۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۲۲۹۶۸۷
بررسی کارکرد رسانه در برنامه دیروز امروز فردا؛

محمدی: مأموریت برخی رسانه ها برای تبدیل مسائل اجتماعی به موضوعات سیاسی و امنیتی/ کواکبیان: سیاسی بودن رسانه حُسن است/ انتظامی: بررسی عملکرد رسانه ها در ماجرای اسیدپاشی

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان و فعالان رسانه در برنامه زنده تلویزیونی دیروز امروز فردا بر لزوم حرکت رسانه ها و مطبوعات در مسیر ارزش های دینی، منافع ملی و چارچوب های نظام تاکید کردند و خواستار برخورد با رسانه هایی شدند که خوراک برای بوق های استکباری فراهم می کنند.
ديروز امروز فردا ديروز، امروز فردا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که قرار است از روز شنبه در تهران آغاز به کار کند، برنامه زنده تلویزیونی دیروز امروز فردا با حضور کارشناسان و فعالان عرصه رسانه، بحث این هفته خود را به عملکرد مطبوعات و رسانه ها اختصاص داد.
 
در این برنامه حسین قربان زاده سردبیر روزنامه همشهری و مهدی محمدی عضو شورای سردبیری روزنامه وطن امروز به صورت حضوری و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصطفی کواکبیان مدیر مسؤول روزنامه مردمسالاری به صورت تلفنی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
 
فعالان رسانه ای مذکور همگی متفقل القول حرکت در زمین دشمن و تکمیل پازل آن از سوی برخی رسانه های داخلی را امری نکوهیده توصیف کردند.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، قربانزاده در ارزیابی خود از فضای عمومی رسانه های کشور تصریح کرد: ما عملکرد خود را مثبت می دانیم اما بالاخره مردم باید قضاوت کنند.
 
وی اضافه کرد: در فضای فعلی نقدهایی که به رسانه می شود اگر دسته بندی شود معقتدم بسیاری از اتفاقاتی که در کشور ما و جهان می افتد همه عواقب آن به رسانه منتصب می شود و البته این مساله اقتضا و کارکرد رسانه است.
 
این فعال رسانه ای با تاکید بر این که باید نقص های حوزه رسانه را بپذیریم، تصریح کرد: گرچه سران مطالعه رسانه در کشور ما بسیار پایین است، اما به هر حال تاثیر خود را در جامعه می گذارد.
 
قربانزاده گفت: هم کارهای ارزنده ای در فضای رسانه ای انجام شده و هم نقایصی داشته ایم که برخی قابل چشم پوشی و برخی نیز قابل چشم پوشی نیست.
 
در عرصه رسانه تعهد از تخصص اهمیت بیشتری دارد
مهدی محمدی درباره تغییر و تحولات ایجاد شده در راس دولت و این که برخی تصور می کنند با روی کار آمدن دولت یازدهمه فضا در عرصه رسانه بازتر شده است،تصریح کرد: بر اساس مجموعه اصولی که در ذهنم است، فضای رسانه ای ما پر آسیب است و ما به سمتی حرکت می کنیم که آسیب ها بر فرصت ها می چربد و اگر عاجلا در این باره با هم گفت وگو نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.
 
وی بیان کرد: اصل اول این است که حتما تخصص در فضای رسانه مهم است، اما تعهد از تخصص مهم تر است، اگر جامعه رسانی ما به ارزش های دینی، انقلابی و اخلاق اجتماعی متعهد نباشد آسیب های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد، اما اگر یک رسانه متخصص نباشد اما متعهد باشد حداکثر مخاطب خود را از دست می دهد.
 
برخی مسؤولان در جهت نفی مفهوم تعهد در عرصه رسانه گام بردمی دارند
این فعال رسانه ای، با بیان این که برخی از مسؤولان ما در فضای نفی مفهوم تعهد در فضای رسانه گام بر می دارند، گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های تعهد در عرصه رسانه این است که دشمنی وجود دارد و باید با او مرز بندی کرد.
 
این فعال رسانه ای یادآورشد: امروز با فضایی روبرو هستیم که حتی وجود دشمن انکار می شود، این یک آسیب بسیاری جدی در فضای مطبوعاتی و رسانه ای کشور است.
 
تلاش خطرناک برخی برای تفکیک شیطنت آمیز بین منافع ملی و اصول ایدئولوژیک
محمدی خاطرنشان کرد: اصل دیگری که باید نگران باشیم، تفکیک شیطنت آمیز بین منافع ملی و اصول ایدئولوژیک است، امروز در فضای رسانه ای مشاهده می کنیم کسانی تلاش می کنند مرز مصنوعی، غیر واقعی و خطرناک بین این دو ایجاد کنند.
 
نباید همه مشکلات و معضلات را به دشمن مرتبط کنیم
قربان زاده درباره اعتقاد به مرزبندی که مهدی محمدی در سخنان خود مطرح کرد نیز گفت: من هم معتقد به مرزبندی هستم و وجود دشمن توهم نیست، معتقدم اهالی رسانه که هدایت گر افکار عمومی هستند باید چنین مرزبندی را اعتقاد داشته باشند، منتهی تبصره ای می زنم که ما را از افراط و تفریط نجات می دهد و آن این است که اگر همه گرفتاری ها و معضلات داخلی را به دشمن نسبت دهیم این گزاره نادرست است.
 
وی بیان کرد: یکی از معضلات اساسی کشور ما این است که گاهی اوقات از ولایت دم می زنیم اما در عمل خود را موظف به فهم منظومه ای آن نمی دانیم و سراغ برداشت های سطحی می رویم.
 
قربان زاده اضافه کرد: این که مرزبندی با دشمن باید وجود داشته باشد گزاره درستی است، اما این که فضای سیاست زده ای را ایجاد کنیم که همه کارهایی که باید در کشور باید بشود و نمی شود را به دشمن نسبت دهیم درست نیست.
 
شبکه تعریف شده رسانه ای بوق های استکباری با برخی از رسانه های داخلی
مهدی محمدی نیز در باره اظهاراتی که سردبیر روزنامه همشهری مطرح کرد، توضیح داد: وقتی راجع به لزوم مرزبندی صحبت می کنیم مقصود ما این نیست که معظلات را یکسره به پای دشمن بنویسیم یا منتقدان داخل خیمه انقلاب را در قایق دشمن قرار دهیم و چون یک مساله بدیهی بود من به آن اشاره نکردم.
 
وی افزود: پدیده بسیار خطرناکی که ظرف دو سه سال گذشته اوج گرفته این است که شبکه ای از روابط تعریف شده بین برخی رسانه ها در داخل و تعدادی از بوق ها در خارج از ایران شکل گرفته است.
 
سه رسانه تامین کننده کدها و اطلاعات دروغ بوق های استکباری در موضوع اسیدپاشی بودند
محمدی با اشاره به موضوع حقوق بشر، بیان داشت: بخشی از آنچه تحت عنوان حقوق بشری علیه ما مطرح می شود، اطلاعات و کدهای آن از داخل کشور داده می شود و درباره موضوع اسیدپاشی سه رسانه داخلی کدهای دشمن را تامین کردند و اگر از آنها سؤال شود ابایی هم ندارند که این مساله را عنوان کنند.
 
وی افزود: برخی آشکارا برای دشمن کد دروغ تهیه می کنند و ابایی هم از این ندارند؛ رسانه ای که از بودجه عمومی استفاده می کند بدون این که اطلاعات دقیقی داشته باشد این کار را به بچه های مؤمن نسبت داد و بعد هم در گزارشی نوشتند و گفتند کارنامه ما بسیار خوب بوده است!
 
این فعال و تحلیلگر عرصه رسانه اضافه کرد: برخی رسانه های ما به کپی پیست منابع و اخبار و اطلاعات دشمن تبدیل شده اند و ابایی هم از آن ندارند، اما بخش اعظم رسانه های ما به وظیفه خود عمل می کنند.
 
