۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۷۶۳۱۵
حجت‌الاسلام فرحزاد:

شرط احسان، مسلمان و مؤمن بودن افراد نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که شرط احسان کردن به افراد، مسلمان و مؤمن بودن آن‌ها نیست، گفت: خیر انسان باید به تمام عالم برسد، حتی انسان باید به حیوانات نیز احسان کند چه برسد به انسان‌ها.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در پنجمین روز ماه مبارک رمضان، در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) به بیان فضایل امیرمؤمنان(ع) پرداخت و گفت: امام علی(ع) جان و نفس پیامبر(ص) هستند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) درباره شخصیت حضرت علی(ع) می‌فرمایند «یا علی، دشمن تو دشمن من و دوست تو دوست من است، کسی که تو را دوست داشته باشد من را دوست دارد و کسی که دشمن تو باشد دشمن من است، کسی که تو را بکشد، تمام پیامبران را کشته و قرآن را قطعه قطعه کرده است».

خطیب توانای کشور با اشاره به این‌که انسان باید نسبت به تمام افراد حتی اسیر خود نیز به احسان و نیکی رفتار کند، اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) به امام حسن(ع) فرمودند «حسن جان؛ هر آن‌چه که برای خود مصرف می‌کنی به اسیرت نیز بده و همان جای که خودت استراحت می‌کنی اجازه بده اسیرت نیز آن‌جا استراحت کند».

وی افزود: امام علی(ع) حتی زمانی که در بستر شهادت بودند، وقتی برای ایشان شیر آوردند نصف آن را خودشان میل کرده و نصف دیگر را به ابن ملجم که قاتل ایشان بود،‌ دادند؛ وقتی انسان به زندگی پیامبر(ص) و ائمه(ع) توجه می‌کند، می‌بیند که این بزرگواران با تمام افراد به کرامت و بزرگی رفتار می‌کردند.

حجت‌الاسلام فرحزاد در ادامه با تأکید بر این‌که انسان باید به زیر دستان خود توجه داشته و با آن‌‌ها به احترام رفتار کند، خاطرنشان کرد: در زمان امام علی(ع)، معاویه به شهر انبار حمله کرد، در این حمله خلخال یک زن یهودی را سربازان معاویه از پای او در آوردند، وقتی این خبر به امام علی(ع) رسید، ایشان بسیار ناراحت شده و فرمودند «اگر مسلمانی به خاطر این اتفاق دق کند، جا دارد».

وی تصریح کرد: انسان باید همانند اهل‌بیت(ع)، به فکر زیر مجموع خود بوده و با آن‌ها به احترام، احسان رفتار کند، احسان و احترام به بندگان خدا اثر وضعی در زندگی داشته و فرد نتیجه آن را خواهد دید.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که شرط احسان کردن به افراد مسلمان و مؤمن بودن آن‌ها نیست، گفت: خیر انسان باید به تمام عالم برسد، حتی انسان باید به حیوانات نیز احسان کند چه برسد به انسان‌ها.

وی ادامه داد: در روایتی آمده «اکرام و احترام به یک مهمان برابر است با اکرام هفتاد پیامبر»؛ اکرام و احسان به دیگران سبب افزایش مال، عمر و برآورده شدن حاجات می‌شود.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که اگر انسان به افراد احسان کند، خداوند متعال در برابر این‌ کار خیر، ده‌ها برابر به او پاداش می‌دهد، اظهار داشت: در آیات و روایات آمده «هیچ مؤمن و غیر مؤمنی نیست احسان کند مگر این‌که‌ خدا پاداش و ثواب کار او را بدهد».

وی افزود: اگر مؤمنی به فردی احسان کند پاداش او بهشت و محشور شدن به اولیا الهی است و اگر کافری به انسان احسان کند، پاداش او ممکن است، عاقبت به خیری یا نجات از آتش جهنم، یا تخفیف در عذاب و یا این‌‌که آسان جان دادن باشد.

حجت‌الاسلام فرحزاد با بیان این‌که ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است، اظهار داشت: همان‌گونه که خدا در این ماه تمام بندگان را به مهمانی دعوت کرده است، ما نیز باید تلاش کنیم در حد توان خود دست افراد را گرفته و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از افراد بخاطر یک میلیون تومان در زندان هستند، حداقل در این ماه سعی شود چند نفر با کمک یک‌دیگر این افراد زندانی که مبلغ ناچیزی بدهی دارند را آزاد کنند، بازکردن گره از کار دیگران سبب می‌شود تا خدا گره از کار ما نیز باز کند./993/پ202/ی

ارسال نظرات