۳۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۳۹۴۶۶
معاون فرهنگی سابق نیروی دریایی سپاه:

استفاده ابزاری از معنویت اقتصاد مقاومتی را آسیب‌پذیر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی سابق نیروی دریایی سپاه با انتقاد از این که جدایی دین از سیاست در مرحله عمل و رفتار اتفاق افتاده است، ابراز داشت: اصل قراردادن دنیا و قیمت گذاری و استفاده ابزاری از معنویات، ما را در برخورداری از اقتصاد مقاومتی را آسیب پذیر می کند.
اقتصاد مقاومتي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر لطفی، معاون فرهنگی سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شب گذشته در حسینیه آیت الله خامنه ای با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب نسبت به اقتصاد مقاومتی در مقابله با تحریم ها، اظهار داشت: یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی، روی آوردن به اصول رفتار اقتصادی اسلام با پرهیز از اسراف، تبذیر و تجملات، توجه به قناعت و استفاده از تولیدات داخلی است.

 

روی آوردن به اصول رفتار اقتصادی اسلام، محور اقتصاد مقاومتی است

وی، احیای برخی صنایع دستی ومشاغل خانگی را که در گذشته نه چندان دور در روستاها مرسوم بود، از راهکارهای تقویت اقتصاد ملی دانست و گفت: به عنوان نمونه، در گذشته اگر یک روستا یا شهر کوچک، محاصره می شد، می توانست تا ماه ها مقاومت کند چرا که در تأمین خوراک، پوشاک و همه نیازها خودکفا بود.

 

حجت الاسلام لطفی در تشریح لوازم اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: توجه رهبر معظم انقلاب، هم بر کارکردن و هم بر خوب کارکردن است.

 

وی با بیان این که اساس هستی بر کار و تلاش و حرکت بنا نهاده شده است، افزود: انسان با توجه به رسالت خطیر خلیفة اللهی که دارد بیش از سایر مخلوقات در این مسیر مسوولیت دارد.

 

بازنشستگی در اسلام معنا ندارد

مسؤول طرح صالحین در بسیج دانشجویی خراسان رضوی تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در اسلام مسأله ای به نام «بازنشستگی» نداریم شاید تغییر زمینه کاری مطرح باشد؛ اما بیکار شدن و دست کشیدن از کار معنا ندارد.

 

حجت الاسلام لطفی گفت: در بحث حمایت از کار، تنها شعار می دهیم و در عمل رغبتی به حمایت نداریم چرا که کیفیت مناسبی وجود ندارد و در واقع از مظهر خدا بودن و انجام کار با کمیت، کیفیت و هدفمند فاصله گرفته ایم.

 

کار به خودی خود ارزشمند است

وی با انتقاد از این که جدایی دین از سیاست در مرحله عمل و رفتار اتفاق افتاده است، افزود: در اسلام، کار، فی نفسه ارزشمند و شأن ناپذیر است، این حربه غرب علیه ارزش های ما است که کار را سطح بندی می کنیم؛ در حالی که در تعالیم انببیا و اولیای خدا این گونه نیست و ایشان همواره کارهای به ظاهر کم ارزش را با افتخار انجام می دادند.

 

حجت الاسلام لطفی با اشاره به ارزش و جایگاه کار در اسلام، ادامه داد: از عواملی که به بیکاری جوانان دامن می زند، این است که کار، عار شده است از این رو و به جای جوانان ایرانی، کارگران خارجی فرصت های شغلی را تصاحب کرده اند.

 

معاون فرهنگی سابق نیروی دریایی سپاه در تشریح عوامل زمینه ساز این وضعیت، ابراز داشت: درست است که نسبت به اوایل انقلاب، رشد جمعیت زیادی داشته ایم اما به موازات آن، ثروت و سرمایه نیز رشد داشته است؛ امروز به نوعی با تراکم ثروت در میان اقشار بالا روبه رو هستیم و در طبقات پایین جامعه نیز گرفتار فرهنگ غلط چشم و هم چشمی هستند، بنابراین مشکل، توزیع نامتوازن ثروت است نه کمبود ثروت.

 

تغییر نگاه از خدامحوری به دنیامحوری اقتصاد را هم آسیب پذیر کرده است

وی در خصوص علت تأکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: تأکید ایشان به دلیل آسیب دیدن فرهنگ جامعه در دوران پس از جنگ تحمیلی است. آسیب به گونه ای بود که در دهه هفتاد برای معنویات ابزار رسیدن به دنیا قرار گرفته و  قیمت گذاری شد در حالی که اصل انقلاب برای سعادت اخروی شکل گرفته بود.

 

حجت الاسلام لطفی ادامه داد: در این دهه کسانی که در رأس دولت می خواستند با اصل قرار دادن مکتب تشیع، کشور را سامان بدهند، خودشان هم سقوط کردند، در این دوره مدرک حرف اول را می زد لذا آنان که از ترس جنگ به خارج فرار کرده و مدارک سطح بالا گرفته بودند، به کشور بازگشته و ضمن تحقیر نیروهای ارزشی در رأس امور قرارگرفتند.

 

 این استاد دانشگاه اظهار داشت: در این دوره نگاه ها از اینکه دنیا ابزار رسیدن به خدا و سعادت اخروی باشد به اصالت دنیا و طمع ورزی تغییر کرد و دقیقا در تقابل با آرمان های انقلاب و سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

 

وی با اشاره به هشدارهای رهبری از سال ها پیش در زمینه تزلزل پایه های فرهنگی، گفت: در خصوص اقتصاد نیز ایشان از سال ها پیش اشاره و تأکید داشتند که اگر جدی گرفته می شد از بسیاری مسائل اقتصادی کنونی پیشگیری می شد.

 

حجت الاسلام لطفی یادآور شد: این دو عامل اصل قرار دادن دنیا و قیمت گذاری برای معنویات و استفاده ابزاری از آن برای رسیدن به مطامع دنیوی ما را در اقتصاد مقاومتی آسیب پذیر کرده است که باید با تدبیر صحیح آن را اصلاح کنیم.

 

وی همچنین با اشاره به تولید فیلم موهن آمریکایی، آن را در راستای احیای جنگ های صلیبی دانست و تأکید کرد: آتش خشم و اعتراض مسلمانان به این زودی خاموش شدنی نیست./930/پ202/س

 

 

 

ارسال نظرات