رسانه ها هوشیار باشند، دستگاه های نظارتی مراقب هستند
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه روی خط تلفنی برنامه دیروز امروز فردا آمد و درباره نگرانی مطرح شده مبنی بر تکمیل پازل دشمن از سوی برخی رسانه های دشمن، تصریح کرد: اصل ماجرا درست است، رسانه ها باید هوشمند باشند و این یک واقعیت است و دستگاه نظارتی هم باید توجه داشته باشند.
 
وی درباره افتتاحییه نمایشگاه مطبوعات و تغییرات آن نسبت به سال های گذشته، گفت: سال گذشته که نمایشگاه برگزار نشد به این دلیل بود که نیازمند تغییرات جدی به لحاظ رویکردی و برنامه ها و عملکردها بود و امسال روز شنبه افتتاح خواهد شد.
 
انتظامی بیان کرد: امسال کسب و کار مرتبط با مطبوعات به عنوان یک بخش اضافه شده و تقسیم بندی ها بر اساس نوع فعالیت و موضوع است.
 
معاون مطبوعاتی ارشاد با بیان این که مقدمه واگذاری نمایشگاه در سال جاری به صنوف فراهم شده است، گفت: سال آینده این نمایشگاه از سوی خود این صنف برگزار خواهد شد.
 
انتظامی درباره آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات نیز اظهار داشت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات سال 88 در مجمع تشخیص تصویب شد و به شفافیت و پاسخگویی بیشتر کمک می کند، متاسفانه این مساله متوقف شد و البته در دولت آقای روحانی عملیاتی شد.
 
وی اضافه کرد: آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات نیز در دولت در حال تدوین است، ما به خاطر این که معطل نشویم شاکله اصلی را شروع کرده ایم، اما برای عملیاتی شدن دقیق قانون نیاز به تصویب هیات وزیران است.
 
انتظامی درباره قانون جامع رسانه های همگانی نیز بیان داشت:  هدف این است که با توجه به رسانه های نوپدید ما در عرصه حقوق و مسؤولیت ها و رعایت اقتضائات زمانه یک قانون جامع داشته باشیم که وحدت رویه حاکم باشد.
 
معاون مطبوعاتی ارشاد گفت: طرحی در مجلس هشتم مطرح شد که به نتیجه نرسید اما دوباره در کمیسیون فرهنگی مطرح شده است، قرار بر این شده که این مساله را به عنوان لایحه تقدیم مجلس کنیم تا اعتبارات آن لحاظ شده باشد.
 
وی اضافه کرد: رویکرد ما این است که با نظر اصحاب رسانه صورت گیرد و ما خودمان نسبت به این کار اقدام نکنیم. برای بدست آوردن یک اجماع عجله ای برای ارسال به مجلس نداریم.
 
بررسی عملکرد رسانه ها در ماجرای اسیدپاشی از سوی هیات نظارت مطبوعات
انتظامی درباره ماجرای اسیدپاشی اصفهان و دامن زدن برخی رسانه های داخلی به این مساله و این که آیا تذکری به رسانه ها داده شده است، اظهار داشت: در آخرین جلسه هیات نظارت بر مطبوعات این موضوع مطرح شد اما به جهت این که باید بررسی جامع صورت دهیم قرار بر این شد دبیرخانه بررسی جامعی انجام دهد روی همه رسانه ها واگر خطایی داشته باشند تذکر احتمالی و یا دیگر موارد لازم را صورت دهند و جلسه دبیرخانه روز دوشنبه هفته آینده مطرح خواهد شد.
 
واکنش محمدی به اظهارات انتظامی/ امیدواریم عمل ارشاد به کلیت سخنان شان نباشد
عضوی شورای سردبیری روزنامه وطن امروز نیز درباره اظهارات معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: امیدواریم عملکرد وزارت ارشاد و دولت به کلیت این فرمایش نباشد و گزارش شفافی از عملکرد رسانه ها در این فتنه اسیدپاشی داده شود.
 
