۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۷۶۷۳۶
کارشناس مسائل دینی:

شکرگزاری نشانه پذیرش ولایت الهی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زارع گفت: پذیرش نعمت خدا یعنی پذیرش ولایت الهی؛ چون در برخی آیات قرآنی، واژه«شکر» در برابر واژه«کفر» آمده است.
حجت الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعه المصطفي

حجت الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعه المصطفی، شب گذشته در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم در تبیین ابعاد شکرگزاری، رضایت خدا را از آثار مبارک شکرگزاری بیان کرد و گفت:  در آیه ششم سوره زمر آمده است اگر کفران نعمت را برگزینید خداوند بی نیاز است و اگر شکر کنید«وَإِن تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ» خدا نسبت به شما رضایت پیدا می کند که رضایت پرودگار بالاترین جایگاه است.

وی شکرگزاری را به معنای پذیرش نعمت الهی دانست و تصریح کرد: چون در برخی آیات قرآنی، واژه«شکر» در برابر واژه«کفر» آمده است.

این کارشناس دینی همچنین با استناد به آیات 34 و 35 سوره قمر و با بیان این که افرادی هستند دعوت انبیا و اهل بیت طاهرین به شکر را اجابت و در جامعه فاسد، دین خود را حفظ می کنند، اظهار داشت: کسانی که شکر کنند اگر عذابی نازل شود، در آن هنگام از گرفتار شدن در آن مهلکه نجات می یابند و خدا به سبب رضایتی که از سپاسگزاران دارد فرد فرد آنان را امنیت و آرامش می بخشد.

حجت الاسلام زارع  با اشاره به فرازی از صحیفه سجادیه عبارت« یا من شکره فوز لشاکرین» را دارای محتوای عمیق رستگاری ویژه شکرگزاران خواند و خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان در هنگام شهادت فرمودند«فزت و رب الکعبه» و شهادت را سبب فوز و رستگاری عظیم از سوی پروردگار خواند؛ بنابر این «فوز» جایگاهی است که نتیجه جهاد الهی است و حضرت سجاد(ع) هم در دعای خود فرمودند ای کسی که شکر او، شکر مایه رستگاری و فلاح و نجات شکرگزاران می شود.

وی با شرح بخشی از دعای امام سجاد در وداع با ماه مبارک رمضان به عبارت«تَشْکُرُ مَنْ شَکَرَکَ وَ أَنْتَ أَلْهَمْتَهُ شُکْرَکَ» اشاره کرد و ادامه داد: از اسمای نورانی خدا، شاکر و شکور است یکی از جاهایی که خداوند شکر و تشکر می کند در برابر انسان های شاکر است.

معاون امور خانواده جامعه المصطفی با بیان روایتی از امام صادق(ع) که توصیه شده است در پایان نماز سجده شکر به جا آورید، تصریح کرد: در این حالت خداوند به فرشتگان دستور می دهد این بنده را نگاه کنید و همه فرشتگان به تماشای سجده این عبد شکرگزار می نشینند که در بخشی از این روایت آمده است که خداوند به ملائکه می گوید« اشکر له کما شکر لی» این تعبیر نشان می دهد که پروردگار چقدر زیبا و با لطف، با شاکرین صحبت می کند.

وی همچنین در تشریح عبارت« وَ أُقْبِلُ إِلَیْهِ بِفَضْلِی وَ أُرِیهِ وَجْهِی» افزود: خداوند در برابر شاکرین با فضل خودش به سوی شاکرین روی می آورد و رحمت خود را به آنها نشان می دهد و این نشان از مقام رفیع بندگان سپاسگزار است./118/پ203/س

ارسال نظرات