۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۳۱۳۷۲
شیخ عیسی قاسم:

شکنجه علمای شیعه بحرین دل همه را به درد آورده است

خبرگزاری رسا ـ رهبر شیعیان بحرین با اشاره به شکنجه روحی و جسمانی علمای شیعه در بحرین و توهین به دین و اخلاق و ناموس آنان در زندان های آل خلیفه تاکید کرد که دل همه مردم از این شکنجه ها به درد آمده است.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين



به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سایت الملتقی الوطنی، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دراز که در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد از روز صدور حکم علیه پزشکان به عنوان روز سیاه یاد کرد و گفت: روز سیاه عنوانی است که سازمان عفو بین الملل به مناسبت صدور حکم زندان علیه پزشکانی که تنها وظیفه خود را در قبال مجروحان انجام داده اند نامگذاری کرد. بدون شک همگان می دانند که اعترافات پزشکان بر اساس شکنجه گرفته است و اتهامات منتسب به آنان دروغی بیش نیستند.

وی درباره محاکمه 21 عالم و اندیشمند بحرینی موسوم به گروه 21 نیز تصریح کرد: شکنجه های روحی و بدنی و هتاکی به دین و مذهب و ناموس 21 عالم و استاد دل را به درد می آورد، شکنجه هایی که کرامت انسان ها را زیر پا می گذارد نشان داد که دین و انسانیت نظام زیر صفر است. آزادی فوری این افراد و محاکمه کسانی که این جنایت ها را در حق آنان انجام داده اند، ضروری است.

آیت الله عیسی قاسم افزود: اگر نظام ادعای پایبندی به قانون اساسی و آزادی سیاسی را داشت نباید هیچ زندانی سیاسی هم اکنون در زندان بسر ببرد و اگر آزادی بیانی در کشور وجود داشت زندان ها خالی از زندانی بودند، اما این واقعیت کنونی در بحرین است و ما خواستار آزادی زندانیانی هستیم که به دلیل حضور در اعتراضات، زندانی شده و مورد شکنجه قرار گرفته اند.

رهبر شیعیان بحرین با اشاره به اینکه دو نوع حکم در جهان وجود دارد، اظهار داشت: حکومتی وجود دارد که شنیع ترین جنایت ها را علیه فرزندان ملت خود انجام می دهد و اگر این امر نیاز به قانون داشته باشد بلافاصله به تصویب چنین قانونی اقدام می کند.

وی ادامه داد: دولت دیگری نیز وجود دارد که خود را خادم ملت و مسوول محافظت از مصالح شهروندان می داند و امنیت خود را در گرو امنیت مردم می داند، کشورهایی که چنین دولتی را بر سر قدرت دارند در انسجام و همکاری جهت رسیدن به اهداف و مصالح مشترک قرار دارند، ولی متاسفانه نظام حاکم بر بحرین از ویژگی های این دولت برخوردار نیست و خصوصیات دولت اول را به همراه دارد.

شیخ عیسی قاسم با اشاره به افزایش درخواست ها برای صلح و اصلاح، بیان داشت: سخن گفتن درباره صلح و مصالحه در بحرین افزایش یافته است، اما ابتدا باید دید که کدام یک بر دیگری مقدم است و آیا ابتدا باید صلح کرد و سپس به دنبال مصالحه بود یا مصالحه بر صلح تقدم دارد؟

خطیب جمعه شهر دراز بحرین تاکید کرد: کاملا روشن است که اصلاحات مقدمه مصالحه است و حق به شمار می آید و گرنه مصالحه زیر خنجر نوعی از زور است که هیچ سرانجامی نداشته و نمی تواند به بحران پایان دهد. مصالحه برای ثبات جوامع و پرداختن شهروندان به بنای جامعه ای صالح ضروری است، اما برخی از صلح ها تمایل فراوانی به تثبت باطل و دوری از حق دارند و محکوم به شکست هستند.

وی صلح منجر به ظلم را غیر قابل پذیرش خواند و خاطر نشان ساخت: مصالحه درباره آنچه به دین و دنیای جامعه و مردم مرتبط است یا به عدالت منجر می شود که سبب احترام به همه مردم می شود یا اینکه راه ظلم را در پیش می گیرد و حق را از مردم سلب می کند.

آیت الله عیسی قاسم افزود: هنگامی که درباره دین و دنیای مردم مصالحه می شود باید توجه داشت که این صلح در مسیر صحیح قرار داشته باشد، اعترافی به باطل نکند، سبب دور شدن ظالم از ظلم به دیگران شود، نسبت به هر آنچه در دستان نظام باشد محاسبه شود و عدالت راه خود را در پیش گیرد./980/ب902/ک

ارسال نظرات