۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۸۲۰۵۳
در اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه مطرح شد؛

انتقاد آیت‌الله استادی از صرف هزینه‎های کلان برای ایجاد برخی مؤسسات حوزوی

خبرگزاری رسا ـ آیت‏الله استادی با انتقاد از افزایش برخی از تشکیلات اداری حوزه‎های علمیه، گفت: خود را نباید زیاد گرفتار تشکیلات کنیم به نظر بنده توسعه فعلی حوزه‎ها کافی است و قدری به اصل مطلب باید پرداخت شود، به جای این‎که مدرسه جدید افتتاح کنیم مدارس موجود را بازسازی کنیم.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه پیش از ظهر امروز در اجلاس مدیران استانی حوزههای علمیه که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، با تأکید بر نظارت مدیران در انجام کارها گفت: برخی از مدیران نسبت به مجموعه خود بی توجه بوده و برخی دیگر مقداری برای مجموعه خود تلاش میکنند.

وی ادامه داد: برخی از مدیریتها نیز مادی است یعنی مدیریت فرد با پول گره خورده است و نباید در تشکیلات حوزه این گونه باشد که فرد برای پول مدیریت کند بلکه باید با ایمان پیش رفت و اگر حوزه با ایمان جلو رود میتواند با دیگر نهادها رقابت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدیران حوزههای علمیه نباید به پول، مادیات و دنیا دل خوش کنند، اظهار داشت: کسی که برای رضای خدا تلاش نکند به خودش ضرر زده است یعنی مردم را جلو میبرد ولی خود عقب میماند.

وی افزود: باید تلاش و سعی این باشد که کار ما رنگ خدایی داشته باشد، لباس ما نماد دین و نایب بودن پیامبر(ص) است، اگر دنبال دنیا باشم نوعی نفاق است که از هر نوع نفاقی بدتر است، اگر مردم ببینند که رفتار ما منطبق با سخنان مان نیست از ما دور میشوند.

آیتالله استادی با بیان اینکه رفتار مدیران در رفتار طلاب میتواند بسیار مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: مشی یک مدیر و مدرس در تحمل مشکلات می تواند الگوی طلاب در این زمینه مهم باشد.

وی تصریح کرد: خود را نباید زیاد گرفتار تشکیلات کنیم به نظر بنده توسعه فعلی حوزه‎ها کافی است و قدری باید به اصل مطلب پرداخت شود، به جای این‎که مدرسه جدید افتتاح کنیم مدارس موجود را بازسازی کنیم.

دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور با انتقاد از صرف برخی از هزینههای کلان برای ایجاد برخی از مؤسسات و یا نهادها، اظهار داشت: گاهی شنیده میشود در یک استان برای ساخت مرکز مدیریت هزینه کلانی استفاده میشود.

آیتالله استادی با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده در کمیسیون حوزه ابراز داشت: در این کمیسیون حدود چهارصد پیشنهاد بیان شده است که نمیتوان به تمام آنها عمل کرد.

وی ادامه داد: نظرات و پیشنهادها را باید اولویت بندی کرد و هر فردی در بخش خود به وظیفهاش عمل کند، افراد نباید در حوزه همانند برخی از نهادها به دنبال جذب بودجه باشند بلکه باید براساس اولویت کارها عمل کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تمام پولهای دولت سهم امام است، گفت: بسیاری از ما نسبت به سهم امام توجه داشته و در مصرف آن ابا داریم ولی توجه نمی‎شود که تمام پولهای دولت سهم امام است و باید درست مصرف شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی از نهادها در آخر سال برای این که پولی باقی مانده خود را به خزانه برگردانند در مصرف آن بی دقتی میکنند، مگر چه میشود پول یک نهادی باقی بماند و به خزانه برگردانده شود؟

دبیر شواری عالی حوزههای علمیه عمل صالح و صداقت را رمز نفوذ کلام روحانیان در میان مردم دانست و خاطرنشان کرد: خودمان را نباید گول بزنیم، مردم به رفتار ما توجه میکنند اگر یک روحانی بخواهد به دنیا و رفاه دل خوش کند چگونه میتواند در میان مردم نفوذ کلام داشته باشد، رمز سربلندی و سرد نشدن مردم از ما عمل صالح است.

وی افزود: امام راحل میفرمایند «یکی از امور مهم که تاکنون سبب پیشبرد روحانیت شده ساده زیستی آنها بوده است»، ولی متأسفانه امروزه اختلافات طبقاتی در قم رو به افزایش است.

آیت الله استادی با بیان اینکه ساده زیستی علما برای طلاب دل گرمی است تأکید کرد: اختلاف طبقاتی نتیجه خوبی نخواهد داشت، یک مسؤول حوزوی و یا دیگر افراد نباید به مال اندوزی پرداخته و در رفاه و آسایش کامل باشند در حالی طلبه حتی برای رفت و آمد خود مشکل داشته باشد.

وی در پایان گفت: باید از افزایش تشکیلات اداری در حوزهها خودداری کنیم، نباید زیاد با مادیات و رفاه پیوند محکمی داشته باشیم، همچنین تلاش ما باید این باشد که استقلال حوزه را حفظ کرده و وابسته نهاد و یا جریانی نشویم./993/ پ202/ج

 

 

ارسال نظرات