۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۸۷۹۶۳
در فصل‎نامه علوم سیاسی به چاپ رسید؛

انسان‎شناسی کلامی شهید مطهری، معبری برای سیاست‎شناسی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از چاپ مقاله «انسان شناسی کلامی مطهری؛ معبری برای سیاست شناسی» در فصلنامه علوم سیاسی خبر داد.
رضا عيسي‌نيا استاديار و عضو هيئت‌ علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مقاله «انسان شناسی کلامی مطهری؛ معبری برای سیاست شناسی» به همت رضا عیسی نیا استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با همکاری حجت الاسلام نجف لک زایی و در فصلنامه علوم سیاسی شماره 58 به چاپ رسید.
در این مقاله نویسنده بر این باور است که چون علوم سیاسی از علوم وابسته به علوم انسانی است در علوم انسانی لابد و ناچار باید قبل از هرچیز به انسان شناسی پرداخت و در انسان شناسی برخی بر این باورند که هر شرحی از سیاست باید از طبیعت انسان و محدویت هایش آغاز شود نه از توانایی‌های انسان، از این رو براساس بایدهای علمی یا ممکنات مادی به سیاست انسان می‌پردازند.
اما عده‌ای چون شهید مطهری ایده دیگری درباره انسان و حضورش دراجتماع و سیاست دارند که این مقاله در صدد پاسخ به این سوال است که انسان شناسی مطهری با رهیافت کلامی چیست؟ و چگونه می‌تواند به عنوان معبری برای حل مشکلات نظام سیاسی وقع شود.
از آنجایی که نویسنده بر این باور است که انسان شناسی از مباحث مهم کلام جدید است و شهید مطهری به عنوان یک متکلم، نظام کلامی خود را بر مبنای فطرت استوار کرده است و براساس آن به انسان شناسی پرداخته و در نگاه او چون انسان دو نظام یعنی نظام طبیعی و نظام فطری دارد، پس فقط به نظام طبیعی اولویت انحصاری نداده است؛ زیرا انسان اگرچه دارای زندگی مادی و فرهنگ است و سیر تکاملی‌اش را جسم مادی شروع می‌کند اما به سوی انسانیت کمال می‌یابد چون انسان هم انتخاب شده و هم انتخاب گر است.
نویسنده در این مقاله تلاش کرده که بگوید شهید مطهری با نفی نظریه مارکسیستی و نظریه رئالیست در انسان شناسی، انسان را نه روح محض و نه ماده محض می‌داند. بلکه معتقد است که انسان باید معاد و معاشش توأمان باشد و برای تحصیل سعادت باید هم در نفی مملوکیت خود و هم در نفی مالکیت دیگران بر خود تلاش کند./9191/د102/ی
ارسال نظرات