۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۶۰۸۶

آغاز فعالیت اتاق فکر شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی دفاع مقدس در خوزستان

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان از راه اندازی اتاق فکر شورای سیاستگذاری و هماهنگی دفاع مقدس در خوزستان خبر داد.
بنياد حفظ آثار و ارزش‌‌هاي دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، عبدالمجید عقیلی، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، روزگذشته در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات که در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: چنین هم‌اندیشی‌های خبری به این دلیل برگزار می‌شود که ارتباطی دو سویه با رسانه‌ها به وجود آید زیرا توسعه فرهنگ جهادی و مقاومت در جامعه اسلامی با کمک و همکاری رسانه‌ها را در حیطه وظایف خود می‌دانیم.

وی افزود: این نیازمندی وجود دارد که استان خوزستان که مرکز ثقل دفاع مقدس است و بخش عمده‌ای از عملیات‌ها و وقایع دفاع مقدس در این استان اتفاق افتاده را بهتر و جدی‌تر معرفی کنیم. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیاست‌گذار و هماهنگ کننده است و در این هماهنگی به دنبال ایجاد تفاهم و همدلی هستیم تا بتوانیم اثربخشی آن را در 2 بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شاهد باشیم.

عقیلی گفت: در بحث سخت‌افزاری که نیاز است مخاطب از لحاظ بصری با آثار و نمادهای نظری ارتباط برقرار کند و آنها را بشناسد، نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود. گنجینه‌های نهفته در دل بازماندگان هشت سال دفاع مقدس نیز در این راستا باید استخراج و به کتاب تبدیل شوند و در اختیار مخاطبان قرار گیرد. همچنین تکمیل احداث مراکز فرهنگی دفاع مقدس و یادمان‌ها در حوزه فعالیت‌های سخت‌افزاری‌ قرار دارد.

وی زستان خاطرنشان کرد: در حوزه محتوایی و مفهومی به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و آموزش و پرورش استفاده جدی‌تری شود تا همه اقشار جامعه درگیر این مساله شوند. در استان خوزستان به دنبال مستند‌سازی و معرفی ابداعات، ابتکارات و اقدامات ادارات و مجموعه‌ها در هشت سال دفاع مقدس هستیم زیرا همه این اقدامات و شیوه‌ها قابلیت پرداختن دارند و می‌توان به عنوان اسناد افتخار از آنها بهره برد.

عقیلی تصریح کرد:‌ یکی از حوزه‌ها در بحث نمادهای بصری بحث جغرافیای حماسی است که باعث می‌شود افراد از لحاظ مشاهده محیط، آشنایی بیشتری با وقایع داشته باشند. این بحث اینک در اهواز شروع و به این منظور 150 نقطه برای برجسته‌سازی در نظر گرفته شده است؛ باید تصویر ذهنی در ابتدای ورودی‌های شهر اهواز در این زمینه شکل گیرد و افراد بتوانند در اثر ارتباط با فضای محیطی، یافته‌هایی را از دفاع مقدس کسب کنند.

وی ادامه داد: در دور سوم سفر هیات دولت به استان برای تعدادی از نقاط استان با توجه به وقایع رخ داده در آنها تصمیماتی گرفته شد که احداث پارک موزه در اهواز و مراکز فرهنگی در شهرستان‌های شوش، هویزه، سوسنگرد و آبادان از این برنامه‌ها است. برای احداث پارک موزه شاخص هایی وجود دارد و با در نظر گرفتن مزیت‌ها و معایب احداث آن در شهرستان‌ها لازم است بررسی‌هایی صورت گیرد. حل موضوع احداث پارک موزه در اهواز نخستین دستورالعمل جدی من در تصدی این پست است.

این فعال عرصه فرهنگی یادآور شد: در خصوص اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به شبهات در زمینه دفاع مقدس هم اکنون سایت‌های جامع "دفاع مقدس" و "پایداری" فعال هستند و امکان ارتباط کاربران با این سایت‌ها وجود دارد که به سوالات نیز پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی دفاع مقدس در خوزستان راه‌اندازی شده است، گفت: اتاق فکر شورای سیاستگذاری و هماهنگی دفاع مقدس با در برداشتن زیرگروه‌های کارشناسی به برنامه‌ها و طرح‌ها در زمینه دفاع مقدس سمت و سو می‌دهد و به زودی نخستین جلسات این اتاق فکر برگزار خواهد شد.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان درباره احداث موزه جنگ در استان عنوان کرد: پارک موزه‌ها و مراکز دفاع مقدس در خوزستان باید به صورت استنادی و اسنادی معرفی شوند و خوزستان در جنگ و جنگ در خوزستان را نشان دهند. باید مراکزی وجود داشته باشند که هم آرایه‌های جنگی را در آنها مستقر و هم آرایه‌های هنری را در آنها تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه بازسازی مناطق جنگی در استان با سرعت و بدون در نظر گرفتن حفظ محیط جنگی انجام شد، تصریح کرد: باید حداقل به لحاظ دیده‌‌وری، ساختمان‌ها و اماکن آسیب دیده به شکل خود باقی می‌ماندند زیرا اکنون برای حفظ این آثار دچار مشکلاتی هستیم؛ بخشی از این ساختمان‌ها ملکی هستند و بنیاد حفظ آثار برای حفظ چنین آثاری از جنگ، به پشتوانه مالی نیاز دارد. 

عقیلی خاطرنشان کرد: در زمینه افزایش ظرفیت برای استقبال بیشتر از یادمان‌ها و اماکن دفاع مقدس کار ویژه‌ای در حال انجام است و قرار است یک میلیون دانش‌آموز و فرهنگی از یادمان‌ها و نقاط مرتبط با دفاع مقدس بازدید کنند و از ظرفیت این اماکن در قالب درس آمادگی دفاعی استفاده شود./9461/پ202/ص
ارسال نظرات