۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۹۸۷۰

نخستین همایش فقه ارتباطات در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش فقه ارتباطات از سوی گروه دین و ارتباطات پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ در قم برگزار شد.
اولين همايش فقه ارتباطات در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین همایش فقه ارتباطات، صبح امروز به همت گروه دین و ارتباطات پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ با همکاری مؤسسه سروش حکمت مرتضوی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام محمد علی حیدری، استاد حوزه و دانشگاه در مورد فقه ارتباطات گفت: یکی از رسالت‌های فقه ارتباطات، گفتمان سازی فقهی در مورد رسانه است.

وی ادامه داد: فقه ارتباطات با تحلیل موضوعات و ارائه موضوعات جدید، به بررسی ابعاد گوناگون رسانه می پردازد و حکم مصادیق مطرح در این زمینه را روشن می‌سازد.

این محقق علوم اسلامی گفت: یکی از سبک‌های مطرح در حوزه هنر و رسانه، طنز انتقادی است که محققان علوم اسلامی باید تحلیل کنند آیا این روش از مصادیق مسخره کردن است یا خیر.

وی با بیان اینکه سینما دارای فاکتورهایی همچون واقع نمایی و بازنمایی بالا است، اظهار داشت: ممکن است در قدیم افراد مختلفی در تعزیه نقش امام معصوم(ع) را بازی می کردند اما ممکن است امروز فقیهی به دلیل تفاوت‌های سینما و تعزیه حکم به حرمت بازیگری در نقش امام به دلیل وهن بدهد.

در ادامه، حجت الاسلام سید علی حسینی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: یکی از مسائل اصلی و حلقه مفقوده در رسانه‌های امروز بحث عدالت است یعنی رسانه‌ها نه به عدالت توجه دارند و نه عدالت‌پراکنی می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از دویست شبکه به اصطلاح اسلامی، به مقدسات شیعه توهین می‌کنند، گفت: معنویت، گمشده دیگر رسانه‌ها است و رسانه‌ها در بعد افزایش معنویت در فرد و گسترش عدالت در جمع کوتاهی می کنند.

وی گفت: برخی رسانه‌های دنیا امروز به تدلیس حقیقت می‌پردازند و سخن باطل خود را با آرایش‌ها و تزئین‌های مختلف باطل، به مردم تحمیل می کنند که می توان به شبکه‌هایی همچون بی بی سی اشاره کرد.

دکتر کمال اکبری، رییس دانشگاه صدا و سیمای مرکز قم هم در این نشست علمی با مهم خواندن فقه ارتباطات اظهار داشت: امروز نیازمند فقه جواهری با همان منطق و سازوکار هستیم که با توجه به عنصر زمان و مکان، تحول پیدا کند و موضوعات و مسائل جدید در حوزه رسانه را پاسخ دهد.

وی رسانه را شامل کتاب، روزنامه، شبکه‌های رادیویی و ... دانست و گفت: تمام آنچه در حوزه رسانه و ارتباط از فرستنده تا گیرنده در مکانیسم فرستادن خبر رخ می‌دهد باید از درون دستگاه اجتهاد عبور کند.

لازم به ذکر است در این نشست علمی که با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی، دکتر محمد حسن زورق و حجت الاسلام یعقوب‌علی برجی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند. /909/پ203/ع

ارسال نظرات