وی از ایجاد یک شبکه هماهنگ رسانه ای در داخل و خارج از کشور خبر داد و گفت: گاهی اوقات یک هماهنگی و بده بستانی بین برخی در داخل و برخی در خارج شکل می گیرد و اگر تمهید نشود اولین قربانی خود دولت خواهد بود چون مدام برای دولت مساله سازی می کنند و انرژی دولت صرف کارهایی می شود که سبب غفلت از کارهای اصلی می شود.
 
محمدی با بیان این که وظیفه دولت و دستگاه های مسؤول تنها رصد نیست، اظهار داشت: متاسفم بگویم دشمن ما برخی از خبیثانه ترین پروژه های خود را جامه رسانه ای و مطبوعاتی به تن آن می پوشاند در حالی که مساله خرابکاری، جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی است اما ظاهر آن رسانه و خبرنگاری است.
 
این فعال رسانه تاکید کرد: ما باید صنف خود را هوشیاری دهیم و به آنها هشدار دهیم، یک شبکه سازمان یافته از مفهوم رسانه ای برای اهداف غیر رسانه ای و کاملا امنیتی در حال شکل گیری است.
 
زمینه سازی برخی رسانه های حامی دولت برای مقصر جلوه دادن نظام در صورت شکست مذاکرات
وی با اشاره به مذکرات هسته ای، گفت: دولت در مذاکرات زحمت می کشد و از آنها تقدیر می کنیم؛ اما نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم این است که برخی رسانه ها که اتفاقا خود را حامی دولت معرفی می کنند خط رسانه ای شان به گونه ای است که اگر توافق نشد بگویند مقصر نظام است و ما باید هزینه آن را بپردازیم.
 
محمدی یادآورشد: حتی رسانه هایی که باید به سیاست های دولت فعلی پایبند باشند به قدری تحت تاثیر شبکه خارج هستند در موضوعی به این اهمیت نمی توانند از وظایف سیاسی که دوستان شان تعریف کرده اند، پاسداری کنند.
 
تبدیل شدن یک روزنامه به ارگان خانوادگی برخی شخصیت ها
قربانزاده نیز در این باره با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب،اظهار داشت: ایشان با این مضمون تاکید کردند«نباید روی اعصاب مردم راه بروید» از این فرمایش تعابیر مختلفی می توان داشت، چقدر رسانه های ما سیاسی هستند؟ چقدر دغدغه ولی نعمتان نظام را داریم؟
 
وی اضافه کرد: اگر انطباقی بین خواسته های مردم بدهیم و آنچه الان منتشر می کنیم متوجه می شویم که چه نقایصی داریم؛ یک رسانه یک روز یک شخصیت را عکس یک می کند، یک روز بردار او را، یک روز دختر و یک روز پسر او را تیتر می کند، آیا مساله دیگری در کشور وجود ندارد که یک خانواده تمام هم و غم یک رسانه باشد؟
 
قربانزاده بیان کرد: معضل ما ترک فعل های ما است تا افعال ما، کارهای نکرده ما به آن میزانی که از فضای رسانه ای خواسته شده معضل اصلی است و باید برای آن فکری بکنیم
 
این فعال عرصه رسانه یادآورشد: صفر و صد دیدن در تمام موضوعات معضل اصلی ما است، ما در عمل بدیهیاتی را مشاهده می کنیم که به آن توجه نمی شود.
 
سیاسی بودن رسانه حُسن است
کواکبیان در ادامه برنامه دیروز امروز فردا به صورت تلفنی میهان این برنامه بود و در ادامه مباحث مطرح شده در این برنامه، اظهار داشت: اعتقاد من این است که سیاسی بودن فضای مطبوعات اصل آن مشکلی ندارد، رسانه ها باید در فضای سیاسی حرکت کنند و دین هم از سیاست جدا نیست.
 
وی افزود: بستگی دارد که سیاست زدگی به منافع ملی ضربه بزند یا نزند؛ اما به هر حال من معتقدم اصل سیاسی بودن رسانه نقطه مثبتی است.
 
