۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۰۱۰۳۹

مفتی اعظم روسیه در کریمه

خبرگزاری رسا ـ در کریمه بیش از 300 هزار مسلمان تاتار پیرو شاخه حنفی زندگی می کنند.
شيخ راويل عين الدين رييس شوراي مفتيان روسيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای روسیه در خبری گفت: هیات تاتارهای کریمه، سخنان شیخ راویل عین الدین، رییس شورای مفتیان روسیه را که به دعوت رفعت چوباروف، رهبر مجلس تاتارهای کریمه به این جزیره سفر کرده بود، با عنوان "حرف حق" تفسیر کردند.
در کریمه بیش از 300 هزار مسلمان تاتار پیرو شاخه حنفی زندگی می کنند. راویل عین الدین می گوید: ما بلافاصله به تاتارهای مسلمان گفتیم که آمده ایم تا به صحبت هایتان گوش کنیم و بدانیم که نگرانی شما از چیست.
رییس شورای مفتیان طی مدت سه روز حضور در خاک کریمه، با امیرعلی آبلایف رییس اداره دینی مسلمانان کریمه و مدیر مجلس تاتارهای کریمه مذاکره کرد. راویل در مسجد اصلی شهر سیمفِراپول به نام کبیر جامی سخنرانی کرده و از قبرستان تاتارهای کریمه بازدید نمود. وی همچنین با ده ها تن از مردم اعم از پیر و جوان نیز دیدار داشت.
به گفته راویل عین الدین؛ هر صحبتی راجع به آینده تاتارهای کریمه خواه ناخواه یادآور حوادث غم انگیز سال های 70 است. در ماه مه 1944 میلادی بلافاصله پس از آزادی کریمه از اشغال فاشیست ها، تاتارهای کریمه بنا به منطق استالین متهم به همدستی با دشمن شده و ظرف سه روز همه آنها را روانه آسیای مرکزی کردند.
لازم به ذکر است که تاتارهای کریمه تنها مردمی نبودند که چنین سرنوشتی داشتند. در سال های حکومت استالین 15 قوم از اتحاد جماهیر شوروی تحت ظلم قرار گرفتند. روسیه در خاک خود اشتباهات مرتکب شده توسط اتحاد جماهیر شوروی را اصلاح کرده است.
راویل عین الدین می گوید: من به مفتی کریمه گفتم که در مدت 23 سال زندگی در خاک اوکراین، چه بهره ای نصیبتان شد؟ آیا از شما اعاده حیثیت شد؟ خیر. در روسیه اما از تمام مردمی که پس از جنگ جهانی دوم از کشور اخراج شدند اعاده حیثیت شد و تمام حقوق آنها را بازگرداندند، از آنان رفع اتهام شد.
مفتی روسیه سخنان رییس جمهور ولادیمیر پوتین را یادآور شد که روز 18 مارس در شورای فدارسیون بیان کرده است. پوتین در آن روز گفت: زمانی نسبت به تاتارهای کریمه بی انصافی و بی عدالتی شده است. باید تصمیمات سیاسی و قانونی اتخاذ کرد تا پروسه اعاده حیثیت از مردم تاتار کریمه انجام بگیرد. تصمیاتی برای اعاده حقوق آنها و بازگرداندن نام نیک به آنها اتخاذ می شود.
امروز اداره دینی مسلمانان کریمه 350 جامعه اسلامی را در زیر پرچم خود دارد. بیش از 200 مسجد در شبه جزیره کریمه است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات