۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۱۳۷۵۵۹
با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی؛

18 شهریور؛ آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ مسؤول حوزه مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور با سخنرانی حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی 18 شهریور‌ماه آغاز می‌شود.
حجت الاسلام احمد فرخ فال مدير حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد فرخ‌فال، مسؤول حوزه‌ مدیریت حوزه‌های علمیه، در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی گفت: سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با سخنرانی حضرت‌ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی روز شنبه 18 شهریور در سالن اجتماعات مدرسه عالی فیضیه برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: سخنرانی آیت‌الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت‌الله مقتدایی مدیر پیشین حوزه‌های علمیه و آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر جدید حوزه‌های علمیه، بخشی از برنامه‌های این مراسم است.

حجت‌الاسلام فرخ‌فال اظهار داشت: پرورش فقها و ایدئولوگ‌های دینی و کسانی که در غیبت کبرای امام زمان(عج) مسؤولیت حفظ دین الهی را در جامعه دارند به عهده حوزه‌های علمیه است.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس حوزه‌های علمیه با نشأت گرفتن از آیه نفر مسؤولیت آموزش و پذیرش فقها را بر عهده گرفته است.

مسؤول حوزه مدیریت حوزه‌های علمیه یادآور شد: وجود حوزه‌های دینی، حوزه‌های علمیه و معارف دینی موضوع جدیدی در جامعه اسلامی نیست و موضوعی است که از زمان پیامبر اکرم(ص) وجود داشته و در حال حاضر در چهارچوب و تشکیلات خاص حوزه‌های علمیه فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

حوزه‌ علمیه تعطیلات ندارد

وی با اشاره به این‌که فعالیت‌های حوزه تعطیل بردار نیست بیان کرد: در حوزه‌های علمیه تعطیلات به این‌ معنا که بگوییم فعالیت‌های طلاب، اساتید و بزرگان حوزه متوقف می‌شود وجود ندارد و به این معنا نیست که بگوییم حوزه سه ماه تعطیل شد.

حجت‌الاسلام فرخ‌فال ادامه داد: مأموریت‌های حوزه به لحاظ زمانی تقسیم شده است، در مناسبت‌های محرم، صفر و ماه مبارک رمضان فعالیت‌های آموزشی متوقف و فعالیت تبلیغی حوزه‌های علمیه آغاز می‌شود.

وی ابراز داشت: در فصل تابستان نیز فعالیت‌های حوزه متوقف نمی‌شود و طلاب با حضور در طرح هجرت تبلیغی در مناطق مختلف کشور، اردوهای درسی به فعالیت تحقیقی، آموزشی و تبلیغی می‌پردازند، حتی مراجع تقلید با حضور در استان‌های مختلف به ارشاد و راهنمایی مردم می‌پردازند.

حضور شانزده هزار طلبه جدید در کلاس‌های درس

مسؤول حوزه‌ مدیریت حوزه‌های علمیه یادآور شد: شانزده هزار طلبه در سراسر کشور و هزار طلبه در حوزه علمیه قم با روحیه و نشاط فراوان برای نخستین بار در چهارصد مدرسه علمیه سراسر کشور و 32 مدرسه در حوزه علمیه قم هجدهم شهریورماه فعالیت آموزشی خود را آغاز می‌کنند.

راه‌اندازی سامانه نجما و نجاح

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استفاده از فناوری‌های نو در ساختار اداری حوزه گفت: سامانه‌های نجما و نجاح به منظور استفاده فراگیر طلاب در دو بخش آموزش و خدمات رفاهی طلاب راه‌اندازی شده است.

طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام فرخ‌فال با اشاره به طرح ساماندهی دروس سطح عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: این طرح از نیمه دوم سال گذشته اجرایی شد و طلاب سطح عالی مایل به حضور در این طرح موظف به حضور در کلاس‌های درس هستند و وضعیت حضور و غیاب آنان ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: نمره قبولی برای طلاب شرکت‌کننده در این کلاس‌ها 12 است و طلابی که به هر دلیلی در این کلاس‌ها شرکت نکرده و به صورت آزاد تحصیل می‌کنند برای قبولی باید نمره 16 کسب کنند.

مدیر حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در سال گذشته درس‌های اصول و فقه مشمول این طرح بوده است اما از سال جاری درس تفسیر نیز شامل این طرح می‌شود./919/پ202/ن

ارسال نظرات