مدیر مسؤولان روزنامه مردمسالاری درباره این که برخی رسانه ها در پازل دشمن حرکت می کنند، گفت: این بحث که کلی مطرح کنیم که نباید پازل دشمن را تکمیل کرد بحث درستی است اما باید روی مصادیق بحث کنیم.
 
باید با رسانه هایی که برای دشمن خوراک تهیه کردند برخورد شود
وی اضافه کرد: در موضوع اسیدپاشی قطعا باید کسانی که برای دشمن کد درست می کنند، تذکر بگیرند اما واقعیت این است که ما اینجا یکسره مطبوعات را مرغ عزا و عروسی کرده و وانمود کردیم رسانه هایی این کار را کردند پازل دشمن را تکمیل کردند.
 
کواکبیان افزود: آنهایی که می گویند این اقدام زشت کار امر به معروف و بسیج است محکوم هستند؛ اما باید به این سمت برویم که عاملان اصلی چه کسانی هستند، چرا این موضوع زودتر مطرح نمی شود. هر کس برای دشمن اطلاعات درست می کند محکوم است اما همه مشکلات را سر رسانه ها خالی نکنیم.
 
انتقاد کواکبیان از رسانه های اصولگرا درباره مذاکرات هسته ای
این فعال رسانه ای و سیاسی خاطرنشان کرد: موضوع هسته ای که آقای محمدی اشاره کردند، اگر کسی این حرف را زده که آقای محمدی بیان کرد، من این مساله را نفهمیده ام، اما رسانه هایی که همواره تیترها و یادداشت های شان مقابله با اصل مذاکرات و تیم مذاکره کننده است این ها چه می شود؟
 
وی اضافه کرد: نباید یکطرفه به قاضی رفت؛ کلیات مباحث مطرح شده از سوی آقایان صد درصد درست است اما روی مصادیق بحث داریم و نباید رسانه ها را محکوم کنیم.
 
کواکبیان که خودشان چندین سال نمایندگی مجلس را عهده دار بوده، اظهار داشت: در مذاکرات هسته ای باید اجماع داخلی داشته باشیم و همه تیم مذاکره کننده را حمایت کنیم.
 
محمدی در ادامه اظهارات کواکبیان اظهار داشت: همان مردمی که اتفاقا سیاسی هم نیستند از محصولات این زیرساخت که عرض شد آسیب می بینند، اهمیت مسائل اصلی و فرعی جابجا می شوند.
 
وی بیان کرد: به جای این که اجازه داده شود مردم در وضعیتی قرار گیرند که در مذاکرات چه می گذرد، آیا سؤال کردن از این که برادران و اساتید ما چکار می کنند، حق مردم نیست؟ وظیفه رسانه این است که مردم را متوجه کند که نسبت به حقوق خودشان حساس باشند.
 
این فعال عرصه رسانه افزود: اتفاق دیگری که می افتد این است که حقوق شخصی افراد پایمال می شود، خانمی که مرتکب جرمی شده بود و اخیرا اعدام شد، این ماجرا را مطالعه کنید، تردیدی نیست که اگر همین فضای مسموم رسانه ای و کمپین ها شکل نمی گرفت چه بسا این اعدام هم شکل نمی گرفت.
 
وی اظهار داشت: به اسم دفاع از حقوق بشر فضای مسمومی را ایجاد کردند که اولیای دم تصور کردند در این فضا چیزی هم بدهکار هستند و متاسفانه برخی رسانه های داخلی در این آتش دمیدند.
 
ماموریت برخی رسانه ها سیاسی کردن موضوعات اجتماعی است
عضو شورای سردبیری روزنامه وطن امروز بیان کرد: زاینده رود خشک می شود، دریاچه ارومیه خشک می شود یک سری مساله را سیاسی و امنیتی می کنند، در برخی کشورهای خارجی بالای صد مورد اسیدپاشی در یک بازه زمانی مشخص رخ داده اما در کشور ما به صحنه تصفیه حساب تبدیل می شود.
 
وی اضافه کرد: بنده آقای کواکبیان و دوستان شان را توجه می دهم برای این که طراحی برای سیاسی و امنیتی کردن موضوعات اجتماعی وجود دارد و پازل دشمن که باید بشناسیم همین ها است.
 
