۰۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۱۳۳۰۱
همزمان با هفته دفاع مقدس؛

نمایشنامه دست نوشت های اسماعیل به وقت قربانگاه در مشهد اکران می شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته دفاع مقدس، نمایشنامه « دست نوشت های اسماعیل به وقت قربانگاه » به همت حوزه هنری خراسان رضوی و دفتر طلاب هنرمند این حوزه در مشهد تهیه و اجرا می شود.
فيلمبرداري
ابراهیم زره ساز، معاون فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به اکران نمایشنامه « دست نوشت های اسماعیل به وقت قربانگاه » در هفته دفاع مقدس اظهار داشت: این مجموعه، از جدیدترین کارهای فرهنگی هنری در حوزه دفاع مقدس به شمار می رود که با بهره گیری از ظرفیت های بومی استان تهیه و اجرا می شود.

وی با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که هنری ارزشمند است که از دل خود هنرمند برآید، افزود: ما بسیاری مسائل دینی را صرفا شنیده ایم اما به صورت جزئی و شبیه سازی شده تجربه نکرده ایم که در ذهنمان ماندگار شود از سوی دیگر اعتقاد داریم تئاتر، یک هنر غربی است و مردم ما را با فرهنگ غرب آشنا می کند بنابراین باید دنبال فضایی باشیم که فرهنگ خود را منتقل کنیم .

زره ساز ادامه داد: بر این اساس و پس از مشورت با کارشناسان و اساتید حوزه ودانشگاه و دفاع مقدس، متن نمایشنامه بارها ارزیابی و بازنگری شد تا قالب کلی خود را پیدا کرد و در مرحله بعد با هنرمندان بومی خراسان رایزنی شد که چون کاری مذهبی و در خصوص دفاع مقدس بود بسیار استقبال کرده و با هزینه ای پایین تر از حدمعمول وارد کار شدند.

معاون فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی با انتقاد از عدم همکاری مناسب ارگان های فرهنگی شهر ادامه داد: این در حالی است که برخی از این ارگان ها به گروه های خارج از استان کمک های میلیونی دارند.

وی با تقدیر از همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، موسسه مالی اعتباری عسکریه و شهرداری و همراهی و مشاوره دفتر طلاب هنرمند حوزه هنری گفت: البته اعتقاد ما این است که در واقع شهدا و اهل بیت(ع) متولی کار هستند.

زره ساز در ادامه به داستان نمایش که تلفیقی از جریان ثقیفه تا شهادت حضرت علی(ع) و دفاع مقدس را در بردارد، اشاره کرد و گفت: اسماعیل ممدوح، شخصیت اصلی داستان، پس از بیست سال خانه نشینی با پای پیاده عازم نجف می شود و با توجه به اینکه پیش از آغاز سفر مشغول نگارش وقایع جنگ و زندگی حضرت علی(ع) بوده است، همسرش نوشته های او را مرور می کند که در این مجموعه نمایشی، برخی وقایع زندگی حضرت علی(ع) به صورت نمادین به نمایش در می آید و در میان آن گریزهایی به دفاع مقدس ایجاد می شود.

تهیه کننده نمایش «دست نوشت های اسماعیل به وقت قربانگاه » تصریح کرد: در پایان نمایش هم از انجا که اسماعیل با همرزمانش قرار داشته هر کدام به نجف مشرف شدند پلاک سایر رزمندگان گردان را هم ببرند، هنگام ورودش به نجف،همرزمانش یک به یک پلاکشان را به گردن او می اندازند و او به عنوان نماد یک مسلمان مجاهد ایرانی با پرچم حضرت زهرا(س) وارد نجف می شود.

وی با بیان اینکه از میان 60 تن از عوامل این نمایش، 15 بازیگر اصلی هستند افزود: این نمایشنامه، با کارگردانی رضا احمدی و تهیه کنندگی ابراهیم زره ساز تهیه شده و اکران عمومی آن از 28 شهریورماه به مدت 14 شب (با ظرفیت برای 14 هزار نفر در هر شب) در محل حسینیه امام خمینی(ره) واقع در خیابان نخریسی مشهد خواهد بود.

زره ساز با اشاره به هزینه یک میلیارد تومانی تهیه نمایش و بهره گیری از تکنیک های روز یادآور شد: با هماهنگی انجام شده با دفتر طلاب هنرمند، روحانیان و خانواده های انان می توانند به صورت رایگان از نمایش دیدن کنند.

رفائی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در گفت وگویی، همکاری بیش از پیش نهادهای دینی وفرهنگی مشهد را در کارهایی از این دست، خواستار شد و گفت:این نهادها وقتی می بینند کاری برای دین و انقلاب انجام می شود باید بیش از این احساس مسولیت کنند و حتی خود متولی شوند. /930/ت302/ص
ارسال نظرات