۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۷۶۰۶۳
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم خبر داد:

طرح تقدیر از خانواده اهدا کنندگان عضو در ماه رمضان

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم از اجرای طرح تقدیر از خانواده‌ اهدا کنندگان عضو در نیمه ماه رمضان همزمان با میلاد امام حسن(ع)، خبر داد.
اهداي عضو، اهداي زندگي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا ظهیری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه در سازمان انتقال خون استان برگزار شد، گفت: قرابت بسیار نزدیک و همکاری گسترده‌ای میان دو نهاد بزرگ جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون وجود دارد.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه به امضا رسیده بین هلال احمر و انتقال خون در اجرای طرح قرار مهربانی، افزود: این طرح با شعار اهدای خون، اهدای عضو هدیه‌ای برای نجات انسان‌ها هفتم رمضان برابر با 25 تیرماه در قم اجرایی می‌شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم اظهار داشت: در سال گذشته 600 نفر از جوانان عضو هلال احمر برای اهدای خون به سازمان انتقال خون معرفی شدند و در سه ماه نخست سال جاری هم 200 نفر ارز اعضای هلال احمر این کار را انجام داده‌اند.
ظهیری با بیان این‌که ایران در منطقه‌ای حادثه‌خیز قرار دارد و مردم ایران در طول سال و در مناسبت‌های مختلف به صورت داوطلبانه خون خود را اهدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: خون‌ اهداکنندگان در بانک خون ایران نگهداری می‌شود و همین امر سبب شده است هیچ مشکلی در زمینه خون‌رسانی به مصدومان وجود نداشته باشد و سازمان انتقال خون ایران هم در سطح بین‌المللی مطرح شود.
وی با تأکید بر این‌که روند اهدای خون باید روز به روز افزایش داشته باشد، تصریح کرد: به همین دلیل در هفته جاری فراخوانی برای مراجعه اعضای جمعیت هلال احمر و سایر مردم به سازمان انتقال خون برای اهدای خون صورت می‌گیرد و امید داریم مردم با حضور پرشور خود در امر اهدای خون به بیماران ما را یاری کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم ابراز داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی را در طول هفته جاری و نیز در طول سال اجرایی می‌کند که مردم می‌توانند در قالب این طرح با مراجعه به جمعیت هلال احمر فرم ویژه‌ای را تکمیل کنند تا پس از مرگ بتوان از اعضای پیوندی آنها همچون قلب، ریه، کلیه‌ها و کبد برای نجات جان دیگران استفاده کرد.
وی گفت: این فرم برای رضایت خود فرد جهت اهدای عضو است و به این معنی نیست پس از مرگ فرد بلافاصله اعضای بدن او برای جراحی برداشته ‌شود بلکه برای این کار با اعضای خانواده و بستگان فرد هماهنگی‌های لازم و جلب رضایت صورت می‌گیرد.
ظهیری با اشاره به این‌که در نیمه ماه رمضان امسال همزمان با میلاد امام حسن (ع)، طرح تقدیر از از خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها اهدای عضو انجام داده است را اجرایی خواهیم کرد، افزود: تجلیل از این خانواده‌ها سبب گسترش فرهنگ اهدای عضو در میان اقشار مختلف مردم می‌شود.
وی اظهار داشت: در تمام ادیان اهدای عضو یک کار انسان دوستانه و محترم محسوب می‌شود و خداوند هم در قرآن فرموده است که اگر فردی جان و نفسی را احیا کند مثل این است که جمیع نفس‌ها را احیا و زنده کرده است و این نشان از این دارد که اهدای زندگی ثواب و اهمیت فراوانی دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم  در پایان با بیان این‌که در 17 فروردین‌ماه 1379 اهدای عضو جنبه قانونی یافته و بیشتر مراجع تقلید هم آن را تأیید کرده‌اند، تصریح کرد:  به همین دلیل هر سال بر تعداد کسانی که نسبت به اهدای خون و عضو اقدام می‌کنند، افزوده می‌شود./907/پ202/ی
ارسال نظرات