۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۷۶۸۴۹
حجت‌الاسلام فرحزاد:

ملاک در انتخاب همسر باید تقوا باشد نه مدرک

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فرحزاد با بیان اینکه کلام در انتخاب همسر باید تقوا باشد نه مدرک، گفت: مدرک مشکلی را از زندگی حل نمی‌کند، جز این‌که برخی افراد را بر مرکب غرور و بلند پروازی سوار می‌کند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در هشتمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حرم حضرت معصومه(س)، با اشاره به افزایش آمار طلاق در کشور، گفت: چشم و هم چشمی، تجمل‌گرایی و توقعات بی‌جا سبب افزایش طلاق در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در شهرهای بزرگ همانند تهران آمار طلاق نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است، همچنین آمار طلاق در شهرهای نسبت به روستاها بیشتر است، چرا که ملاک ازدواج برخی افراد مدرک و پول همسرشان است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ملاک در انتخاب همسر، باید تقوا باشد، اظهار داشت: مگر در زندگی مدرک مهم است، نباید به دنبال اسم و رسم افراد بود، سواد خوب است، ولی نه این‌که تنها ملاک فرد برای ازدواج مدرک تحصیلی باشد.

وی افزود: ممکن است فردی مدرک تحصیلی بسیار مناسبی نداشته باشد، ولی بهترین فرد برای تشکیل زندگی مشترک باشد، تقوا مهم است نه مدرک، مگر مدرک چه مشکلی از زندگی را حل می‌کند، به جز این‌که برخی از افراد را بر مرکب غرور و بلند پروازی سوار می‌کند.

حجت‌الاسلام فرحزاد در ادامه با انتقاد از برگزاری مراسم‌‌های پرهزینه عزاداری برای اموات و مصرف کردن پول‌های هنگفت در این مراسم‌ها، خاطرنشان کرد: برخی افراد هزینه‌های زیادی برای مراسم اول، سوم، هفتم، چهلم و سال مرده خود مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه این بدعت در جامعه ما رواج داشته و برخی از افراد حتی شده با قرض کردن یک غذای پرهزینه می‌دهند، در حالی که اسلام تأکید فراوان دارد، دیگران باید برای خانواده عزادار غذا تهیه کنند،‌ نه این‌که عزادار به دیگران غذا بدهد.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که برخی خانواده‌ها میلیون‌ها تومان برای تاج گل‌های مراسم عزاداری هزینه می‌کنند، گفت: ریختن گل بر روی قبر اموات اسراف است، افراد به جای خرید تاج‌گل‌های میلیونی بهتر است پول آن را خرج ایتام کنند تا حداقل یک ثوابی هم برای میت برسد.

وی تأکید کرد: برخی افراد هم وقتی به یک مراسم می‌روند، چندین هزار تومان فقط خرج خرید گل می‌کنند تا به عنوان هدیه بدهند، در حالی که دادن قرآن کریم، کتاب‌های اخلاقی و بسته‌های فرهنگی به عنوان هدیه ماندگارتر و بهتر است.

استاد حوزه و دانشگاه برگزاری مهمانی‌های پرهزینه را از دیگر کارهای نامناسب در جامعه دانست و گفت: در تاریخ نقل شده روزی فردی امیرمؤمنان(ع) را برای مهمانی دعوت کرد، امام(ع) به شرطی دعوت او را پذیرفتند که فرد و خانواده او به زحمت نیفتاده و هر آن‌چه در خانه است را برای پذیرایی بیاورند نه این‌که فرد از بیرون چیزی را تهیه کند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از خانواده‌ها مهمانی‌های پرهزینه گرفته و تا مدت‌ها به سبب خرج هزینه‌‌ها زیاد درگیر هستند، مهمانی گرفتن مستحب است، اگر فردی تمام عمر مهمانی ندهد مؤاخذه نمی‌شود، ولی اگر خمس، زکات و نفقه واجب خود را پرداخت نکند، مؤاخذه می‌شود و متأسفانه افراد به جای ادعای واجب به فکر مستحبات خود هستند./993/پ202/ی

ارسال نظرات