دارند. کسانی که جهان اخرت را باور دارند اعم از مردم و مسوولین، این فرصت را غمیمت بشمرند تا مثل آنان که فرصت حضور امیرالمومنین(ع) را از دست دادند پشیمان نشوند./930/ت302/ع




ارسال نظرات