۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۶
کد خبر: ۲۰۳۶۹۴
سلسله درس های از عقاید اسلام(3)؛

آیت الله حیدری: شکر عملی هدایت اعضا و جوارح به سوی خوبی ها است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری با بیان این که بینایی، شنوایی و عقل زمینه شکرگزاری را برای انسان مهیا می سازد، گفت: شکر عملی هدایت اعضا و جوارح به سوی خوبی ها است.
آيت الله حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه گذشته، هشتم اردیبهشت ماه، در سومین جلسه از سلسله درس های عقاید اسلام در جمع دانشجویان دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز با اشاره به آیه شریفه«وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطونِ أُمَّهَتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السمْعَ وَ الأَبْصرَ وَ الأَفْئِدَةَلَعَلَّکُمْ تَشکُرُونَ» گفت: جنین در شکم مادر از هیچ چیزی شناختی ندارد، اما وقتی متولد و به مرحله بلوغ می رسد خدواند عزوجل با موهباتی که به او عطا می کند به شناخت حقایق جهان هستی و عقاید خود می‎پردازد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شنوایی و بینایی از ابزارهای هستند که میتوانند به انسان  قدرتی را دهد که حقایق هستی را لمس کند.

 

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به عبارت «أفئده» در آیه 78 سوره نحل گفت: افئده جمع فؤاد که دارای دو مصداق است؛ نخست قلب که مکان احساس ها از جمله ترس، خشمگینی، رضایت و خوشحالی است اما مصداق دوم عقل محل تفکر و ادراک کلیات که به افئده اطلاق می شود.

 

آیت الله حیدری با تأکید بر این که مقصود از افئده در این آیه شریف عقل است، اظهار داشت: انسان به وسیله حواس بینایی، شنوایی و عقل می تواند از عقاید دینی خود شناخت داشته باشد.

 

متولی مدرسه علمیه الغدیر با تبیین عبارت شریفه قرآنی «لعلکم تشکرون» تأکید کرد: بینایی، شنوایی و عقل زمینه شکرگزاری را برای انسان مهیا می سازد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‎که شکرگزاری به سه مرحله قلبی، زبانی و عملی است، خاطرنشان کرد: هدف از شکر قلبی این که انسان با قلب و عقل اعتقاد داشته باشد که همه نعمت‎ها از سوی پروردگار است، اما در شکر زبانی باید با زبان خود شکر گزار نعمت های خداوندی باشد که آیه شریفه« وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ» مصداق آن است.

 

امام جمعه موقت اهواز بیان داشت: در شکر عملی انسان باید اعضا و جوارح خود را سوی کارهای صحیح و شرعی هدایت کند؛ چرا که اگر جوارح خود را به گناهان مشغول سازد کفر عملی انجام داده است.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِی إِلَیْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» اظهار داشت: خداوندمتعال انسان هایی را به عنوان نبی برمی گزیند که ظرفیت دریافت وحی و حقیقتهای غیبی جهان هستی را داشته باشند و انسان‎ عادی نمیتواند از طریق عقل و قلب به آنها دست یابد.

 

آیت الله حیدری با بیان این‎که وحی با خاتمیت پیامبری حضرت محمد(ص) قطع شده است، خاطرنشان کرد: در عصر کنونی قرآن کریم، سنت، علمای دینی و مراجع تقلید که در متون‎ دینی عالم هستند به ما کمک می‎کنند که حقایق وحی را درک و از آنها شناخت داشته باشیم./9456/پ202/غ

ارسال نظرات