۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۲۰۰۳۵۵

یکشنبة سرنوشت ساز در کریمة اوکراین

خبرگزاری رسا ـ ایگور شیشکین: غرب و عروسک های آنها در حال حاضر سعی دارند از تاتارهای کریمه به عنوان ستون پنجم خود استفاده کنند.
یکشنبة سرنوشت ساز در کریمة اوکراین

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، تقریبا همه ساکنین کریمه منتظر رفداندومی هستند که فردا یکشنبه 16 مارس برگزار خواهد شد.


بر اساس گزارش ها؛ برگه های رای گیری چاپ شده و به 27 کمیسیون رای گیری منطقه ای تحویل داده شده اند. در همین حال مقامات محلی، با ابراز نگرانی از تحریکات کیف، تصمیم گرفتند به طور موقت ورود به کریمه را محدود کنند. پلیس و نیروهای دفاع شخصی نیز در آستانه رأی گیری، حفاظت از دفاتر اخذ رأی را بر عهده گرفته اند.


همچنین روز رفراندوم، در کل محدوده خود مختار کریمه، بیش از 1200 دفتر رای گیری کار خواهد کرد. مقامات محلی تاکید می کنند که هیچ چیز مانع از اجرای رفراندوم نبوده و رای دهندگان بیش از 80 درصد خواهند بود.


در همین حال نمایندگانی از روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع بر اجرای رفراندوم نظارت دارند. سازمان امنیت و همکاری اروپا به نوبه خود از فرستادن ناظرین به کریمه امتناع کرده است. این امر نشان دهنده روحیه غرب در ارتباط با تعیین وضعیت کریمه است.


نماینده کمیسیون اروپا، خوزه مانوئل باروسو گفته که اتحادیه اروپا معتقد است رفراندوم در کریمه غیر قانونی است. آمریکا نیز چنین موضعی دارد و پیشتر نتیجه رای گیری ساکنین کریمه را باطل اعلام کرد.


رابرت اشلگل، نماینده دومای دولتی و عضو کمیته مربوط به امور کشورهای مستقل مشترک المنافع می گوید: فکر می کنم که اعتراضات بسیاری بروز خواهد کرد اما همه آنها قانونی است برای آنکه در جهان نمونه های زیادی وجود دارد وقتی که برخی از ایالت ها در
ساختار ایالت های مشترک نمی گنجند، آنوقت این بخش دولت مستقل میشود همان چیزی که در کوزوو اتفاق افتاد و غربی ها آن را پذیرفتند. فکر می کنم که در اینجا نیز باید آنرا به رسمیت بشناسند.


با وجود این مخالفین تعیین وضعیت خود مختاری در غرب و در کیف سعی دارند که از تاتارها در بازی کریمه استفاده کنند برای آنکه آنها عدم تمایل خود را برای شرکت در رفراندوم اعلام کرده اند.


ایگور شیشکین، معاون دانشکده کشورهای مستقل مشترک المنافع در این زمینه می گوید: غرب و عروسک های آنها در حال حاضر سعی دارند از تاتارهای کریمه به عنوان ستون پنجم خود استفاده کنند.


شایان ذکر است اخیرا ولادیمیر پوتین در گفتگوی تلفنی، اوضاع در کریمه را با نماینده پارلمان اوکراین و رئیس سابق مجلس تاتار کریمه مصطفی جمیلوف بحث و بررسی نمود. او نگرانی خود را در ارتباط با اوضاع تاتارهای کریمه بیان داشت./1421/1409/ح

ارسال نظرات