۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۵۱۴۸۸

کارنامه پنج حزب اصلاح طلب در فتنه 88

خبرگزاری رسا ـ مجمع روحانیون مبارز 24 خرداد 88 در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این انتخابات صرف‌نظر از نتیجه‌ای که معلوم شد، آنچه موجب تأسف و نگرانی بیشتر است اعمال نوعی مهندسی آرا گسترده در این دوره است.»
اصلاح طلبان

سه ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم، در حالی‌که محمد خاتمی برای کاندیداتوری به طور رسمی اعلام آمادگی کرده است، ظرف چند روز، میرحسین موسوی هم اعلام نامزدی می‌کند. بحث‌ها در جریان اصلاحات در مورد ظرفیت‌های موسوی و امکان رأی آوری او و همچنین اینکه آیا او احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب را وارد بازی خود خواهد کرد یا نه، بالا می‌گیرد و سرانجام، خاتمی نیز که از ترس رقابت با احمدی‌نژاد از اول هم تحت فشار اطرافیان اعلام کاندیداتوری کرده بود، این مقطع را بهترین فرصت برای کنار کشیدن می‌بیند.
حالا موسوی مانده و چند نفر یار غارهایش که نه کار میدانی انتخاباتی کرده‌اند و نه اساساً ظرفیت موج آفرینی دارند. اما موسوی به شدت نیازمند موجی است که بر آن سوار شود و انزوای 20 ساله خود را جبران کند. بنابراین، در یک توافق دو سویه هم احزاب اصلاح‌طلب برای اینکه دست‌شان در پوست گردو نماند و هم موسوی برای نیازی که به رأی‌سازی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی دارد، به توافق فوری می‌رسند. البته هر دو به هم از یک وجه دیگر نیز نیاز دارند:«خواب‌هایی که برای فردای انتخابات دیده‌اند.» اگرچه ممکن است این خواب‌ها در میان برخی از آنها بارها مرور شده باشد اما بقیه نیز با آن خواب‌ها به عنوان یک حس مشترک ناگفته و نانوشته بیگانه نیستند و اینگونه می‌شود که ظرفیت احزاب اصلاح‌طلب در خدمت موسوی قرار می‌گیرد.
در دو سه روز مانده به انتخابات، البته این ظرفیت محدود به جریان‌های اصلاح‌طلب نمی‌ماند، بلکه انواع و اقسام گروهک‌های ضد انقلاب و خرابکار نیز که بوی کباب به مشام‌شان رسیده است، برای فردی که احساس می‌کنند، ظرفیت کاری را که آنها می‌خواهند دارد، سنگ تمام می‌گذارند و از فردای انتخابات نیز همین حمایت در خدمت رفتارهای ساختارشکنانه و ضد قانونی قرار می‌گیرد.
شاید به همین دلیل است که برخی چهره‌های سیاسی نظیر دکتر جواد لاریجانی در گفت‌وگویی که در همین ویژه‌نامه از او منتشر شده است، معتقد است که اصلاح‌طلبان اساساً لیاقت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند و برای بازیابی حیات سیاسی‌شان، باید چهره‌های دارای مرزبندی آنها با فتنه‌گران، ساختار جدیدی با اصول معین در چارچوب قوانین کشور را تعریف و ایجاد کنند.
بازخوانی همراهی چهار حزب اصلاح‌طلب با فتنه (که به دلیل همین رفتارهای قانونی امروز در انزوای کامل به سر می‌برند)، با این نگاه در ادامه آمده است که هم یک‌بار مجموعه‌ای از این ساختارشکنی‌ها از بلندگوی احزابی ضبط شود که با قوانین جمهوری اسلامی ثبت شده و موظف بودند در چارچوب همین قوانین حرکت کنند و هم برخی افراد نظیر محمد خاتمی رئیس مجمع روحانیون مبارز نتوانند با قیافه حق به جانب برای نظام تعیین تکلیف کنند یا به نحوی رفتار کنند که گویا در آن معرکه نقش خاص و ویژه‌ای نداشتند.
