۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۰۳۱
کارشناس رسانه مطرح کرد؛

نقش اساسی رسانه‌ها در آموزش و پرورش مردم

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه با اشاره به این‌که رسانه‌ها به تناسب فراگیری وظیفه آموزش و پرورش مردم را برعهده دارند، گفت: رسانه‌ها بخواهند و نخواهند به سبب فراگیری که در جامعه دارند جهت‌دهی، فرهنگ‌سازی، فضاسازی،‌ ایجاد نیاز، مسأله و پاسخ به نیاز بر عهده آن‌ها است.
حجت الاسلام محمود لطيفي استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود لطیفی،‌ استاد حوزه و دانشگاه امروز در جلسه درس اخلاق رسانه که با حضور فعالان مطبوعاتی و رسانه‌ای در خبرگزاری رسا برگزار شد به بررسی وظایف رسانه‌ها پرداخت و گفت: رسانه‌ها همانند مبلغان وظیفه تبلیغ دین را دارند.

وی ادامه داد: امروز ما در نظامی زندگی می‌کنیم که به دنبال عزت اسلام و ذلت منافقان و کفار است، مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها نیز در این دولت و نظام که مطلوب مردم است دعوت به فرامین الهی، تحقق دستورات الهی، فرهنگ سازی برای اطاعت الهی و تبلیغ دین است.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: اصحاب رسانه اگر می‌خواهند خیر دنیا و آخرت نصیب آن‌ها شود باید دست مردم را بگیرند و با استفاده از ابزارها و امکانات، آن‌ها را به راه خدا هدایت کنند و توجه داشته باشند که دعوت به اطاعت از خداوند متعال بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام لطیفی با اشاره به این‌که رسانه‌ها به تناسب فراگیری وظیفه آموزش و پرورش مردم را برعهده دارند، اظهار داشت: رسانه‌ها بخواهند و نخواهند به سبب فراگیری که در جامعه دارند جهت‌دهی، فرهنگ‌سازی، فضاسازی،‌ ایجاد نیاز، مسأله و پاسخ به نیاز بر عهده آن‌ها است.

غرب حریم خبرنگاران را حفظ نمی‌کند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که غرب درصدد ایجاد حریم امن و امتیازات ویژه برای خبرنگاران است، گفت: کشورهای غربی مدعی هستند که باید برای خبرنگاران از لحاظ فرهنگی حریم امنی ایجاد شود و شاید بتوان گفت حریمی را که غربی‌ها مدعی هستند برای خبرنگاران باشد هیچ مسؤول و یا سازمانی چنین حریمی را برخوردار نیست.

وی تأکید کرد: کشورهای غربی در تلاش هستند تا در کشورهای جهان سوم فرهنگی را ایجاد کنند تا خبرنگاران در همه جا آزاد بوده، بتوانند هر خبری را نقل کنند و هیچ کس حق اعتراض به آن‌ها را نداشته باشد در حالی که خود حریم خبرنگاران را در کشورهایی مانند عراق و افغانستان حفظ نمی‌کنند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: کشورهای غربی در تعریف‌های خود می‌گویند دانستن و شنیدن حق مردم است و در برخی موارد برای خبرنگاران مرحله عصمت قائل می‌شوند و معتقدند باید خبرنگاران در کشورهای جهان سوم به گونه‌ای باشند که هیچ کس به آن‌ها توهین نکند حتی اگر به خدا،‌ پیامبران و ائمه(ع) بی احترامی شد مشکلی ندارد اما نباید خبرنگار مورد توهین قرار گیرد و در حالی که خود برای خبرنگاران ارزش و اعتباری قائل نیستند.

استفاده از دین برای مدیریت تکنولوژی

حجت‌الاسلام لطیفی با اشاره به این‌که برخی از غربی‌ها بر این باور هستند که رسانه‌ در واقع به نحوی امتداد اعضا و جوارح انسان‌ها است، ابراز داشت: ما به عنوان مسلمان اعتقاد داریم اعضا و جوارح ما نعمت‌های الهی است که اگر درست استفاده نشود سبب نقمت می‌شوند؛ کارکرد اساسی دین مدیریت اعضا و جوارح است از این‌رو باید از دین برای مدیریت تکنولوژی بهره گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر بگویم دین وظیفه‌ای و دستوری برای رسانه‌ها ندارد یک ادعای بی‌منطق است،‌ یک ضرورت است که تکنولوژی را مدیریت کنیم و از کار انداختن این توانمندی‌ها درست نبوده و خلاف فطرت است، اگر رسانه‌ها را مدیریت نکرده و آنها را تعطیل کنیم همه چیز نابود می‌شود، همچنین اگر انسان‌ها بخواهند هر گونه از تکنولوژی استفاده کنند به وادی هلاکت کشیده می‌شوند.

حجت‌الاسلام لطیفی با تأکید بر این‌که نباید کار اطلاع رسانی به تأخیر یفتد، اظهار داشت: سید حمید روحانی مورخ و تاریخ نگار در کتابی می‌نویسند «تفاوت امام راحل با برخی از مراجع این بود که ایشان خبرها را فوری به گوش مردم و رسانه‌ها می‌رسانند هر چند نتیجه نگرفته بودند اما برخی از مراجع اگر درباره خبر نتیجه نگیرند به گوش مردم نمی‌رسانند».

