۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۱۲۰۳
حجت الاسلام حاجی زاده:

سیره اخلاقی مرحوم آیت الله بنی فضل الگویی تمام عیار است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی با بیان این‌که مرحوم آیت الله بنی‌فضل غیرت دینی و ولایی داشت، گفت: آن عالم مجاهد از ابتدا به نهضت، آرمان و هدف امام راحل وفادار بود.
مرحوم آيت الله بني فضل

حجت الاسلام ناصر حاجی‌زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه همایش بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ مرتضی بنی فضل، نماینده فقید مردم استان در مجلس خبرگان رهبری ترتیب یافت، به تشریح ابعاد شخصیتی آن عالم مجاهد پرداخت.

  

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی آن عالم مجاهد اظهار داشت: یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله بنی فضل، شخصیت انقلابی ایشان بود، آن مرحوم جزو علمایی بود که از ابتدا متعهد به نهضت حسینی و انقلاب اسلامی امام راحل بود، بر اساس اسناد تاریخی موجود، اولین شخصی که حضرت آیت الله خمینی را امام خطاب کرد، مرحوم آیت الله بنی فضل بود که نشان از عمق ارادت ایشان نسبت به امام راحل دارد.

 

وی ادامه داد: به جرأت می توان گفت؛ در منطقه آذربایجان که با غائله خلق مسلمان و دموکرات‌ها مواجه بود، مرحوم آیت الله بنی فضل که جزو علمای طراز اول منطقه نیز محسوب می شدند، اولین شخصی بود که به نهضت انقلابی امام پیوست و پس از شنیدن تبعید امام در سال 42 به یاری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پیوست. در یک کلام باید گفت که مرحوم آیت الله بنی‌فضل غیرت دینی و ولایی داشت و از ابتدا به نهضت، آرمان و هدف امام راحل وفادار بود.

 

امام جمعه اهر با اشاره به ویژگی های اخلاقی آیت الله بنی فضل گفت: سیره اخلاقی و زندگی مرحوم آیت الله بنی فضل الگویی تمام عیار برای همه محسوب می شود، ساده‌زیستی، تواضع و فروتنی ایشان در برخورد با طلاب بهترین شیوه و سبک زندگی برای همگان می تواند باشد، به یاد دارم آن مرحوم هر سال یک بار به شهرستان اهر سفر می کرد و دیداری صمیمی با طلاب حوزه علمیه اهر داشت و در این دیدارها بسیار صمیمی و عاطفی با طلاب سخن می گفت.

 

وی افزود: رفتار آن مرحوم با اطرافیان به گونه ای بود که آن مرحوم پدر معنوی طلاب منطقه آذربایجان نیز به حساب می آمد، بنده سال‌ها در قم افتخار حضور در جلسات وعظ و سخنرانی ایشان را داشتم، به یاد دارم همواره مجالس مملو سخنرانی ایشان مملو از حضور طلاب مدارس علمیه قم و گاه مردم عادی بود.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی با بیان خاطراتی از آن مرحوم گفت: چند سال پیش که  ایشان در بستر بیماری بودند، به عیادت رفتم، مرحوم آیت الله بنی فضل از جلسه تاریخی اعضای خبرگان رهبری در انتخابات حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان خلف صالح امام راحل سخن به میان آورد و تعریف کرد که اعضاء در آن روز قبل از رأی گیری عالم قبر و مرگ خود را در نظر گرفتند و با حساسیتی خاص نسبت به انتخاب رهبری انقلاب انجام وظیفه کردند. این سخن آن مرحوم نشان از اوج اخلاص ایشان نسبت به تکالیف شرعی و اجتماعی دارد.

 

وی یادآور شد: همچنین در آن روز که کسالت مرحوم آیت الله بنی فضل رو به افزایش بود، به بنده امر کرد که مهر ایشان را بیاورم و شکستند، می گفت ممکن است عمرم به دنیا نباشد و خدا ناکرده مهر به دست کسانی بیفتد که نباید می افتاد و شاید سوء استفاده ای صورت گیرد، این سخن ایشان نیز برگرفته از حساسیت ایشان نسبت به مواضع و مکاتباتشان بود.

 

امام جمعه اهر رابطه مرحوم آیت الله بنی فضل با امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را مثال‌زدنی عنوان کرد و گفت: ایشان صراحت لهجه خاصی داشتند و مردم آذربایجان نیز این ویژگی آن مرحوم را بسیار می پسندیدند، در شرایطی که برخی از علما در سال 42 و پس از آن نسبت به نهضت امام حتی انتقادات و مخالفت هایی داشتند، آیت الله بنی فضل کسی بود که از گفتن لفظ امام به آیت الله خمینی هیچ ابا و ترسی نداشت.

 

حجت الاسلام حاجی زاده یادآور شد: پس از ارتحال امام نیز آن مرحوم نسبت به رهبر معظم انقلاب ارادت خاصی داشتند، عده ای هستند که پس از ارتحال امام از مسیر ولایت فقیه منحرف شدند، اما مرحوم بنی فضل نه تنها ثبات قدم در ولایت مداری داشت، بلکه با رهبر انقلاب ارتباطی عمیق داشت و در هر حال عموم را نسبت به مسأله مهم تبعیت از ولایت ترغیب می کرد.

  

وی در پایان تصریح کرد: پس از ارتحال آن مرحوم خوشبختانه مؤسسه ای با نام ایشان در تبریز آغاز به کار کرده که امیدواریم نسبت به انتشار آثار آیت الله بنی فضل اهتمام جدی داشته باشند، چراکه با ارتحال آن عالم بزرگوار ضایعه ای گران برای ایران اسلامی به ویژه منطقه آذربایجان حادث شده که با نشر افکار و اندیشه های مرحوم آیت الله بنی فضل می توان یاد و هدفش را زنده نگه داشت./935/ت302/ب

ارسال نظرات