سازمان مجاهدین انقلاب
23 خرداد
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«در پی انتخابات رسوای اخیر که در محافل سیاسی داخل و خارجی از آن به‌عنوان کودتای نرم علیه مردم‌سالاری و جمهوریت در ایران یاد می‌کنند، اقتدارگرایان حاکم در اقدامی وقیحانه در سطح وسیعی اقدام به دستگیری فعالان سیاسی منتقد و مخالف دولت کرده‌اند. بی‌شک موج دستگیری فعالان سیاسی خطای بزرگ دیگری در ادامه بدعت و خطای مصادره آرای مردم در انتخابات رسوای دهم است.»
24 خرداد
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«آنچه در این انتخابات رخ داده علاوه بر تقلبات و تخلفات گسترده و بی‌سابقه در صندوق‌های رأی، سوء استفاده حداکثری از تمامی امکانات و فرصت‌های در اختیار برای مهندسی آرا و رأی‌سازی بود. . . در نتیجه این انتخابات نه تنها از نظر میزان مشارکت بلکه از نظر گستردگی و انواع تقلبات در تاریخ ایران کم نظیر و بلکه بی‌نظیر است.»
26 خرداد
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما ضمن حمایت مجدد جناب آقای میرحسین موسوی و تقدیر و تشکر از ایستادگی و تلاش مجدانه ایشان برای صیانت از آرای ملت و تجدید انتخابات از مردم بزرگ ایران می‌خواهیم اعتراضات و تحرکات خود را براساس اصول و محورهایی که ایشان در اطلاعیه‌های خویش اعلام کرده‌اند، سامان دهند.»
31 خرداد
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام داشت:«سازمان مجدداً تأکید می‌کند دولت برآمده از انتخاباتی که صحت و سلامت آن از سوی بخش عظیمی از ملت ایران مخدوش و مردود اعلام شده و بر موج گسترده اعمال خشونت علیه شهروندان شکل می‌گیرد فاقد وجاهت قانونی است.»
8 تیر‌
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد:«امیرحسین مهدوی اظهاراتش را تحت فشار و شکنجه بیان کرده است.» مهدوی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین، در نشست خبری خود مطالب فراوانی علیه اعضای اصلی این سازمان بیان کرده بود.
9 تیر
امیرحسین مهدوی عضو مستعفی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سران اصلاحات نوشت:«متأسفانه همانگونه که پیش‌بینی می‌کردم پس از کنفرانس خبری در روز شنبه مورخ 6/4/88 جریان پدرخوانده اصلاحات در واکنش به اظهارات روشنگرایانه اینجانب متوسل تهمت و دروغ پراکنی شده‌اند و سعی کرده‌اند اظهارات مستدلی که در کنفرانس مذکور بیان داشته را اعترافات تحت فشار نشان دهند. لذا اینجانب سیدامیرحسین مهدوی در سلامت و آزادی کامل به شهادت خانواده و دوستان نزدیک که در این ایام هر ساعت شاهد زندگی عادی بنده بودند، اعلان می‌دارم که اینجانب به هیچ وجه حتی برای یک دقیقه در بازداشت نبوده و اساسا هیچ مأموری از سوی هیچ نهاد اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی با بنده تماس نگرفته است و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد؛ چراکه هیچ اتهامی متوجه بنده نیست. امیدوارم پدرخوانده‌های اصلاحات به این رفتار پدرسالارانه خود پایان داده و اجازه تنفس و آزاد اندیشی به نسل دوم اصلاحات بدهند.» سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد:«دولت برآمده از انتخاباتی که ملت صحت آن را نپذیرفته و بر ابطال آن پای می‌فشارد، فاقد مشروعیت و وجاهت قانونی است.»
10 مرداد
معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران به نمایندگی از مدعی‌العموم در دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات متهمان کودتای مخملی گفت:«طبق مستندات به دست آمده و اعترافات مستدل متهمین، وقوع این حوادث کاملاً از پیش طراحی شده و طبق جدول زمانبندی و مراحل کودتای مخملی پیش رفته است، به گونه‌ای که بیش از 100مورد از 198 مورد دستورالعمل‌های «جین شارپ» برای کودتای مخملی اجرا گردیده است.» وی ادامه داد:« این جریان با هدف القای جعل و تقلب در انتخابات و تشویش اذهان عمومی، نامه وزارت کشور را جعل نموده و با انتصاب افترا به این وزارتخانه و توزیع وسیع آن قصد فریب افکار عمومی را داشته است. همچنین در بازرسی از منزل آقای بهزاد نبوی عضو مؤثر و محوری سازمان مجاهدین اسنادی دال بر جعل سند با هدف تشویش اذهان عمومی به دست آمده که به پیوست، تقدیم دادگاه می‌شود. . . بنا بر اطلاعات منابع موثق در یکی از جلسات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه اصفهان در بین کلیه اعضا نظرسنجی می‌گردد که در صورت حمله امریکا به ایران آیا رهبر جمهوری اسلامی را تسلیم مهاجمین کنیم یا نه و این در حالی است که هیچ یک از شاخه‌ها اقداماتی در این سطح را جز با هماهنگی مرکزیت انجام نمی‌دهند.»
12 مرداد‌
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای به برگزاری دادگاه‌های متهمان حوادث پس از انتخابات اعتراض کرد. در این بیانیه، دادگاه متهمان «غیرقانونی و نمایشی» دانسته شد.
13 مرداد‌
در بازخوانی کیفرخواست برخی متهمان پس از انتخابات در دادگاه و در جمع خبرنگاران عنوان شد:«در بازرسی از منزل بهزاد نبوی عضو مؤثر و محوری سازمان مجاهدین اسنادی دال بر جعل سند با هدف تشویش اذهان عمومی به دست آمده است. همچنین افرادی که با لباس سپاه پاسداران قصد پرتاب نارنجک دست ساز داشتند دستگیر شدند. تعدادی از عوامل بمبگذار نیز که در روز انتخابات قصد بمبگذاری در مناطقی همچون چیذر، حسینیه ارشاد، نارمک، بهارستان و. . . را داشتند دستگیر شدند.»
7 شهریور‌
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای مجدداً برگزاری دادگاه‌های متهمان حوادث پس از انتخابات را محکوم نموده و آن را «استالینی» توصیف کرد.
17 شهریور
در پی اعلام خبر ربوده شدن عاطفه امام، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با ارسال نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضائیه، ضمن بیان شرح ماوقع واقعه ربوده شدن دختر عضو ارشد این سازمان خطاب به آیت‌الله لاریجانی نوشت:«عاطفه با منزل تماس گرفته و به مادرش می‌گوید که بازجوها وی را تحت فشار گذاشته‌اند تا به داشتن روابط نامشروع با برخی فعالان سیاسی در بند اعتراف کند. عاطفه به مادرش می‌گوید که به توصیه بازجویش با وی تماس گرفته است، زیرا بازجو به او گفته است شرط آزادی وی چنین اعترافی است و در این زمینه می‌تواند با مادرش مشورت کند. همسر جواد امام بلافاصله طی مصاحبه با رسانه‌های گروهی داخل و خارج کشور ضمن افشای این توطئه کثیف، مقامات جمهوری اسلامی را مسئول سلامت و حفظ جان دخترش معرفی می‌کند.» در ادامه این نامه نیز آمده است:«آقای لاریجانی! اگر در خود این توان را می‌بینید که به این قانون شکنی‌ها و رفتارهای گستاخان پایان دهید، بمانید و اگر در خود چنین توانی نمی‌بینید لباس علم و دیانت را به ننگ تحمل چنین جنایاتی آلوده نسازید.»
28 شهریور
در پی تکذیب خبر ربوده شدن عاطفه امام از سوی مادر وی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«پیرو نامه سرگشاده مورخ 17/6/88 درباره ماجرای ناپدید شدن دختر آقای جواد امام به اطلاع می‌رساند آن نامه با انگیزه‌های انسان‌دوستانه و دفاع از حقوق یک عضو سازمان و در پی دو مصاحبه مادر عاطفه امام با رسانه‌های جمعی مبنی بر بازداشت غیرقانونی دخترش و وادار کردن او به اعتراف‌های ناشایست نگارش یافت و اکنون که مشارٌالیها طی مصاحبه‌ای اعلام داشته است ماجرای بازداشت دخترش صحت نداشته و تنها ادعاهای دختری نوجوان بوده است که به انگیزه‌های احساسی و عاطفی نسبت به پدر دربند خود، آن را مطرح کرده است، طبعاً ما نیز به منظور رفع هرگونه شبهه و سوء تفاهمی وظیفه خود می‌دانیم مطالب مربوط به این موضوع در نامه مذکور را منتفی اعلام ‌‌کنیم.»