رسانه‌های داخلی خبرها را از مردم پنهان نکنند

این استاد حوزه با اشاره به اتفاقات 22 بهمن ماه که در حرم حضرت معصومه(س) رخ داد، گفت: رسانه‌ها نباید خبرهایی که در داخل اتفاق می‌افتد را از مردم پنهان کنند؛‌ وقتی رسانه‌های داخلی از بیان این‌گونه اخبار امتناع می‌ورزند نتیجه این می‌شود که دشمنان افزون‌بر انتشار این خبرها، تحلیل مغرضانه خود را ضمیمه آن می‌کنند که این تحلیل‌ها نیز به گوش مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: تحلیل مغرضانه دشمنان بر روی مردم اثرگذار است و رسانه‌های داخلی با بیان این خبرها تحلیل نیز بر روی آن داشته باشند تا تحلیل مغرضانه دشمنان را خنثی کنند و این «نوش دارو پس از مرگ سهراب می‌شود».

حجت‌الاسلام لطیفی تأکید کرد: باید رسانه‌ها‌ توجه داشته باشند که در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنند اگر رسانه‌های داخلی خبرهایی را بیان نکنند دشمنان آن را بیان می‌کند، رسانه‌ها داخلی باید با مطالعه ابعاد مختلف موضوع،‌ استفاده از امکانات و تقویت دانش‌های خود، کمک به یک‌دیگر تحلیل خود را از خبرهایی که اتفاق می‌افتد بیان کنند تا مردم گرفتار تحلیل‌های مغرضانه و باکدورت دشمنان نشوند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان روایتی از امام حسن عسکری(ع) کفار، شیطان، منافقان و افراد حسود را از دشمنان مؤمنان برشمرد و گفت: از یک سو دشمنان می‌خواهند به مؤمنان شبیخون بزنند و از سوی دیگر شیطان و منافقان نیز می‌خواهند با بررسی لغزش‌ها و نقطه ضعف‌ها به مؤمنان آسیب برسانند.

نجات مردم از زندان‌های دشمنان برعهده رسانه‌ها است

وی افزود: مؤمن بد اخلاق، حسود و ناهنجاری‌های اخلاقی بدترین نوع دشمن برای دیگر مؤمنان است، چرا که فرد حسود در تلاش است با کارشکنی به دیگران آسیب برساند، مؤمنان در زندان و حصر هستند و وظیفه رسانه‌ها این است که با اطلاع رسانی درست از دشمنان آشکار و پنهان افراد را از این زندان و حصر نجات دهند.

حجت‌الاسلام لطیفی تأکید کرد: امروز دشمن آشکار و رودروی اسلام آمریکا است، شیطان هم در وجود افراد و منافقان نیز در کنار آن‌ها هستند، بداخلاقی‌های سیاسی نیز متأسفانه زیاد شده است و کار رسانه‌ها این است که درباره این دشمنان به مردم هشدار داده و مراقب آن‌ها باشند.

وی ابراز داشت: در نظام‌های سیاسی غیر دینی گروه‌های سیاسی رقیبان یک‌دیگر هستند اما در نظام سیاسی دینی، اسلامی و ولایی که امام رهبر است گروه‌های سیاسی با یک‌دیگر دوست هستند، در نظام‌های غیر دینی دعوا دعوای قدرت است.

این استاد حوزه گفت: نگاه دینی با نگاه غیر دینی متفاوت است، از این‌رو باید نقل اطلاعات، نحوه قضاوت میان افراد در نظام‌های دینی با نظام‌های غیر دینی متفاوت باشد که متأسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که برخی افراد که در خارج از کشور آموزش می‌بینند با نگاه غیر دینی به موضوعات می‌پردازند.

حجت‌الاسلام لطیفی با تأکید بر این‌که افراد از بیان دروغ در نقل حوادث و اتفاقات نهی شده‌اند، ابراز داشت: ممکن است گاهی اصل خبری که بیان می‌شود دروغ باشد به این صورت که چنین حادثه‌ای رخ نداده و فرد آن را بیان کند اما گاهی ممکن است حادثه‌ای‌ رخ داده باشد اما جابه جا کردن وضع حادثه، زمان و مکان آن سبب دروغگویی درباره حادثه شود از این‌رو باید رسانه‌ها در نقل خبر بسیار دقت داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی مواقع میان افراد جدال و مراء رخ می‌دهد؛ جدال به این معنا است که هر فردی می‌خواهد حق خودش را ثابت کند اما مراء این است فرد بخواهد طرف مقابل را بشکند و متأسفانه بیشتر خبرنگاران به دنبال این هستند که با سؤال پیچ کردن مسؤولان برای آن‌ها پرونده سازی مرائی کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان استنتاج نادرست و خلاف واقع را از دلایل ایجاد اختلاف میان افراد و گرفتاری دانست و گفت: افراد باید خبرها و تحلیل‌هایی را که بیان می‌کنند بر اساس حق باشد و به دنبال این نباشند که طرفداری سازمان یا گروه خود را داشته باشند./993/پ201/پ

ارسال نظرات