۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۱۴۸۱۵
کارشناس و مبلغ حوزوی:

توجه به پدیده‌های عالم، خودشناسی را در دل انسان تثبیت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مبلغ حوزوی گفت: برای تقویت خودشناسی انسان باید پدیده‌ها و شگفتی‌های این عالم را توجه کند، انسان نمی‌تواند برود یک گوشه‌ای و خودشناسی بیاموزد، بلکه برای تقویت خودشناسی باید انسان شگفتی‌ها و پدیده‌ها را در نظر بگیرد.
توجه به پدیده‌های عالم، خودشناسی را در دل انسان تثبیت می‌کند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام حسن صدیقین، کارشناس و مبلغ حوزوی ‌یکشنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد درب کوشک در سلسله جلسات خود با اشاره به این که انسان باید قدر نعمت‌های الهی را بداند، گفت: خداوند می‌فرماید برخی از انسان‌ها خدا را فراموش می کند و خدا نیز آنان را فراموش کرد،‌ البته باید توجه کرد کرم و جلال و بزرگی خداوند بالاتر از این است که خداوند انسان را رها کند.

وی افزود: برای تقویت خودشناسی انسان باید پدیده‌ها و شگفتی‌های این عالم را توجه کند، انسان نمی‌تواند برود یک گوشه‌ای و خودشناسی بیاموزد، بلکه برای تقویت خودشناسی باید انسان شگفتی‌ها و پدیده‌ها را در نظر بگیرد.

کارشناس و مبلغ حوزوی با اشاره به سوره مبارکه طارق خاطرنشان کرد: خداوند در سوره طارق می‌فرماید و در برخی از سوره‌های قرآن توجه انسان را به پدیده‌های عالم جلب می‌کند، انسان اگر می‌خواهد روح و دل ما در عالم تثبیت شود، هر روز یک شگفتی از عالم را تجربه کند.

وی با قرائت فرازهایی از خطبه 165 نهج‌البلاغه که در آن به خلقت طاووس اشاره شده است و با قرائت این فراز که «و من أعجبها خلق الطاووس» خاطرنشان کرد: باید زیبایی‌ پدیده‌های هستی را نگاه کنیم، که اگر این گونه نباشیم ثبات دل ما در خودشناسی و خداشناسی تزلزل می‌یابد.

حجت‌الاسلام صدیقین گفت: طاووس در استوارترین خلقت خود و در زیباترین حالت خود آفریده شده است، در طاووس رنگ‌های مختلفی به بهترین شکل شکل گرفته است، انسان وقتی به رنگ‌های طاووس نگاه می‌کند، ثبات دل پیدا می‌کند و شخصیتش تقویت می‌یابد.

وی با بیان این‌که شخصیت انسان به خاطر ویژگی‌های دنیا دچار دلهره و اضطراب می‌شود، ابراز کرد: انسان اگر به پدیده‌ها و سبزی‌های عالم نگاه کند، ثبات شخصیت می‌یابد و از دلهره‌ها و اضطراب پدیده‌های دنیا رها می‌شود.

کارشناس و مبلغ ‌حوزوی ادامه داد: خداوند به انسان وجدانی داده است که معصوم است و صدق و وفا را در می‌یابد، انسان اگر به وجدان خود نگاه کند، زندگی‌اش واضح و روشن است، «بَلِ ٱلْإِنسَـٰنُ عَلَىٰ نَفْسِهِۦ بَصِیرَةٌۭ» انسان به خود بینا و بصیر است.

وی گفت: زندگی را نعمت الهی بدانیم، برای زندگی ارزش قائل باشیم و سپاس‌گزار خداوند در زندگی باشیم که کرم خداوند بسیار بزرگ است، انسان باید خود را بشناسد و بفهمد که کرم خداوند بالاتر از آن است که انسان را از خود دور کند./914/پ202/ب

ارسال نظرات