5 مهر
محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با پارلمان نیوز گفت: اگر از من بخواهید به عنوان یک مسلمان معتقد به نقش اجتماعی دین این واقعیت تلخ را در یک جمله بیان کنم خواهم گفت وضعیت کنونی تأویل آن سخن سیدمحمد خاتمی است که بارها گفت که «اگر دین در برابر آزادی قرار گیرد نتیجه آن شکست دین خواهد بود.»
16 آبان
محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایلنا گفت:«جنبش سبز هنوز به یک حرکت تمام توده‌ای تبدیل نشده و از سطح طبقه متوسط فراتر نرفته و اقشار پیرامونی و کمتر توسعه‌یافته را در بر نگرفته است.» وی در ادامه تأکید کرد:«به لحاظ مدیریت غلط و رفتارهای مغایر با موازین دینی جریان اصولگرای حاکم، جنبش سبز از حمایت بخش‌های مذهبی برخوردار است.» آرمین در پاسخ به این سؤال آیا یک مدیریت واحد می‌تواند مانع از رادیکالیزه شدن جنبش سبز شود و آیا همگرایی موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی در این زمینه مؤثر است، اظهار داشت:«اگر این بزرگواران این امکان را داشتند که با هماهنگی بیشتری حرکت کنند طبیعتا این آسیب‌پذیری می‌توانست کاهش پیدا کند البته در حال حاضر یک حداقل هماهنگی‌هایی بین این شخصیت‌های سیاسی وجود دارد.» وی ادامه داد:«جریان اصولگرای حاکم نشان داده است که از هیچ راهکار غیراخلاقی برای منحرف کردن جنبش سبز ابایی ندارد. به عنوان مثال برخی شعارهایی که در راهپیمایی روز قدس مطرح شد دلیلی بر این دانستند که جنبش سبز مخالفتی با اسرائیل ندارند در حالی که جنبش سبز و اصلاح‌طلبان همیشه اسرائیل را یک پدیده منفور می‌دانسته و می‌دانند و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و جنبش سبز باید از طرح شعارهایی که می‌تواند زمینه‌های سوءاستفاده برخی جریانات را فراهم کند پرهیز نماید.»
4 آذر
محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت:«آقایان با تمام تلاشی که کردند و با تمام امکانات دولتی و بسیج نیروهایشان در روز 13 آبان نتوانستند بیشتر از 7 هزار نفر را در برابر لانه جاسوسی جمع کنند در حالی که در آن شرایط رعب انگیز و وحشتناک در سطح شهر تهران حداقل 50، 60 هزار معترض حضور داشت.» وی در پاسخ به این سؤال که «نسبت آقای هاشمی رفسنجانی با جنبش سبز چیست؟» گفت:«ما از همان ابتدا در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همواره معتقد بوده‌ایم حتی اگر از امتیازات آقای هاشمی چشم‌پوشی کنیم و تنها از منظر عقل سیاسی نگاه کنیم، آقای هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاسی کشور یک ظرفیت بسیار قابل توجه است که به هیچ وجه نمی‌توان او را نادیده گرفت. اگر هم از دیدگاه اصلاح‌طلبانه نگاه کنیم ایشان به لحاظ مشخصه‌های فکری به مراتب به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌تر است. نمی‌خواهم بگویم ایشان اصلاح‌طلب است، خود ایشان نیز هرگز چنین ادعایی نداشته و سعی کرده‌اند به گونه‌ای حرکت کنند که در قالب جریان خاصی قرار نگیرند اما فاصله آقای هاشمی با اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک‌تر از فاصله‌ای است که با اصولگرایان دارد. بنابراین هم از نظر عقل سیاسی و هم از منظر اصلاح‌طلبی، اصلاح‌طلب‌ها نگاه‌شان به آقای هاشمی نگاه مثبت و احترام آمیز است. ما از آقای هاشمی نباید انتظاراتی را که از آقای موسوی یا خاتمی داریم داشته باشیم. آقای هاشمی در جایگاه خودش مواضع مسئولانه‌ای داشته است.»
