۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۱۵۷۶۶
حدیث ولایت(29) / حجت الاسلام کریمی نیا؛

حوزه علمیه از ضعف ارتباطات برون مرزی رنج می‌برد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم با انتقاد از وضعیت موحود ارتباطات حوزه‌های علمیه با جوامع اسلامی گفت: این مشکل ارتباط برون مرزی تا حد زیادی مربوط به شورای عالی حوزه علمیه است که سیاست‌گذاری حوزه در اختیارش است و بخشی به جامعه مدرسین و در مرحله سوم به مرکز مدیریت حوزه های علمیه و در نهایت به کلیه مراکز تخصصی و پژ‍وهشی وابسته به حوزه‌های علمیه برمی‌گردد.
حجت الاسلام كريمي نيا


حجت الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا، معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: حوزه‌های علمیه بنیان فکری و مبنایی انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی منشعب از حوزه های علمیه است. حوزه های علمیه با ترویج فرامین بلنداسلام، توده ها را آگاه کردند و انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، همچنین استمرار انقلاب هم وابسته به حوزه های علمیه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه، حوزه های علمیه در گذشته بر همه مسائل اشراف داشتند گفت: امروز با توجه به گسترش و استمرار کاروان علم و توسعه جوامع شهری بشری و پیشرفت‌های روز، حوزه‌های علمیه باید مناسب با زمان عمل کنند.

وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) توصیه می کردند که حوزه های علمیه نبض جامعه را در دست بگیرند و حتی جلوتر از زمان حرکت کنند و آینده را ببینند و به مسائل فکری و اجتماعی آگاهی لازم داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط حوزه های علمیه با جامعه، به مساله تحول اشاره کرد و بیان داشت: بخشی از تحول به مسائل شکلی و ظاهری برمی‌گردد همچون توسعه حوزه‌های علمیه در قم و شهرستان ها و افزایش مدارس برای طلاب که در این بخش فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

این نویسنده کتاب‌های فقهی و حقوقی گفت: توسعه کمی در مورد افزایش ورودی حوزه های علمیه و جذب افراد به حوزه علمیه و ساز و کارهای مربوط به آنها اتفاق افتاده است اما آنچه مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارد تحول به لحاظ کیفی و زیربنایی است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید در تمام مسائل فکری حضور داشته باشد و مباحث فقهی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ... را پیگیری کند، اظهار داشت: نگرانی مقام معظم رهبری این است که گویا حوزه از کاروان مسائل اجتماعی عقب افتاده است و هنوز در فضای گذشته نفس می کشد.

وی بر ضرورت تحول در شیوه تدریس، موضوعات درسی، افزایش ارتباطات با مراکز علمی و دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: هر روز ده‌ها همایش در کشور ما اتفاق می افتد که حوزه های علمیه باید حضور فعال در آنها داشته باشند، زیرا این همایش‌ها بعدها تبدیل به کتاب، پیش نویس قانون و ... می شود و به سایر مراکز علمی و قانون گذاری مثل مجلس شورای اسلامی می‌رود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز متاسفانه برخی قوانین و مصوبه‌هایی از قوه مقننه خارج می شود که اساسا حوزه های علمیه در باره آنها نظری اعلام نکرده اند و این به دلیل کمبود کارشناسان جامعه شناسی و حقوقی حوزه های علمیه است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حضور حوزویان در همایش‌های علمی خارج از کشور تاکید کرد و گفت: چرا نماینده‌های حوزه علمیه نباید در این همایش ها حاضر باشند در حالی که غذای فکری مردم مسلمان در همایش‌هایی از این دست تامین می شود

وی با انتقاد از وضعیت موحود ارتباطات حوزه‌های علمیه با جوامع اسلامی گفت: بخشی از مشکلات جامعه اسلامی به عدم حضور کارشناسان و صاحب نظران اسلامی و مراجع اسلامی در جمع های موثر است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اثرگذاری بیشتر حوزه های علمیه در بخش‌ هم اندیشی با سایر اندیشمندان اسلامی گفت: مشکل ارتباط امروز تا حد زیادی مربوط به شورای عالی حوزه علمیه است که سیاست‌گذاری حوزه در اختیارش است و بخشی به جامعه مدرسین و در مرحله سوم به مرکز مدیریت حوزه های علمیه و در نهایت به کلیه مراکز تخصصی و پژ‍وهشی وابسته به حوزه‌های علمیه برمی‌گردد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات