۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۳۰۸۱۷
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(147)

گزارشی از برگزاری نشست "توافق خوب - توافق بد" در نمایشگاه مطبوعات

خبرگزاری رسا ـ مهدی محمدی با بیان اینکه شرط اساسی توافق خوب این است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توافق ژنو را کنار بگذارد، خاطرنشان کرد: امروز ایران در موقعیتی است که می‌تواند به توافق خوب دست یابد اما سرمایه هسته‌ای کشور به نحوی معامله می‌شود که خروجی آن مبهم و یک توافق بد است چرا که بر پایه توافق ژنو استوار است.
هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا -  نشست توافق خوب -توافق بد  از سوی خبرگزاری نسیم و با حضور نخبگان و خبر نگاران با حضور آقایان پرویز امینی و مهدی محمدی و سیروس ناصری از کارشناسان مسائل اجتماعی و سیاسی و با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 در فضای نمایشگاه مطبوعات و رسانه برگزار شد.

امینی: برای دولت خوب توافق از اهمیت برخوردار است و توافق بد از منظر آنها عدم توافق است/ مسئله هسته‌ای به تمام حیثیت دولت گره خورده است

اولین مدعو برنامه پرویز امینی کارشناس مسائل اجتماعی در این نشست با بیان این‌که برای دولت اصل توافق کردن اولویت دارد، اظهارداشت: این‌که محتوای توافق چه باشد مسئله اصلی دولت نیست بلکه اهتمام دولت برای توافق است.

امینی ادامه داد: در تحلیل نظری این رویکرد می‌توان گفت چارچوب نظری دولت توسعه‌گرایی با رویکرد اقتصادی است و هدف افزایش ثروت است از این رو در مسیر دستیابی به این توسعه‌گرایی به دنبال تعامل و ارتباط با جهان توسعه‌یافته است و در واقع تنها راه دسترسی و همگرایی با جهان غرب است.

این کارشناس مسائل اجتماعی برهمین اساس افزود: بنابراین مسئله هسته‌ای در همگرایی با غرب ایجاد اخلال کرده است و دولت می‌خواهد مسئله هسته‌ای را طوری حل کند که تعامل با غرب حل شود لذا اصل را بر توافق قرارداده‌اند.

وی در تحلیل جامعه‌شناختی از این توافق اظهارداشت: وقتی توافق ژنو را انجام دادند به آن لقب فتح‌الفتوح داده و دولت یازدهم در شرایطی از آرای عمومی برخوردار شد که مهم‌ترین مسئله خود را حل مسئله هسته‌ای قرار داده بود.

امینی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای با حیثیت و موجودیت دولت گره خورده است یادآور شد: دولت اگر بخواهد از لحاظ اجتماعی کارآمد باشد و فرصت بسط سیاسی داشته باشد ناچار است در موضوع هسته‌ای به توافق برسد. از این رو هرگونه عدم توافق به معنای شکست خواهد بود.

این کارشناس مسائل اجتماعی به اظهارنظر ظریف در جمع نخبگان دانشگاه آمریکا پرداخت و گفت: آقای ظریف گفت که در دوران گذشته عدم توافق عرصه سیاسی اجتماعی را تغییر داد و من خانه‌نشین شدم. این به آن معناست که اگر امروز دوباره توافقی صورت نگیرد جریان سیاسی- اجتماعی فعلی از دست خواهد رفت.

وی برهمین اساس با تاکید براینکه توافق برای دولت اصالت دارد نه عدم توافق تصریح کرد: برای دولت توافق خوب یعنی خود توافق و توافق بد یعنی عدم توافق و لذا هر توافقی از عدم توافق بهتر است.

وی در پاسخ به این سوال که شرایط سیاسی را برای این توافق چطور ارزیابی می‌کنید پاسخ داد: آنچه در شرایط اجتماعی ما وجود دارد وضعیتی است برای آنچه که دولت می‌خواهد انجام دهد؛ شرایط اجتماعی ما طوری است که نسبت به توافق و عدم توافق شرطی شده است.

امینی ادامه داد: عدم توافق‌های مکرر قبلی و مرتبط شدن مشکلات اقتصادی با تحریم‌ها، افکار عمومی را آماده کرده است که دیگر درباره محتوای توافق سوال نکنند بلکه به دنبال توافق یا عدم توافق باشند، دقیقا مانند توافق ژنو  که تقریبا یک رضایت نسبی نسبت به آن شکل گرفت.

این کارشناس مسائل اجتماعی عامل سوم  هر توافقی را فضایی دانست که حاکم بر دولت است و دولت به خاطر نیازهای اجتماعی خود ایجاد کرده است و خاطرنشان کرد: دولت بیش از هر چیز همراهی اجتماعی نیاز دارد چراکه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پیروز گفتمانی نداشت و دولت از اول با آرای شکننده روبرو بود.

وی با بیان اینکه سبد کالا نشان داد بین دولت با بدنه اجتماعی ارتباط وثیقی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بیش از 96 درصد از مردم به انصراف از یارانه که درخواست دولت بود نه گفتند.

امینی چالش‌ها و شکاف‌های اجتماعی را یکی از مسائل اصلی برشمرد و تاکید کرد: دولت می‌کوشد که در حوزه عمومی بحث بر سر عملکرد آن نباشد بلکه بر سر مواضع دولت بحث شود تا مسئله هسته‌ای در حاشیه افکار عمومی قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: رسانه‌های جریانات دانشجویی، روشنفکران و به ویژه مجلس نتوانسته‌اند مسئله توافق خوب را در برابر توافق بد برای جامعه تبیین کنند و فضای اجتماعی مناسب را به وجود آورند.

وی در پایان گفت: دولت طوری عمل کرده است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد توافق گذاشته و از این رو عدم توافق به معنای شکست خواهد بود.

مهدی محمدی: باید مراقب باشیم که دروغگویی دیپلماتیک در تاریخ هسته ای ما واقع نشود./شرط اساسی توافق خوب این است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توافق ژنو را کنار بگذارد/

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی عصر دیروزدر نشست توافق خوب، توافق بد در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، اظهارداشت: تصور می‌کنم بر موضع جریان انقلابی و اصولگرا چند اصل حاکم است، اصولی وجود دارد که این اصول در واقع شالوده مواضع آنان است.

وی بیان کرد: اصل اول این است که هیچ کس مخالف توافق درباره موضوعات هسته‌ای نیست، هم‌اکنون زمان مناسبی برای توافق هسته‌ای است چرا که ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند به توافق خوب دست یابد، باید مراقب باشیم که دروغگویی دیپلماتیک در تاریخ هسته ای ما واقع نشود، هدف تیمهای مذاکرات قبلی کش دادن زمان نبوده است و ما اکنون می‌توانیم یک توافق خوب داشته باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: هم‌اکنون به لحاظ منطقه‌ای در موقعیتی هستیم که شرایط آمریکا برای بسط منطقه‌ای خوب نیست، نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب معنایی جز وابستگی ژئوپلتیکی آمریکا به ایران ندارد، آمریکایی‌ها در موقعیتی نیستند که فشارشان را از حد فعلی به نحوه معنا‌داری بالا ببرند، به لحاظ فنی در موقعیتی قرار داریم که شرایط ضروری برای یک توافق خوب فراهم است.

مهدی محمدی با بیان اینکه امروز در وضعیتی هستیم که آمریکا مجبور شده خط قرمز غنی‌سازی صفر را کنار بگذارد، تصریح کرد: باید پرسید آیا فرآیند فعلی به سمت یک توافق خوب حرکت می‌کند یا نه؟ ما بر سر این موضوع بحث نمی‌کنیم که آیا باید توافق کرد یا نه بلکه باید دید موجودی هسته‌ای ایران صرف یک توافق خوب می‌شود یا نه؟

وی افزود: اصل دیگری که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد مبانی‌ است که شرایط فعلی بر آنها استوار شده که به نظرم توافق خوب از آن بیرون نمی‌آید، توافقی که امروز می‌خواهد صورت گیرد بر اساس توافق ژنو است، توافق ژنو ایران را به عنوان یک استثناء در نظر می‌گیرد، مبنای توافق ژنو این است که ایران کشوری است که تا اطلاع ثانوی از حقوقی که بقیه کشورها برخوردارند، برخوردار نباشد.

محمدی با بیان اینکه پایه توافق ژنو یک استثناست، یادآور شد: شاخص در توافق ژنو این است که حقوق ایران طبق NPT نیست، شاخص این است که ما پذیرفتیم فعلا باید از حقوقمان محروم باشیم، توافق ژنو می‌گوید حجم، سطح، ذخیره و مکان را در انرژی هسته‌ای محدود کنیم تا زمانی که غرب اعلام کند.

وی با بیان اینکه شرط اساسی توافق خوب این است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توافق ژنو را کنار بگذارد، خاطرنشان کرد: امروز ایران در موقعیتی است که می‌تواند به توافق خوب دست یابد اما سرمایه هسته‌ای کشور به نحوی معامله می‌شود که خروجی آن مبهم و یک توافق بد است چرا که بر پایه توافق ژنو استوار است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های توافق خوب، تصریح کرد: در همین مذاکرات هسته‌ای اگر یک تعهد واقعی به خطوط قرمزی که از جانب نهادهای عالی کشور برای تیم مذاکره‌کننده ترسیم شده، وجود داشته باشد و اگر تیم مذاکره‌کننده ابعاد قدرت ملی و منطقه‌ای ایران را درک کند و توافق را به هر قیمتی نخواهد بپذیرد در این شرایط رسیدن به توافق خوب امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: توافق خوب باید زیرساخت غنی‌سازی صنعتی برای ایران فراهم کند، طی یک دهه گذشته با هزینه قابل توجهی زیرساخت فوق‌العاده پیشرفته‌ای در صنعت هسته‌ای ایجاد شده است، در ایران اگر نفت و گاز را با هم در نظر بگیریم دارنده بزرگترین ذخایر فسیلی در جهان است؛ برای اینکه زیرساخت صنعت هسته‌ای حفظ شود باید مبنای مذاکرات تغییر یابد، چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواهند از ما بگیرند همین زیرساخت است، توافق خوب توافقی است که زیرساخت تحریم‌ها را جمع کند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا امکان تعلیق موقت تحریم‌های کنگره را دارد، هر گونه توافقی که تحریم‌های کنگره آمریکا را حفظ کند، یک توافق بد است. تمامی فرمان‌های اجرایی باید تعلیق شوند، آمریکایی‌ها باید تضمین دهند تحریم‌های فعلی به بهانه جدید، احیا نخواهد شد، آنچه ما با آن مواجهیم، رژیم اصلی و عملی تحریم‌هاست، توافقی باید انجام شود که در آن تحریم‌ها به شکل واقعی و عملی برداشته شوند، توافق باید سرمایه‌ مقاومت در همه موضوعات باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: صداهایی از دولت شنیده می‌شود که می‌گویند این روش بده بستان باید گسترش یابد، اما توافق خوب باید فقط یک توافق هسته‌ای باشد و به حوزه‌های نظامی و موشکی وارد نشود، دولت اگر وزن و قدرت خودش را در منطقه باور داشته باشد، می‌تواند به توافق خوب دست یابد.

مهدی محمدی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: مرداد ماه سال 81 وقتی برنامه هسته‌ای ایران به قول خودشان از جانب منافقین افشا شد، ما چه داشتیم؟ آن زمان یک سری تاسیسات در نطنز، اراک و بوشهر داشتیم. وقتی اطلاعات هسته‌ای ایران افشا شد آیا این تاسیسات مخفی بود؟ نه، طبق NPT، شش ماه قبل از ورود مواد هسته‌ای به یک سری تاسیسات باید موضوع به آژانس اطلاع داده شود که ما این کار را قبل از ورود مواد هسته‌ای به نطنز انجام داده‌ایم بنابراین هیچ نوع پنهان‌کاری هرگز در مورد پرونده هسته‌ای ایران وجود نداشته است، پنهان‌کاری مبنای حقوقی و فنی ندارد.

وی گفت: باید دید هدف نهایی ما درباره مذاکرات هسته‌ای چیست؟ هدف این است که ما غنی‌سازی اورانیوم را داشته باشیم و تحریم نشویم، احساس من این است که آمریکا می‌خواهد توافق نهایی امضا شود ولی به شرطی که ایران واقعا غنی‌سازی انجام ندهد و تحریم هم باشد، قصه این است.

سیروس ناصری: حتی اگر به توافق جامع برسیم هنوز با اجرا فاصله زیادی خواهیم داشت / مرحله بعد از توافق سخت‌تر خواهد بود/ مسائل اجرایی مشکلات خاص خود را دارند، تعابیر سیاسی متنوع هستند و یکسان‌سازی نظرات زمان‌بر خواهد بود

سیروس ناصری، عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت اصلاحات میهمان ناخوانده  موضوع که با صحبتهای داغ این دو کارشناس اجازه ورود به بحث را  گرفت و با حضور در غرفه «نسیم» در نمایشگاه مطبوعات قصد بیان نکاتی را داشت گفت: هنوز دور نهایی مذاکرات در وین باقی مانده است و مسائل جزئی و ریز توافق در حال بررسی است.

وی بیان کرد: بحث اصلی چگونگی لغو قطعنامه های شورای امنیت است که هنوز باقی مانده است و حل آن مشکل سختی خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت اصلاحات با بیان اینکه هنوز درباره هیچ کدام از موضوعات مورد نظر توافقی صورت نگرفته است، اظهار داشت: هدف توافق بر سر تمامی مسائل مورد نظر است؛ با این حال موضوع اصلی این است که باید با قطعنامه های شورای امنیت چگونه برخورد شود.

ناصری افزود: از آنجایی که مذاکرات در سطح وزیر امور خارجه آمریکا انجام می شود؛ پس اگر وزیر این کشور تعهدی را به کشورمان بدهد بر عهده کشور آمریکا است که مسائل خود را در راستای تحقق تعهدها تنظیم کند.

وی گفت: برداشت بنده این است که اگر طرفین به توافقی برسند که در تحقق این مهم یک "اگر" بزرگ نیز وجود دارد، در آن صورت برای کنگره آمریکا بسیار دشوار است که توافقات دولتش را رد کند؛ چرا که این کار هزینه های سیاسی زیادی برای این کشور دارد؛ با این حال احتمال سنگ اندازی از سوی کنگره وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت اصلاحات با بیان اینکه مواضع هر دو طرف در موضوع هسته ای با یکدیگر فاصله دارد، تصریح کرد: در هیچ یک از مسائل مورد نظر هنوز به توافق نرسیده ایم و مذاکرات همچنان مسیر خود را طی می کند.

ناصری افزود: البته طبیعی است که طرفین در مسائل تبلیغاتی موضوعات مورد بحث در مذاکرات را به گونه ای مطرح کنند که به نفع مذاکره باشد؛ با این حال ماهیت مسائل هنوز حل نشده است.

وی گفت: دامنه غنی سازی ایران در بازه دوران موقت قبل از عادی شدن وضعیت از مسائل دشواری است که دارای ابعاد مختلفی است و تمام ابعاد آن به یکدیگر مرتبط هستند و مسئله اصلی این است که آیا ما در مسیر صنعتی شدن حرکت می کنیم یا خیر و اینکه کشورمان مهیای صنعتی شدن است یا نه؛ البته هنوز این مهم و موضوع تحریم ها به طور کامل حل نشده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت اصلاحات با بیان اینکه مذاکرات ما با طرف اصلی دعوا یعنی کشور آمریکا تا حدودی باعث می شود ابهام در مسائل از بین برود، اظهار داشت: زمانی که ما مذاکره می کردیم با 3 کشور اروپایی وارد بحث می شدیم که طرف اصلی دعوا نبودند و تنها نقش واسطه ای داشتند.

ناصری اظهار داشت: 20 درصد احتمال توافق وجود دارد و اگر این مهم رخ دهد و ما به توافق جامع سیاسی برسیم نیز هنوز با توافق اجرایی فاصله زیادی خواهیم داشت؛ چرا که مسائل اجرایی مشکلات خاص به خود را دارند، از سوی دیگر تعابیر سیاسی متنوع هستند و یکسان سازی نظرات زمان بر خواهد بود.

وی بیان داشت: ما باید مطمئن باشیم که هر قدم جزئی که در راستای مذاکرات برمی داریم به طبع طرف مقابل نیز قدم های جزئی بردارد، باز هم می گویم اگر به توافق برسیم مرحله بعدی توافق سخت تر خواهد بود./ 9660/پ200/ج

 

ارسال نظرات