10 آذر
فارس:«دو عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به کشورهای خارجی پناهنده شدند. محمدعلی توفیقی عضو شورای مرکزی این سازمان پس از خروج از کشور با خانواده خود به کشور سوئد پناهنده شد. مهتری عضو روابط عمومی این سازمان نیز به کشور امریکا پناهنده شده است. وی تهیه‌کننده سی‌دی حاوی مطالب دروغ درباره بازداشتگاه کهریزک بود که مورد استناد کروبی قرار گرفت و محتوای آن از سوی مسئولان قضایی و انتظامی تکذیب شد.»
مجمع روحانیون مبارز
23 خرداد
مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد.
24 خرداد
مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد:«در این انتخابات صرف‌نظر از نتیجه‌ای که معلوم شد، آنچه موجب تأسف و نگرانی بیشتر است اعمال نوعی مهندسی آرا گسترده در این دوره است. . . ما و هواداران پرشور و با شعور جناب میرحسین موسوی ضمن حفظ هوشیاری و پرهیز از هر عملی که به تشنج بینجامد و به سرکوب‌گران بهانه دهد، مهندس موسوی عزیز را تنها نخواهیم گذاشت.»
30 خرداد
مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای تنها یک ساعت قبل از آغاز فراخوان قبلی خود برای راهپیمایی غیر قانونی سبزها در خیابان آزادی اعلام کرد:«با کمال تأسف مراجع ذیربط از صدور مجوز (برای تجمع امروز) خودداری نمودند. بنابراین مجمع برنامه‌ای جهت راهپیمایی امروز نخواهد داشت. در ادامه این بیانیه آمده است:«مسئولیت حفظ امنیت مردم به عهده دولت و مسؤلان امنیت کشور گذارده شده است.»
1 تیر
مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام داشت:«جناب آقای مهندس میرحسین موسوی که در طول سالیان دفاع مقدس نخست وزیر این کشور بوده پس از 20 سال رصد کردن اوضاع کشور امروز احساس خطر کرده است و برای نجات کشور از مدیریت غلط چهار سال گذشته به میدان آمده و در مدت کمتر از سه ماه میلیون‌ها انسان شیفته امام خمینی را با یاد و نام آن عزیز به صحنه آورده است، . . . آیا چنین شخصیتی به جای آنکه مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرد، باید توسط همان‌هایی که در آن زمان در برابر امام صف‌‌آرایی می‌کردند و نیز خلاف آنان امروز مورد عتاب قرار گیرد و آنچه زیبنده خود آنان است به مهندس موسوی نسبت دهند؟. . . ما قویاً از جناب آقای مهندس میرحسین موسوی حمایت می‌کنیم و در برابر تهمت‌های ناجوانمردانه و از آن جمله تهمت تسبیب اغتشاش‌ها به ایشان از وی دفاع می‌کنیم و عامل همه اغتشاش‌ها و زخمی شدن‌ها و دیگر خساراتی را که به مردم وارد شده است، کسانی می‌دانیم که بی‌جهت شهر را به صورت پادگان نظامی درآورده‌اند و آنها باید شناسایی و محاکمه شوند.»
9 تیر‌
مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد همچنان اعتراض به نتایج انتخابات را برای خود محفوظ می‌داند و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان اخیر است.
29 تیر
مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای اعلام کرد:«امروز اگر خیر انقلاب و کشور و ملت را می‌خواهیم، همگی باید پیشنهادهای متین آیت‌الله ‌هاشمی را که در واقع حداقل‌هایی است که می‌تواند هم بخشی از حق مردم را ادا کند و هم جامعه را به سوی اطمینان و آرامش ببرد و امید به آینده را افزون‌سازد، جدی بگیریم و آن را عملی سازیم.»
13 مرداد
مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای از برگزاری دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات گلایه کرد و آن را «صحنه نمایشی» توصیف کرد.
