۲۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۳۲۷۱۲
آیت الله آل هاشم:

فرصت تعطیلات عرصه‌ای برای مدیریت زمان از سوی طلاب است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر بهره‌مندی هرچه بهتر طلاب از فرصت‌های فراغت از تحصیل گفت: تعطیلات عرصه‌ای برای مدیریت زمان از سوی طلاب است.
آيت الله آل هاشم
 
آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: مساله‌ تعطیلات حوزه همواره مورد بحث علما و بزرگان حتی مراجع عظام تقلید نیز بوده است، چنانکه حضرات از سال‌ها پیش نسبت تعطیلات زیاد حوزه انتقاد داشته و خواستار محدود شدن آن بوده اند.
وی با بیان این‌که تعطیلات واژه مناسبی برای تحصیل طلاب و روحانیان نیست، خاطرنشان کرد: تعطیلات به آن معنایی که در جامعه مصطلح است، در حوزه و برای طلبه وجود ندارد، چراکه فعالان حوزوی در همان تعطیلات مشغول فعالیت‌های مختلفی از جمله تبلیغ مبانی دین هستند.
امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: بهتر است برای طلاب از عنوان «دوران فراغت از تحصیل دروس رسمی حوزه» استفاده شود، چراکه طلبه پس از پایان امتحانات، مشغول فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی می شود، البته در این راستا بایستی مدیران حوزه برنامه‌ریزی دقیق و مدونی داشته باشند، تا ضمن ایجاد جذابیت در برنامه‌ها، طلاب از فرصت‌های تابستان نهایت بهره را ببرند.
آیت الله آل هاشم با تاکید بر بهره‌مندی هرچه بهتر طلاب از فرصت‌ فراغت از تحصیل گفت: تعطیلات عرصه‌ای برای مدیریت زمان از سوی طلاب است، اگر طلاب بتوانند با برنامه ریزی از ایام تعطیل خود استفاده مناسب داشته باشند، در آینده حسرت فرصت‌های از دست رفته را نخواهند خورد.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که استراحت و تجدید قوا لازمه تحصیل در علوم سنگین حوزوی است، اما می توان با کمی دقت و ظرافت در برنامه‌ریزی از فرصت فراغت از تحصیل نیز برای انجام فعالیت های فرهنگی و علمی و یا جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته استفاده کرد.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که تابستان برای طلاب یک فرصت مناسب برای تهذیب نفس و خودسازی نیز به‌شمار می رود، گفت: همانطور که امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند؛ فرصت ها مانند ابرهایی هستند که می آیند و می روند، درست است که طلاب در ایام تابستان ملزم به مطالعه دروس رسمی حوزه نیستند، اما می توانند با تمرین و مطالعه، خود را برای ورود به عرصه‌های تبلیغی و علمی آماده‌تر کنند.
وی دوران فراغت از تحصیل در فصل تابستان را فرصتی برای رهایی از روزمرگی و تفکر دانست و افرود: با نگاهی به تاریخ حوزه‌های علمیه خواهیم یافت که مرحوم علامه امینی صاحب کتاب ارزشمند الغدیر که افتخاری برای حوزه علمیه آذربایجان است، اصولا فرصتی به نام تعطیلات نداشت و دائم برای تکمیل این اثر ماندگار خود به دیارهای مختلف هجرت کرده و مشغول تحقیق و پژوهش بود.
آیت الله آل هاشم ادامه داد: تعطیلات برای علمای معاصر حوزه که به توفیقات بزرگی دست یافته‌اند، مفهومی نداشت و اگر به دلیل گرمای هوا بخشی از تابستان را هم تعطیل می‌کردند، در همان دوران مشغول تحقیق، تالیف، تبلیغ و یا تدریس به شاگردان خاص خود بودند./935/ت302/ع
ارسال نظرات