۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۰۴۷۸۹
رجبی دوانی:

تکنیک در دوره جدید افساری بر انسان انداخته و به او چارچوب می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که سینما با تکنولوژی رابطه مستقیم دارد بلکه خود را تابعی از آن می‌داند، ابراز داشت: یک زمان هنر بود که ابزار را تعیین می‌کرد اما در عصر تکنولوژی، تکنیک می‌گوید تو چگونه خود را با من منطبق کن، تکنیک در دوره جدید افساری بر انسان انداخته و به او چارچوب می‌دهد.
رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد علی رجبی دوانی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست «سیمای پیامبران در سینمای هالیوود و ایران» که در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: در عصر دینی شمایل در صورت انسان‌های کامل‌اند که مظهر اتم آنها پیامبران(ع)، امامان(ع) و یا والیان پیامبران(ع) هستند که تمام شمایل از طریق آنها برای مردم ظاهر می‌شود.

وی افزود: در دوره دینی شمایل اولیاء و انبیاء(ع) نقش واسطه را انجام می‌دهند و از این رو دارای یک تقدسی می‌شوند.

رجبی دوانی اظهار داشت: در شمایل‌های مسیحی مجسمه یا نقش حضرت مسیح(ع) یا حضرت مریم(س) مقدس می‌شوند تا جایی‌که مردم با آنها آنچنان ارتباط برقرار می‌کنند که انگار با خدای خود سخن می‌گویند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه داد: ما وقتی به زیارت می‌رویم، با امامی که ظاهرا از دنیا رفته سخن می‌گوییم و حاجات‌مان را طلب می‌کنیم بدان معنا که او را زنده و واسطه بین خود و حق می‌دانیم اما شمایل در دوره جدید نفس اماره انسانی شده است.

رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که سینما با تکنولوژی رابطه مستقیم دارد بلکه خود را تابعی از آن می‌داند، ابراز داشت: یک زمان هنر بود که ابزار را تعیین می‌کرد اما در عصر تکنولوژی، تکنیک می‌گوید تو چگونه خود را با من منطبق کن، تکنیک در دوره جدید افساری بر انسان انداخته و به او چارچوب می‌دهد.

رجبی دوانی با بیان این‌که هدف غایی هنر بیان نیکی‌هاست، اظهار داشت: بسیاری از مکاتب جدید که عمر طولانی ندارند و فراموش می‌شوند، وقتی هم که از زیبایی می‌خواهند سخن بگویند، در قالب زشتی آن‌ را مطرح می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به این‌که در فرهنگ دینی به‌ویژه فرهنگ اسلامی و به خصوص هنر اسلامی تمام بحث از خیر و شر و رفتن در سپاه خیر است، گفت: شناسنامه ما ایرانی‌ها شاهنامه فردوسی است و باید سپاسگزار او باشیم.

وی با اشاره به این‌که ما ایرانی‌ها را با مجموعه عقائد، اندیشه و زندگی‌مان به شاهنامه فردوسی می‌شناسند، ابراز داشت: فردوسی ما را در درون سپاه خیر دعوت می‌کند؛ نمی‌گوید که من از خیر و شر می‌گویم و شما انتخاب کنید بلکه جوری می‌گوید که ما وارد سپاه خیر بشویم./956/پ202/ص

ارسال نظرات