22 مرداد
مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز، در گفت‌وگو با ایرنا، درباره درخواست مهدی کروبی از هاشمی رفسنجانی، برای بررسی موضوع تجاوز به زندانیان گفت:«اینها صحت دارد و آدم باید به قول امیرالمومنین آرزوی مرگ کند که در جمهوری اسلامی کار به اینجا برسد که چنین فجایعی رخ دهد. . . نه یک مورد بلکه متعدد بوده است.»
25 مرداد
مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامه کروبی به هاشمی و ادعای تجاوز جنسی در زندان‌ها اعلام کرد:«اخیراً هیاهو درباره چهره برجسته انقلاب و کشور و شخصیت مورد اعتماد و احترام حضرت امام، حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین جناب آقای کروبی، دل همه علاقه‌مندان به امام و سرنوشت کشور را به درد آورده است. به جای رسیدگی دقیق و بیطرفانه به آنچه اعلام می‌شود و شواهد و قرائنی بر تحقق آن وجود دارد که اگر خبر آن واقعیت داشته باشد، بزرگ‌ترین جفا به مردم و انقلاب و اسلام شده است، با اهانت‌های بی‌امان علیه چهره ارزشی و مورد احترام مردم و کشور، با اهانت‌های وقیح به جناب آقای کروبی جنایت دیگری رخ داده است.»
2 آبان
مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای نسبت به انتقادات علیه موسوی خوئینی‌ها واکنش نشان داد و از وی حمایت کرد.
3 آبان
موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه افرادی چون قالیباف، لاریجانی، رضایی واقعاً با جریان حاکم فعلی مشکلات جدی دارند، گفت:«نگاه آنها با طیف حاکم در مورد مسائل اجرایی کشور متفاوت است و معتقدم همین که در طیف اصولگرا جریانی شکل گرفته که وضعیت موجود را نمی‌پسندد نشان از تاثیرگذاری اندیشه اصلاح‌طلبی دارد که توانسته است راه شفاف را نشان دهد.» وی در ادامه نیز به طرح وحدت ملی اشاره کرد و گفت:«پیشنهادهای آقایان رضایی، عسگراولادی، ‌باهنر و هاشمی برخاسته از نوعی مال اندیشی است و مخالفت‌های افراطی با این طرح‌ها نیز از ناحیه کسانی است که بقای خود را در تشنج می‌بینند.»
25 آذر
مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما به آن افراد و گروه اندک که خواسته‌ها و شعارهای خود را از مردم جدا کرده‌اند توصیه می‌کنیم که شما هم به صفوف اکثریت عظیم دانشجویان بپیوندید که خواست آنان خواست اکثریت عظیم مردم ایران است.»
حزب اعتماد ملی
25 خرداد
حزب اعتمادملی با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست ابطال انتخابات اعلام کرد:«نتیجه انتخابات، حذف گفتمان امام و انقلاب و آزادیخواهی و کرامت انسانی و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و میزان بودن رأی ملت و توهین به شعور رأی‌دهندگان است.»
21 مرداد
اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت‌وگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس و تکذیب قاطع ادعاهای کروبی مبنی بر تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان گفت:«درخصوص اینکه لاریجانی اعلام کرد تجاوز جنسی به زندانیان ادعا و خبری کذب است، ایشان باید مستنداتی ارائه کند.» مجری بی‌بی‌سی در قبال این اظهارنظر گفت:«معمولاً آن کسی که اتهام می‌زند، باید ثابت کند. کروبی چه مستنداتی داشت که این ادعا را مطرح کرد؟»گرامی مقدم در پاسخ بر اظهارات خود تأکید کرد و افزود:«خیر، لاریجانی اول باید مستندات خود را اعلام کند، چون هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. کروبی اعلام کرد هیئتی تشکیل شود و در این هیئت من (کروبی) حاضر هستم که یکی از اعضای بررسی این موضوع باشم و صادقانه وقوع جرم یا عدم وقوع جرم را به اطلاع مردم برسانم.» وی در پایان گفت:«اما درباره مستنداتی که کروبی باید ارائه دهد، خوب وقتی هیئتی تشکیل و بررسی موضوع در فضایی آرام و امن آغاز شود، وی نیز مستندات خود را ارائه می‌کند.»
حزب مشارکت
25 خرداد
حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تماماً مخدوش و غیرقابل دفاع است و خواستار ابطال انتخابات هستیم.»
