۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۲۴۶۸۳
استاد حوزه علمیه:

حضرت معصومه نسبت به امام رضا مانند حضرت زینب به امام حسین است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه مقام عصمت کریمه اهل بیت سلام الله علیها را ناشی از کمالات ایشان دانست و افزود: پرهیزکاری و عفت و حجاب منحصر به فرد، ایشان را به چنین جایگاهی رساند.
از بيت النور تا حرم در سوگ رحلت حضرت فاطمه معصومه


حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان ابعاد مغفول از زندگی حضرت معصومه علیهم السلام پرداخت و گفت: مقام عصمتی که برای ایشان مطرح است ناشی از اوج پرهیزکاری و ترک محرمات و انجام واجبات بوده است.

وی با اشاره به تفاوت این مقام با عصمت 14 معصوم علیهم السلام گفت: در روایت داریم که هرکس حلم و بردباری داشته باشد به پیامبر نزدیک است، معنای این روایت این نیست که آن شخص پیامبر می‌شود؛ معصومیت کریمه اهل بیت سلام الله علیها نیز بیانگر کمالات و نهایت بندگی اوست نه اینکه ایشان دقیقا همتای چهارده معصوم باشند.

این استاد خارج فقه حوزه با تاکید برشان و منزلت حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: همانطور که از بین چهار دختر پیامبر، حضرت فاطمه سلام الله علیها که کوچکترین بود جلوه پیدا کرد کمالات و عفت و حجاب منحصر به فرد ایشان نیز موجب برتری او در بین 17 خواهر امام رضا علیه السلام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی در خصوص مسمویت حضرت معصومه سلام الله علیها در شهر ساوه گفت: هیچ دلیل و سند معتبری برای اثبات این حرف وجود ندارد ضمن این که ایشان اصلا از این شهر عبور نکرده اند.

وی افزود: مردم ایران از دیرباز به ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین و فرزندانشان ارادت خاصی داشته اند و همواره از ایشان با آغوش باز استقبال کرده اند به همین دلیل است که به تعداد زیادی بارگاه امام زادگان مختلف در کشور ما وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه در بیان علت اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نکرده اند گفت: اکثر دختران امام موسی کاظم علیه السلام به دلیل اینکه فرد شایسته و هم کفوی به لحاظ عقیده و مکتب برای ایشان وجود نداشت مجرد ماندند.

وی در توصیف جایگاه شخصیتی حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: از امام صادق علیه السلام روایت داریم که هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود اما برای زائران ایشان یک ویژگی قید شده است و آن اینکه «عارفا به حقه» باشد یعنی جایگاه حضرت را آن طور که هست بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی نسبت حضرت معصومه را به امام رضا(ع) همانند جایگاه حضرت زینب برای امام حسین سلام الله علیهم اجمعین توصیف کرد و گفت: عظمت مقام ایشان به حدی است که می توان گفت او فاطمه دوم در نسل نبوت است و او به دور از هرگناهی است./928/ت302/ع

ارسال نظرات