۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۴۰۷۹۹
سخنگوی قوه قضاییه:

خانواده شهدای ترور از آمریکا شکایت کنند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری درباره موضوعاتی همچون شکایت خانواده شهدای ترور علیه آمریکا، پیگیری بین اامللی حمایت آمریکا از منافقین، پرونده بیمه، پرونده فساد بزرگ بانکی و فیلتر شدن گوگل، جیمیل و یوتیوب سخن گفت.
حجت الاسلام محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه بعداز ظهر امروز در نشست خبری خود گفت: اقدام اخیر آمریکا مبنی بر خارج کردن منافقین از لیست تروریست‌ها افتضاح دیگری برای آمریکا بود و چهره نفاق و تزویر آنها را کنار زد.

آمریکا تنها به منافع خودش فکر می کند

حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان این که مردم ایران از ظلم و جنایت‌های مستقیم آمریکا و حمایت آمریکا از تروریست‌ها آگاه بودند، اظهار داشت: کشوری که ادعای مبارزه با تروریسم داشت و به این بهانه افغانستان را اشغال کرد امروز دستش برای مردم دنیا رو شده و همگان فهمیدند که آمریکایی‌ها در ادعای شان صادق نیستند و فقط منافع خودشان را لحاظ می‌کنند.

 وی با اشاره به قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت مبنی بر قابل تعقیب بودن حامیان تروریسم، گفت: این اقدام زشت آمریکا بر اساس مقررات بین المللی قابل تعقیب است و مردم ما که از ناحیه ترورسیم منافقین شهید داده‌اند می‌توانند در دادگاه‌های داخل کشور علیه آمریکا به عنوان حامی تروریسم شکایت کرده و خسارت مادی و معنوی مطالبه کنند.

پیگیر شکایت از آمریکا در دادگاه های بین المللی هستیم

سخنگوی قوه قضاییه افزود: وزارت امور خارجه، ستاد حقوق بشر و روابط بین الملل قوه قضاییه این امر را از طریق دادگاه‌های بین الملل پیگیری خواهند کرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه با اشاره به این که بخشی از دادگاه بدوی پرونده بیمه تمام شده است، گفت: برای برخی از متهمان که پرونده‌شان کامل بود حکم صادر شد و پرونده تعدادی از آنها جهت رفع نقص به دادسرا اعاده شده است.

وی با بیان این‌که در محکومیت‌ها از حبس ابد تا زیر 15 سال، جزای نقدی تا 121 میلیارد ریال، رد مال تا 66 میلیارد ریال و انفصال دائم و موقت از کار به چشم می خورد، احکام سه نفر نخست این پرونده را که به حبس ابد محکوم شده بودند قرائت کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به دادنامه‌های ابلاغ شده پرونده فساد بزرگ بانکی، گفت امروز پایان مهلت اعتراض محکومان است و از فردا دادگاه شروع به اقدامات اجرایی جهت ارسال پرونده به دیوان عالی کشور می‌کند و نهایتا تا پایان هفته جاری پرونده‌ها به دیوان عالی کشور رفته و رسیدگی شروع می‌شود.

مدعیان اجرای عدالت باید به قانون پایبند باشند

حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان این که اجرای عدالت از اهداف انبیا، اهداف بزرگ جمهوری اسلامی و وظایف مهم قوه قضاییه است، گفت: یکی از مبانی اساسی اجرای عدالت، اجرای قانون است و عدالت بدون قانون اجرا نمی‌شود.

وی افزود: اگر کسی ادعا کند مجری عدالت است باید پایبند به موازین و ملتزم به اجرای قانون باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر این که در جریان تحقق عدالت باید قانون در مورد همه اجرا شود گفت: اگر روزی قانون برای افرادی که از قدرت و ثروت و مقام برخوردار نیستند اجرا شود اما صاحبان مقام و ثروت و زور از اعمال قانون فرار کنند و حاکمیت نتواند قانون را اعمال کند موجب بی‌عدالتی خواهد شد.

وی با اشاره به احکام تجدید نظر، فرجام خواهی و این که حکم قطعی باید قابلیت اجرا داشته باشد در رابطه با فاصله بین صدور حکم و اجرای آن، گفت: در طول ایام سال احکام زیادی اجرا می‌شود اما اکثریت آن چون حساسیت ندارند فاصله بین زمان و اجرای احکام در جامعه دنبال نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که برخی در رابطه با اجرای احکام نسبت به متناسب نبودن زمان انتقاد می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به مناسبت‌های مختلفی که در طول سال است اگر چنانچه نه فقط در مورد اغنیا و صاحب منصبان این ملاحظات برای همه احکام لحاظ شود پس هیچ حکمی نباید اجرا شود چون ممکن است به مناسبتی نزدیک باشد.

وی در ادامه با بیان این که نمی‌شود کارها را به مناسبت‌ها متوقف کرد، گفت: اگر در مسافرت بودن یا آمدن از مسافرت بخواهد در احضار یا دادگاه لحاظ شود احکام اجرا نخواهد شد.

جیمیل ناخواسته فیلتر شد

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با فیلتر شدن گوگل، جیمیل و یوتیوب گفت: آمریکایی‌ها اقدام بسیار زشتی انجام داده‌اند و دولت آمریکا هم حمایت کرده است و آن اهانت به ساحت مقدس نبی مکرم(ص) است که احساسات همه مسلمانان را جریحه‌دار کرده و هنوز مردم بسیاری از کشورها به حق مشغول مطالبه هستند.

وی با اشاره به این که بخشی از این فیلم  موهن بر روی سایت یوتیوب قرار گرفت، اظهار داشت: کار گروه فیلترینگ در‌ نامه‌ای فقط درخواست فیلتر شدن یوتیوب را کرده است، اما به دلیل خریداری یوتیوب توسط شرکت گوگل به دلایل فنی هنگام فیلتر شدن یوتیوب، جیمیل هم دچار اخلال شده، اما هم اکنون مشکلات جیمیل بر طرف شده است.

وی در پایان با اشاره به این که دومین سال سخنگویی‌اش به پایان رسیده از تمدید مسئولیتش به مدت دو سال دیگر خبر داد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به این که در این دو سال نزدیک هفت هزار خبر از مجموعه‌شان منتشر شده است، گفت:  شش هزار و 207 خبر از استان‌ها گرفته شده که این نوع ارتباط بین سخنگوی قوه قضاییه و مراکز استانی کم سابقه است./959/پ202/ج

ارسال نظرات