رادیو زمانه:«محمدرضا خاتمی برادر رئیس‌جمهور سابق ایران در جمع تظاهرات‌کنندگان هوادار موسوی در خیابان آزادی به نقل از محمد خاتمی (برادرش) خواستار ابطال نتایج انتخابات شد. وی دولت را متهم کرد که در آرای مردم «دستکاری» کرده ‌است. این عضو جبهه مشارکت گفت:«ما تا زمان ابطال نتایج و برگزاری انتخاباتی تازه به حرکت خود ادامه خواهیم داد.»
10 تیر
حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای از تأیید نتایج انتخابات توسط شورای نگهبان ابراز تأسف کرد.
27 تیر
حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«مردم انتظاری جز این ندارند که مشروعیت دولت برآورده از تقلب در ارکان نظام به رسمیت شناخته نشود.»
6 مرداد
حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت مصطفی تاج زاده، بهزاد نبوی، سعید حجاریان و دیگر متهمان بازداشت شده حوادث پس از انتخابات اعلام نگرانی کرد.
14 مرداد
حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:«نظام جمهوری اسلامی در آستانه ورود به دهه چهارم عمرش، عملکردهایی را از خود به نمایش گذاشته است که نه تنها هیچ قرابتی با این ارزش‌های الهی و اخلاقی ندارد بلکه فقط به رفتار حکومت طاغوتی استبدادی شبهات دارد.»
حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای از نامه کروبی خطاب به هاشمی و ادعای تجاوز جنسی در زندان‌ها حمایت کرد.
13 شهریور
سایت نوروز، ارگان اینترنتی حزب مشارکت نوشت:«از آنجا که در روزهای اخیر آمار غیر واقعی فراوانی از سوی مقامات رسمی و غیررسمی وابسته به کودتاگران در خصوص تعداد کشته شدگان حوادث اخیر منتشر شده، پایگاه اطلاع رسانی نوروز در پاسخ به اینگونه اظهارات بی‌پایه و اساس که برای پاک کردن صورت مسئله و منحرف کردن اذهان عمومی از جنایات انجام شده در حوادث پس از انتخابات بیان می‌شود، اقدام به انتشار اسامی دقیق این شهدا می‌کند تا شاید وجدان‌های خفته بیدار شده و از کتمان حقایق روشن دست برداشته و از اعمال و جنایات انجام شده توسط زیرمجموعه‌ها و عوامل کودتا را پذیرفته و سعی در سرپوش گذاشتن بر جنایات نداشته باشند. در این خبر اسامی و مشخصات دقیق 72 شهید جنبش سبز که تاکنون احراز هویت شده‌اند، آمده است و تلاش‌ها برای شناسایی و تکمیل این لیست ادامه داشته و شهدا به اسامی ذکر شده در این لیست ختم نمی‌گردد.» و در ادامه نیز اسامی 72 نفر از افرادی را که مدعی کشته شدن آن در حوادث پس از انتخابات بود، منتشر ساخت.
24 آذر
حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت به تمثال امام خمینی (ره) را محکوم کرد.
5 بهمن
حسین کاشفی سخنگوی حزب مشارکت در گفت‌وگو با ایسنا گفت:«با وجود اینکه دفتر مرکزی جبهه مشارکت همچنان بسته و پلمب است، کارها در حزب دنبال می‌شود.»
حزب کارگزاران
24 تیر
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی طی یادداشتی در روزنامه اعتمادملی نوشت:«چهره‌های اثرگذاری همچون میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی مسئولیتی سنگین برعهده دارند و می‌توانند دست به تاسیس یک جبهه فراگیر بزنند.» مرعشی تصریح کرد:«می‌توان به درایت رهبران سیاسی جبهه اصلاح‌طلب به ویژه ثبات قدمی که میرحسین موسوی از خود نشان داده اطمینان داشت. حوادث سیاسی اخیر ظرفیت‌های عمیق نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب را به نمایش گذاشت. در واقع تبلور این رهبری راسخ در میرحسین موسوی نمود پیدا کرد. این جبهه فراگیر باید نقش رهبری جریان و مدیریت را مشخصاً به محبوب‌ترین چهره اصلاح‌طلب بسپارد و بدون هماهنگی با وی هیچ اقدام سیاسی در جبهه اصلاح‌طلب صورت نگیرد. در واقع اکثریت این نقش را برای میرحسین موسوی پذیرفته‌اند.»
