۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۱۳۲۶۷۹
امام جمعه شبستر:

طلاب در تعطیلات به پژوهش های عمومی روی آورند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده تعطیلات و روزهای بلند فصل تابستان را فرصت‌هایی برای گسترش مطالعات و پژوهش‌های عمومی و تخصصی دانست.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر
 
حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: نگاهی به تاریخ حوزه‌های علمیه و زندگانی علمای بزرگ نشان می دهد که تعطیلی با طلبگی همواره سنخیتی نداشته‌اند، هرچند اعتقاد بر این است که مسافرت و یا استراحت برای تجدیدقوا و تمرکز روان ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که علمای بزرگ در دوران فراغت و مسافرت نیز همواره دغدغه علمی داشته‌اند، چنان که در شرح احوال برخی از علما نوشته‌اند که در همین دوران فراغت به توفیقات بزرگی دست یافته‌اند، چنان که یاقوت حموی یکی از دانشمندان مسلمان که کتاب ماندگار و «معجم البلدان » را تالیف کرده، از خرده فرصت های کار اصل خود که شاگرد یک تاجر پارچه بود، بهره جسته است.
حجت الاسلام محمدزاده تعطیلات و روزهای بلند فصل تابستان را فرصت‌هایی برای گسترش مطالعات و پژوهش‌های عمومی و تخصصی دانست و افزود: طلاب نباید منتظر باشند تا اگر برنامه‌ای از سوی حوزه برایشان ارائه و تکلیف شد، انجام دهند وگرنه فرصت‌های تابستان را به بطالت از دست دهند.
امام جمعه شبستر با تأکید بر این‌که طلاب بایستی بیش از دیگر اقشار جامعه مدیریت زمان داشته باشند، تصریح کرد: در شرایطی که روزانه هزاران مقاله و تحقیق در عرصه علوم انسانی و دینی در فضای سایبری به زمان‌های مختلف منتشر می شود، مطالعه روزانه یک مقاله برای هر طلبه ضروری به نظر می رسد.
وی حضور فعال طلاب در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را عاملی بسیار مهم برای زمینه‌سازی پژوهش‌های تحول‌گرا در مبانی نظری دانست و افزود: شاید بتوان یکی از مصادیق تحول در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه را در غنی‌سازی اوقات فراغت از تحصیل طلاب محسوب کرد که بایستی این امر با نگرش بومی مورد توجه مدیران حوزوی قرار گیرد.
حجت الاسلام محمدزاده افزود: تعطیلات فرصت‌هایی هستند که طلاب علوم دینی می توانند به اموری که در دوران تحصیل مجال انجام آن نبوده، بپردازند، به یقین اگر طلبه‌ای برنامه‌ریزی تحصیلی میان‌مدت و بلندمدت برای خود نداشته باشد، در آینده حسرت فرصت‌های از دست رفته را خواهد خورد.
امام جمعه شبستر ادامه داد: اگر در ایامی مانند ماه رمضان، محرم و صفر، فاطمیه و ... حوزه رسما درس ندارد، بدان معنا نیست که طلبه تنها به نشر معلومات و تبلیغ مبانی دینی بپردازد، این روزها فرصت‌هایی مغتنم برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی و پیش افتادن در دورس آینده حوزه است./935/ت302/س
ارسال نظرات