۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۱۴۲۸۳۸
استاد حوزه علمیه قم:

ترک گناه سودمندترین معامله با خداست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به این که بسیاری از نعمت های دنیوی و اخروی بخاطر معامله با خداست، گفت: وقتی انسان سر بزنگاه از گناهی به خاطر خدا چشم پوشی کند در عوض پاداشی می گیرد که به گمانش هم نمی رسد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد حجت الاسلام فرحزاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در برنامه امروز سمت خدا با موضوع جلوه های رحمت و محبت الهی در ادعیه با اشاره به این که تکلیف انفاق ودستگیری از هم نوع از گردن کسانی که زندگی متوسطی دارند ساقط نیست گفت: چنین افرادی هم می توانند با کمی قناعت به دیگران کمک کنند.
وی با اشاره به این که انسان باید در زندگی رابط ودلال خیر باشد افزود: این مهم از عهده خانمها بیشتر بر می آید چرا که می توانند با محبت خود همسرانشان را به انفاق وادار کنند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بسیاری از نعمت های دنیوی و اخروی بخاطر معامله با خداست. وقتی انسان سر بزنگاه از گناهی به خاطر خدا چشم پوشی کند در عوض پاداشی می گیرد که به گمانش هم نمی رسد. بسیاری از اولیای الهی مانند رجبعلی خیاط از طریق این معاملات به درجات بلند عرفانی رسیده اند.
وی با بیان این که یک محور خوش اخلاقی همان نرمی در رفتار است، اظهار داشت: محور دوم خوش اخلاقی، نرمی در گفتار است با این رویکرد خوش اخلاقی در کلام یعنی کلام نرم، سنجیده، لطیف، به دور از خشونت و فحاشی داشته باشیم. روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) است که می فرمایند: خداوند بهشت را بر هر کس که فحاش و بد زبان است و باکی از فحش دادن و فحش شنیدن ندارد حرام کرده است.
حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: در حدیث دیگری داریم که اگر کسی زبانش را حفظ کند گویا به همه قرآن عمل کرده است. و نیز داریم که اکثر اهل جهنم کسانی هستند که به واسطه زبان به جهنم رفته اند و در روایات 40 گناه شمرده شده که انسان بواسطه زبان مرتکب می شود.
وی با اشاره به این که زبان از نظر جِرم اندک ولی جُرم آن زیاد است، اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند فردی را که با زبان عامیانه توبه کرد و تنها دو جمله گفت بخشید. آن دو جمله این بود خدایا اگر ببخشی آقایی کردی واگر نبخشی حق با توست و من مقصرم. این شخص  چون حق را به خدا داد و خود را مقصر دانست بخشیده شد.
این کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به ضرورت برقراری آشتی بین افراد خانواده گفت: اصلاح بین دو نفر از عبادت یک سال یا یک عمر بالاتر است.
وی ادامه داد: حضرت امیر می فرمایند: زبان آدم عاقل پشت دلش است و زبان احمق جلوی دلش؛ یعنی آدم عاقل ابتدا سخن را سبک و سنگین می کند و سپس به زبان می آورد ولی آدم احمق ابتدا حرف می زند سپس از گفته های نسنجیده اش پشیمان می شود.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: پیامبر(ص) نخستین عاقل عالم است چرا که سکوتش بیشتر از سخنش و سخنش به جا وسنجیدهبود، حتی خبطه های ایشان بسیار کم بود. مثل اینکه در یکی از خطبه های خود فرمودند من از دو چیز برای شما می ترسم متابعت از هوا و هوس و پیروی از آرزوهای دراز.
وی در پایان اظهار داشت: آیت الله بهاءالدینی می گفت برخی وقتی دهان باز می کنند گویی کوره هایی از جهنم گشوده می شود، به این معنی که زبان آنها فقط به نیش و کنایه و گفتار ناراحت کننده باز می شود، زخم بدن خوب شدنی است ولی زخم زبان خوب نمی شود. کسی که آبروی دیگران را با زبانش ببرد مستحق بدترین عقوبت ها است./916/پ202/ن
ارسال نظرات