محمدی بیان کرد: یک مفسد اقتصادی که سه هزار میلیارد تومان پول مردم را خرده و اعدام شده، برخی از رسانه های ما برایش مرثیه و عزا می گیرند و گویی نظام را متهم می کنند.
 
این فعال و تحلیلگر رسانه ای ابراز داشت: جامعه رسانه ای ما باید بنشیند و فکری به حال خودش بکند.
 
تذکر کواکبیان به مهدی محمدی
کواکبیان درباره این بحث که مهدی محمدی مطرح کرد نیز اظهار داشت: من هم به ایشان تذکر می دهم سر مصادیق قدری انصاف بیشتری داشته باشند؛ ایشان می گوید هرچه دوستان مدعی اصولگرایی درباره موضوعات هسته ای بگویند به خاطر آشنا کردن مردم به حقوق و حق شان است و البته من هم می گویم حرف درستی هم هست؛ اما از این سو اگر یک موضوع اسید پاشی باشد گویا آقایان صبحانه و نهار و شام خود را در جای دیگر خورده اند و نمی خواهند مردم به حقوق شان آشنا باشند و اطلاع رسانی درستی صورت گیرد.
 
برخی رسانه ها ذره ای به تیم مذاکره اعتماد ندارند
وی بیان کرد: اگر منافع ملی شرط است همه باید روی آن تکیه کنیم، برخی رسانه ها که من اسم آنها را نمی برم ذره ای به تیم مذاکره اطمینان ندارند و به مذاکرات اعتقاد ندارند در حالی که رهبری بارها حمایت کرده اند. اینها هم ضد منافع ملی است.
 
وی اضافه کرد: آقایان مدعی اصولگرایی در آن هشت سال چه موضعی درباره مفاسد اقتصادی داشتند و الان چه می گویند، این که کلی مطالبات مردم را مطرح کنیم درست نیست.
 
کواکبیان اعتقاد داشت که سیاسی کردن موضوعات اجتماعی، فرعی کردن موضوعات اصلی و عدم حرکت در پازل دشمن حرفی بسیار درست است اما باید روی مصادیق ریز شد و درباره آن بحث و تبادل نظر کرد.
 
رسانه ها در قضاوت نسبت به یکدیگر از دایره عدالت و انصاف خارج نشوند
حسین قربان زاده درباره این که رسانه ها نباید یکدیگر را متهم کنند، اظهار داشت: همه کلام به این برمی گردد که باید با عدالت و انصاف برخورد کنیم، اگر در مورد دولت قضاوت می کنیم نقدها و نقاط قوت را با هم ببینیم.
 
وی اضافه کرد: تایید و نقد کلی معضل همشگی ما در فضای سیاست زده بوده است، در حوزه دشمن نیز در حوزه رسانه و غیر رسانه خبط هایی صورت می گیرد که باید رصد و جلوگیری شود و البته برخی امورات نیز به خود ما برمی گردد.
 
مظلوم تر از نظام ندیده ام
محمدی نیزدر بخش پایانی برنامه دیروز امروز فردا گفت: دعوت به انصاف، دعوت مبارکی است، اما من مظلوم تر از نظام جمهوری اسلامی ندیده ام، سؤال من است که ظلمی که به این نظام، خون شهدا و دستاوردها و در حق رهبری می شود را چه کسی باید پاسخ دهد و جوابگو باشد؟
 
نتیجه نظرسنجی برنامه/ اعتقاد 85 درصدی مخاطبان به کارکرد حزبی و سیاسی رسانه ها
گزارش خبرگزاری رسا حاکی است، شرکت کنندگان در نظرسنجی پیامکی برنامه نیز بیش از 85 درصد به کارکرد حزبی و سیاسی رای مثبت دادند و اعتقاد داشتند رسانه ها به جای توجه به کارکرد مستقل و آگاهی دهنده، کارکردشان حزبی و سیاسی شده است. /924/ز502/ج
 
ارسال نظرات