۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۲۱۵۴۹

بررسی نزاع‌ها در اسلام با استناد به قرآن در کتاب پژوهشگر سودانی

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه اسبق سودان در کتاب جدید خود درگیری‌ها و نزاع‌ در اسلام را با استناد به قرآن، سنت نبوی و سیره نبی مکرم اسلام(ص) بررسی کرده است.
سودان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مصطفی عثمان اسماعیل، وزیر خارجه اسبق سودان، وزیر کنونی سرمایه‌گذاری این کشور و استاد حقوق سیاسی دانشگاه اسلامی «ام درمان» کتابی با عنوان «ادارة النزاعات بین الإسلام والغرب.. دراسة مقارنة بین المنهج الإسلامی والممارسات الدولیة: مدیریت درگیری‌های بین اسلام و غرب؛ پژوهشی تطبیقی بین شیوه اسلامی و اقدامات بین‌المللی» را تألیف کرد که اخیرا در سودان چاپ و منتشر شد.


مطالب و موضوعات این کتاب که از سوی کتابخانه «مدبولی» سودان چاپ شده است، طی سمیناری در غرفه فرهنگی دهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سودان بررسی شد.


مؤلف کتاب در این سمینار گفت: هدف از تألیف این کتاب مقایسه بین روش اسلامی و روش غربی در مدیریت درگیری‌های بین اسلام و غرب بوده است.


این کتاب 6 فصل دارد که در فصل اول آن «درگیری‌ها و تحولات بین اسلام و غرب از نظر تاریخی و دلایل آن» و در فصل دوم «درگیری‌ها در اسلام با استناد به قرآن و سنت نبوی و سیره نبی مکرم اسلام(ص)» بررسی شده است.


فصل سوم این کتاب نیز به روند تکاملی درگیری‌های مدرن پرداخته و در آن تئوری‌های غربی که از جنگ‌های جهانی اول و دوم پدید آمده و همچنین نقش درگیری‌ها در کندکردن روند توسعه مورد بررسی قرار گرفته است.


«مکانیزم و مدل‌هلی حل درگیری‌ها»، «نقش سازمان‌های جامعه مدنی در حل نزاعات و درگیری‌ها» و «مقایسه میان پرداختن به موضوع درگیری‌ها در اسلام و اقدامات بین‌المللی مدرن» از جمله موضوعاتی است که به ترتیب در فصل‌های چهارم تا ششم این کتاب به آن پرداخته است.


نویسنده در پایان این کتاب پیشنهاداتی مطرح و بر اهتمام به روش اسلام در حل و فصل درگیری‌ها دعوت می‌کند و تدریس این روش در دانشگاه‌های غربی و عربی را خواستار می‌شود.


مصطفی عثمان اسماعیل در این کتاب غرب را به حل نزاع‌ها به نفع خود متهم و تأکید می‌کند که غرب در این زمینه به نفع کشورهایی که نزاع‌ها در آن واقع می‌شود، عمل نکرده و منافع خود را در نظر می‌گیرد که نمونه آن موضع غرب در قبال جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی است./982/د102/ک

منبع: ایکنا

 

ارسال نظرات