۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۷۷۰۲۴
حجت‌الاسلام فرحزاد:

لقمه در شکل‌گیری شخصیت و هویت افراد تأثیر دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم لقمه را سبب شکل ‌گیری شخصیت و هویت افراد خواند و گفت: غذای حلال میل انسان را به انجام کارهای خیر تشویق می‌کند،‌ در حالی که غذای حرام در وجود انسان میل به انجام شرارت، فساد و گناه را افزایش می‌دهد.
حجت الاسلام فرحزاد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه، پیش از ظهر نهمین روز از ماه مبارک رمضان،‌ در جمع زائران مجاوران کریمه‌ اهل‌بیت(ع) به بررسی آثار مهمانی دادن پرداخت و گفت: در روایت آمده «خانه‌ای که در آن مهمان رفت و آمد نکند، فرشتگان نیز رفت و آمد نمی‌کنند».

وی ادامه داد: صله رحم و مهمانی دادن رزق و روزی را زیاد می‌کند،‌ بلاها را از بین می‌برد، در روایت نیز نسبت به وسعت رزق و روزی به سبب مهمانی دادن تأکید شده است، امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند « ارتباط با خویشاوندان باعث نیکی اخلاق، مبارک شدن دست، پاکیزگی روح، افزایش رزق و تأخیر در مرگ آدمی می‌شود».

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که پذیرایی از مهمان باید به وسیله غذاهای طیب و حلال باشد، اظهار داشت: مهمانی دادن به غذای حرام ثواب ندارد، برخی از افراد با مالی از طریق ربا به دست می‌آوردند، مهمانی می‌دهند در حالی که در روایت آمده «ربا گرفتن به منزله جنگ با خدا است».

وی افزود: در روایت دیگر آمده «ملعون است کسی که با مال حرام از مهمان و خانواده خود پذیرایی کند»، انسان نباید خود مال حرام مصرف کند،‌ چه برسد به این‌که بخواهد با مال حرام دیگران را نیز روزی داده و پذیرایی کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم لقمه را سبب شکل ‌گیری شخصیت و هویت افراد خواند و خاطرنشان کرد: غذای حلال میل انسان را به انجام کارهای خیر تشویق می‌کند،‌ در حالی که غذای حرام در وجود انسان میل به انجام شرارت، فساد و گناه را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «اگر فردی یک لقمه حرام بخورد، تمام فرشتگان آسمان و زمین او را لعن می‌کنند»، امام صادق(ع) نیز در روایتی می‌فرمایند «جهاد در جبهه جنگ آسان‌تر است تا کسب لقمه حلال».

حجت‌الاسلام فرحزاد بی‌انصافی برخی از افراد را از عوامل رواج گرانی در جامعه خواند و گفت: درست است که تحریم و سوء مدیریت وجود دارد،‌ ولی برخی از افراد به قدری بی‌انصاف هستند که به کم قانع نبوده و مال خود را به چندین برابر قیمت خریده شده، می‌فروشند.

وی تأکید کرد: کم‌کاری و انجام ندادن صحیح مسؤولیت نیز سبب کسب لقمه حرام می‌شود، وقتی به انسانی مسؤولیتی سپرده می‌شود باید به صورت صحیح انجام دهد، کم‌کاری و فرار از کار، لقمه را حرام می‌کند، امام صادق(ع) می‌فرمایند «عبادت 10 جزء است که 9 جزء آن کسب روزی حلال است».

استاد حوزه و دانشگاه تأخیر عمدی در پرداخت حقوق افراد را از دیگر عوامل کسب حرام دانست و گفت: در روایت آمده «قبل از خشک شدن عرق کارگر، مزد او را پرداخت کنید»، برخی از افراد به قدری بی‌انصاف هستند که مزد افراد را ماه‌ها از روی عمد پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: انسان باید حقوق دیگران را سریع پرداخت کند، فرد نباید خودش را گول بزند،‌ اگر خمس، زکات و رد مظالم بر گردنمان است باید بپردازیم، در قیامت مال حلال حساب دارد و مال حرام عقاب، خدا از انسان می‌پرسد که مال حلال خود را چگونه به دست آورده و در کجا خرج کرده‌‌ای،‌ چه برسد به مال حرام، مال حرام همانند سم است که افزون‌بر جهنمی کردن فرد، وجود و روح او را نیز نابود می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان به بیان فضایل حضرت خدیجه کبری(س) پرداخت و گفت: پیامبر(س) علاقه زیادی به حضرت خدیجه(س) داشتند، در تاریخ نقل شده وقتی رسول‌الله(ص) پس از رحلت حضرت خدیجه(س) قربانی می‌کردند، گوشت آن را میان دوستان حضرت خدیجه(س) تقسیم می‌کردند./993/پ202/ن

ارسال نظرات