31 مرداد
حزب کارگزاران سازندگی با صدور بیانیه‌ای حمایت خود از نامه کروبی به هاشمی و ادعای بی‌سند تجاوز جنسی در زندان‌ها! را اعلام کرد و نوشت:«متأسفیم که اعلام کنیم در شرایطی که مردم و دوستداران واقعی انقلاب اسلامی، امام و رهبری منتظر ایجاد نوعی همگرایی برای احقاق حقوق ملت و رفع نابسامانی‌ها هستند شاهد ادامه برخوردهای غلط با شخصیت‌ها و جریان‌های ریشه‌دار واصیل جمهوری اسلامی هستیم.» در پایان این بیانیه نیز آمده است:«متأسفانه در شرایطی که دلسوزان واقعی نظام با ادبیات متفاوت سرگرم یک درگیری فرسایشی شده‌اند، گروه‌های بی‌ریشه و مرموز که خود ام‌الفساد مشکلات جاری هستند، سرگرم گسترش حوزه نفوذ خود و فتنه‌انگیزی هستند.»
25 مهر
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با هفته‌نامه مثلث اظهار داشت:«اصولگرایان باید از فرصت استفاده کنند و تکلیف خود را با احمدی‌نژاد روشن کنند. اصولگرایی حکم می‌کند که در این مسیر جدی باشند.» وی افزود:«به رغم اینکه به توکلی انتقاداتی دارم اما او و مطهری و امثال آنها در مجلس جزو معدود اصولگرایانی هستند که پایبندی خود را به اصول نشان دادند. مماشات با احمدی‌نژاد به هیچ وجه با اصولگرایی سازگار نیست. اصولگرایان در گام نخست باید تکلیف خود را با احمدی‌نژاد مشخص کنند. توکلی، مطهری، باهنر، ناطق نوری و جامعه روحانیت کجا هستند.»
24 آبان
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت کارگزاران سازندگی گفت:«حزب کارگزاران سازندگی در حال تجدید سازمان است که جزئیات آن متعاقباَ تشریح می‌شود.» وی با رد پلمب بودن دفتر کارگزاران سازندگی گفت:«در حال تغییر مکان دفتر کارگزاران هستیم.» مرعشی همچنین در خصوص احتمال شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو نیز گفت:«در صورت تداوم وضعیت فعلی، پیشنهاد شخصی من به کارگزاران سازندگی و جبهه اصلاحات عدم شرکت رسمی در انتخابات پیش‌رو است.» وی در ادامه با انتقاد از سیدمحمد خاتمی گفت:«ایراد من ‌به ایشان این بود که انتخابات سال 1384 انتخاباتی بود به تمام معنا دستکاری شده، به طوری که بسیاری صریحاً اعتراف به دستکاری شدن ‌این انتخابات داشتند.»
29 آبان
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با ایلنا گفت:«حاکمیت باید جنبش سبز را به عنوان حیات طیبه تلقی کند.» وی ادامه داد:«در حال حاضر هم حوزه علمیه با وضع موجود سازگاری ندارد و به نوعی در قهر به سر می‌برد، دانشگاهیان هم مخالف وضع موجود هستند، فرهنگیان، بازاریان و صاحبان صنایع هم معترضند.» وی در بیان نگرانی هاشمی‌رفسنجانی گفت:«نگرانی آقای هاشمی استمرار بی‌توجهی به مردم و به نارضایتی عمومی است و تا آنجا که من اطلاع دارم آقای هاشمی از اینکه نظام با این حجم نارضایتی عمومی بتواند به حرکت پویای خود ادامه دهد تردید دارد.» رئیس دفتر اسبق هاشمی‌رفسنجانی گفت:«آقای هاشمی بیش از هرکس دیگری در این کشور به نظام و رهبری وفادار است و سرنوشت خود را جدا از سرنوشت رهبری، نظام، روحانیت و مراجع نمی‌داند.»
منبع: ویژه نامه اتمام حجت روزنامه جوان 

ارسال نظرات