۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۲۰۷۳۲۱

آسانژ: جاسوسی تمام مکالمات تلفنی در افغانستان توسط آمریکا

خبرگزاری رسا ـ روزنامه عرب نیوز چاپ عربستان سعودی: در افغانستان حدود ۲۲ میلیارد مورد شنود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا انجام شده است.
جوليان آسانژ افشاگر سايت ويکي ليکس

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: جولیان آسانژ، مدیر سایت افشاگر ویکی‌لیکس، اعلام کرده افغانستان آن کشوری است که واشنگتن پست و اینترسپت اخیرا بدون ذکر نامش گزارش کردند که تقریبا تمامی مکالمات تلفنی در آن توسط آمریکا شنود می‌شده است.


آقای آسانژ در اطلاعیه‌ای گفته‌است که واشنگتن پست و اینترسپت به درخواست دولت آمریکا از ذکر نام افغانستان خودداری کرده‌اند.


او این امر را "سانسور" توصیف کرده و گفته است چنین سانسوری حق تعیین سرنوشت یک ملت را درباره موضوعی حساس زیر سوال می‌برد.


به دنبال افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، اخبار مختلفی از جاسوسی‌های گسترده این نهاد اطلاعاتی به رسانه‌ها درز کرده است.


ابعاد جاسوسی‌های این نهاد انتقاد بسیاری را برانگیخته است و مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی قانونی را برای محدودیت ضبط گسترده مکالمات تصویب کرد.


جولیان آسانژ نوشته است که شنودهای گسترده خارجی در کشورهایی مثل افغانستان بخشی از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی است.


او این نگرانی را که نام بردن از افغانستان به عنوان قربانی شنود گسترده ممکن بوده به "افزایش خشونت" منجر شود، با توجیهات دولت آمریکا برای عدم انتشار عکس‌های بیشتر از زندان ابوغریب مقایسه کرده است.


دولت افغانستان تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده است. اما سال گذشته روزنامه عرب نیوز چاپ عربستان سعودی گزارش داده بود که در افغانستان حدود 22 میلیارد مورد شنود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا انجام شده است.


در آن زمان امیرزی سنگین وزیر مخابرات افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که موضوع شنود غیر قانونی یک موضوع جدی است و توقع ما این است که دوستان بین‌المللی به تمام قوانین کشور ما احترام بگذارند و در صورتیکه شنود مکالمات خلاف قانون انجام شده، باید در آینده وعده بدهند که این کار صورت نمی‌گیرد./1421/1409/ح

ارسال نظرات