۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۸۱۹۷۲
وزیر کار:

مردم به شرطی از اعتدال‌گرایی حمایت می‌کنند که سودمندی عملی آن به اثبات برسد

خبرگزاری رسا ـ وزیر کار و رفاه اجتماعی اعتدال را تلاش برای کنار هم آوردن توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و عدالت دانست و گفت: ما بیش از هرچیز نیازمند حرکت به سوی ایجاد و نهادینه کردن ساختارهایی هستیم که در طوفان زمانه و گردش‌های سیاسی از میان نروند.
علي ربيعي، وزير کار و رفاه اجتماعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی امروز سه شنبه پنجم شهریورماه در همایش ملی تبیین مفهوم اعتدال که به‌همت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و انجمن علوم سیاسی ایران و با همکاری انجمن جامعه شناسی و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در سالن همایش آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، گفت: من جناب آقای دکتر روحانی را به مدت 30سال است که می‌شناسم و بیش از 20 سال نیز از نزدیک همکار ایشان بوده‌ام، به‌واقع گفتار و کرداری که درعرف جامعه اعتدالی خوانده می‌شود در ایشان وجود دارد.

وی اعتدال را مفهومی برآمده از دل نگرش ارسطو به اخلاق دانست و افزود: در متون دینی و فلسفی و به ویژه آموزه‌های اسلامی دیگر هم می‌توان از اعتدال سراغ گرفت.

ربیعی با اشاره به این‌که نخست اعتدال خواهی محصول نقصان در برآوردن متعادل مطالبات مردم است، ابراز داشت: بهبود وضعیت اقتصادی و معشیتی، تحقق حقوق و آزادی های اساسی تصریح شده در قانون اساسی، رابطه مثبت و سازنده با جهان و ارتقای جایگاه ایرانیان در جهان و افزایش سطح عدالت در همه انواع بهره مندی های مادی و غیر مادی (قدرت و منزلت) در سطح کشور چهار هدف از تلاش مردم و شرکت و درانتخابات‌های گوناگون است که اگر اینها را بپذیریم، می‌توانیم شرایط رسیدن به اعتدال خواهی را بهتر تبیین کنیم که در هر دوره‌ای غلبه با یکی از این اهداف بوده یا به هدفی اولویت داده شده است.

وزیر کار و رفاه اجتماعی اعتدال را تلاش برای کنار هم آوردن توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و عدالت ارزیابی کرد و گفت: اعتدال خواهی محصول بیم از شرایط خارجی نیز هست؛ اما عدالت خواهی فقط محصول اجتماعی شرایط درونی نیست.

وی با اشاره به این‌که جامعه ایران نیز متأثر از شرایط منطقه‌ای بوده است، اظهار داشت: به هر حال تجربه جنگ داخلی در سوریه، اشغال خارجی در عراق و افغانستان، مداخله نظامی مستقیم در لیبی، ادامه اعتراضات در بحرین، بحران در مصر، و مسائل پیش آمده در جامعه ترکیه بوده‌اند که به‌غیر از مردم عادی نخبگان سیاسی نیز شرایط منجر به پیدایش این بحران‌های ملی و منطقه‌ای را رصد می‌کنند.

ربیعی اعتدال خواهی را نوعی واکنش به بیم و هراس‌های ناشی از احتمال دچار شدن به وضعیت مشابه کشورهای برشمرده شده دانست و افزود: اعتدال خواهی مطالبه محوری و تحول خواهی نیز است؛ بنابر آنچه گفته شد، اعتدال خواهی مرحله‌ای بالغ‌تر شده از مطالبه محور شدن مردم است.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به‌عبارتی مطالباتی که بیان می‌شوند به سطحی از بلوغ رسیده‌ند که همه جانبه هستند و از این جهت اعتدال خواهی کوتاه آمدن از خواسته‌ها و مطالبات و راضی شدن به حداقل‌ها نیست، بلکه نوعی عقلانیت روش شناختی در مطالبه کردن است، شاید اندک اندک خواستن باشد اما اندک خواستن نیست و کم کم حرکت کردن به سوی اهداف بزرگ است اما به کمی از اهداف بزرگ قائل شدن نیست.

وی در ادامه این مطلب گفت: چنین مطالبه محور بودنی با درکی از تحول خواهی به هم آمیخته است؛ به گمان من در هر چهار مقطع 1368، 1376، 1384 و 1392 مردم به تغییر برای بهبود وضعیت رأی داده اند که بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت مطالبه محور بیان شده در انتخابات 24 خرداد، تحول‌خواهانه نیز هست و معطوف به تغییراتی در وضع موجود است.

ربیعی افزود: بنابراین تفسیرهایی از اعتدال که به دنبال حفظ همه عناصر حفظ موجود هستند، قطعا پیام اعتدال خواهی را درک نکرده اند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که مردم به شرطی پای گفتمان اعتدال گرایی می ایستند و از آن حمایت می‌کنند که سودمندی عملی آن به اثبات برسد، گفت: ما بیش از هرچیز نیازمند حرکت به سوی ایجاد و نهادینه کردن ساختارهایی هستیم که در طوفان زمانه و گردش‌های سیاسی از میان نروند.

وی گفت‌وگو را مکانیسم تعریف کردن اعتدال دانست و ابراز داشت: اگر قائل به این باشیم که هر معنایی از  اعتدال باید بازتاب دهنده خواست نیروهای اجتماعی باشد، به دنبال آن باید بپذیریم که تعریف کردن اعتدال باید بر اساس نوعی توافق یا اجماع نسبی میان نیروهای اجتماعی صورت گیرد که اگر چنین توافقی وجود نداشته باشد، نسبت اعتدال و نیروهای اجتماعی نیر برقرار نمی‌شود./956/پ202/ج

ارسال نظرات