۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۳۰۹۶۷
رویترز:

مرگ ولیعهد عربستان مقدمه فروپاشی رژیم آل سعود

خبرگزاری رسا ـ خبرگزاری رویترز نوشت: با مرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد 78 ساله عربستان بار دیگر جنگ قدرت میان فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز بالا می گیرد.
وليعهد عربستان


به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری رویترز در تحلیلی پیرامون مرگ ولیعهد عربستان نوشت: نایف بن عبدالعزیز دومین ولیعهد عربستان است که در طول کمتر از 8 ماه فوت می کند. مرگ این شاهزاده پیر سعودی که بیست وسومین فرزند ملک عبدالعزیز به شمار می رفت، زمینه جنگ قدرت و افزایش کشمکشهای دربار آل سعود را فراهم خواهد کرد.

حمزه الحسن، پژوهشگر عربستانی در این خصوص می گوید: بیشترین احتمال این است که پس از مرگ نایف، منازعه برای مناصب و پستها افزایش یابد و جریانهایی مانند طلال و متعب فرزندان مشعل برای یافتن نقشهای بیشتر و بالاتر در حاکمیت به تکاپو بیفتند؛ چراکه همه اعضای خاندان حاکم به دنبال آن هستند که قدرت بیشتری را در این خانواده داشته باشند.

پیش بینی می شود که با مرگ نایف بن عبدالعزیز، وزیر دفاع فعلی عربستان، سلمان بن عبدالعزیز که بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیز به شمار می رود به عنوان ولیعهد انتخاب شود.

گفتنی است، اغلب فرزندان و حتی نوادگان ملک عبدالعزیز دچار بیماری سرطان و یا پارکینسون هستند و در نتیجه مرگ هر یک از آنان می تواند خلاء قدرت را دردربار سعودی تشدید کند.

حمزه الحسن می افزاید: هرم سلطنتی خاندان آل سعود نیازمند یک بازسازی جدید و مردانی قوی است؛ برادران شاه و نایف همگی افرادی سالخورده هستند، بنابراین احتمالا آنها بیشتر برای به قدرت رساندن فرزندانشان تلاش خواهند کرد .

وی افزود: شاهزداگان سالخورده و مرگ های مکرر مسئولان ارشد، موجب بی ثباتی و ناامنی در کشور شده و خاندان آل سعود را در سایه شرایط فعلی کشور و افزایش نارضایتی های مردمی و افول جایگاه عربستان در منطقه و جهان، و نارضایتی شدید همسایگان، با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد.

لازم به ذکر است، شدت یافتن بیماری‌های اعضای خاندان آل سعود، آمریکا را به اقدامات سریع برای بررسی پیامدهای آن واداشته است که در راس این نگرانی‌ها جدال بر سر قدرت میان اعضای خاندان حاکم به ویژه فرزندان فرماندهان گارد قدیم این کشور است که دیگر نمی‌توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

بنابراین مرگ نایف بن عبدالعزیز که به مدت 35 سال پست حساس وزارت کشور را به عهده داشت مقدمه ای برای فروپاشی تدریجی رژیم آل سعود تلقی می شود، زیرا آشکار شدن جنگ قدرت در میان خاندان سعودی تقویت اپوزیسیون غیر سلطنتی را به دنبال خواهد داشت./982/ب901/ک

ارسال نظرات