۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۱۷۶۰۰۵
معاون امور خانواده جامعة‌المصطفی:

غفلت از شکرگزاری آغاز همراهی با شیطان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی به تشریح و تبیین مقام شکر پرداخت و ابراز داشت: در سوره انسان کلمه شکر در برابر کفر آمده «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِراً وَإِمَّا کفوراً»؛ بنابر این مبادا نعمت‎ها در چشم انسان پنهان بماند؛ چون غفلت از نعمت‎ها اولین مرحله کفران است.
حجت الاسلام داوود زارع معاون امور خانواده جامعه المصطفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعةالمصطفی، شب گذشته در چهارمین شب ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم به تبیین و تشریح مقام شکر و راه‌های نفوذ شیطان در فکر انسان‌ها پرداخت و گفت: شیطان در کمین انسانی است که در مسیر عبودیت است؛ از این رو در آخرت‌گرایی و دین‌گرایی انسان، تردید و شک و شبهه ایجاد می‎کند، همچنین این تردید ممکن است از سوی فرزندان بر انسان تحمیل شود.

 

وی با برشمردن نعمت به دو دسته مادی و معنوی، ادامه داد: بزرگ‌ترین نعمت، ولایت امیرمؤمنان(ع) است، آیه «یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا» هم بر مسأله شناخت این نعمت الهی اشاره دارد، که منافقان در نزد پیامبر، مخالفت خود را نسبت به پذیرش ولایت علی(ع) کتمان کرده؛ اما پس از ایشان، نعمت بزرگ ولایت را انکار کردند. در زمان ما نیز باید توجه داشته باشیم که وجود حضرت ولی عصر (عج) بالاترین نعمت الهی است که شناخت و سپس انکار نکردن حضرت و بهره مندی از وجود نورانی حضرت می‎تواند مصداق بارز شکرگزاری باشد.

 

حجت‎الاسلام زارع با اشاره به  آیات 14 تا 17 سوره اعراف، به اهداف شیطان در دشمنی با انسان اشاره کرد و ابراز کرد: علامه طباطبایی(ره) سخنی دارند مبنی بر این که برخی‎ها وجود شیطان را یک امر عادی می‎دانند و به راحتی از آن عبور می کنند؛ در حالی که دشمنی و فریب شیطان یک واقعیت است و صاحب قدرت نفوذ در اعماق فکرانسان را دارد و راه‎های انحراف انسان را کاملا می‌داند و دشمنی آن تمام نشدنی است.

 

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: شیطان زمام فکری انسان‌ها را در اختیار می‌گیرد مگر کسانی اندک که آنان نیز از شاکرین هستند. شیطان کاری می کند که انسان شکرگزار نباشد، در سوره انسان کلمه شکر در برابر کفر آمده «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِراً وَإِمَّا کفوراً»؛ بنابر این مبادا نعمت‎ها در چشم انسان پنهان بماند؛ چون غفلت از نعمت‎ها اولین مرحله کفران است.

 

وی ادامه داد: نخستین مرحله شکرگزاری توجه و شناسایی نعمت‎ها است و شیطان برای فراموشی و غفلت انسان از نعمت‎ها همواره سرمایه‌گذاری و تلاش می‎کند.

 

معاون امور خانواده جامعة‌المصطفی با اشاره به روایتی از امام صادق(ص)«أدنَى الشُّکرِ رُؤیَةُ النِّعمَةِ مِنَ اللَّهِ مِن غَیرِ عِلّةٍ یَتَعَلَّقُ القَلبُ بها دُونَ اللَّهِ‏ عزّ و عجل، والرِّضا بما أعطى، وألّا یَعصِیَهُ بِنِعمَتِهِ أو یُخالِفَهُ بِشی‏ءٍ مِن أمرِهِ و نَهیِهِ بِسَبَبِ نِعمَتِهِ»، به ترجمه آن اشاره کرد و گفت: پایین ترین مرحله سپاسگزارى، این است که انسان نعمت را از خدا بداند به آن راضی باشد، همچنین با نعمت او مرتکب گناه نشود و نعمت او را در راه مخالفت با هیچ یک از اوامر خدا به کار نگیرد.

 

وی ادامه داد: اول باید پایین ترین مرحله نعمت‎ها را ببینی و دوم این که نعمت‌ها را از سوی خدا بدانی و بگویی«ما بِنا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْکَ» آن هم هر نعمتی که در اختیار ما است همچون استعداد، زیبایی و قدرت از سوی خدا است. 

 

مبلغ حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند وقتی می‎خواهد فکر قارون را معرفی کند«قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِی»، تصریح کرد: غفلت قارون از این ناحیه است که می گوید من با استعداد و علم خودم ثروت به دست آوردم، اینجا است که نسبت دادن نعمت به خود، آغاز کفر می‌شود.

 

وی افزود: اگر کسی با دیدگاه صحیح شکرگزاری به سبک زندگی خود شکل بدهد و رضایت از نعمت داشته باشد و به آنچه خداوند به او داده است، آگاهی پیدا کند دیگر در ذهن خود از خدا شکایت نمی کند و آرامش دارد.

 

معاون امور خانواده جامعة‌المصطفی در بخش دیگری از سخنانش به روابط اجتماعی خانواده‎ها اشاره کرده و افزود: رفت و آمد با خانواده‎های هم سطح و هم اندازه مبنای دینی دارد و در صورت ارتباط با خانواده‎های بالادستی از نظر مادی و ظاهری، خانواده به ویژه فرزندان در شرایط تربیتی ناموزون قرار می‎گیرند؛ از این رو مبانی دینی سفارش کردند با کسانی رفت و آمد داشته باشید که در سطح شما هستند.

 

وی با تأکید بر این که داشته‌های دیگران نباید سبب شود، انسان نعمت‎های خود را نادیده بگیرد، تصریح کرد: یک عبد واقعی وقتی نعمت را از خدا دانست و به آن راضی شد، دیگر از ناحیه آن نعمت آلوده به گناه نمی‎شود که این حقیقت شکر است.

 

حجت‎الاسلام زارع، مسیر بهره‎مندی از نعمت را شکرگزاری و مصرف بهینه آن نعمت برشمرد و ابراز داشت: نتیجه شکرگزاری دوری از معصیت خدا است و همچنین پرهیز از اسراف‎گرایی است.

 

این کارشناس دینی با هشدار به این که شیطان در هر مرحله از زندگی انسان‎ها برنامه‎ریزی می‌کند و آنها را در مسیر وسوسه قرار می‎دهد، تأکید کرد: بسیاری از انسان‎ها در مراحل شناسایی نعمت، صاحب اصلی نعمت، رضایت از نعمت، و استفاده از نعمت امتحان می شوند و ریزش پیدا می‎کنند./918/پ202/س

ارسال نظرات