۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۳۱۲۸۶

مراسم نکوداشت علامه طباطبایی در سمنان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم نکوداشت علامه محمدحسین طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان با عنوان " مهر دلدارها " در سمنان برگزار شد.
بزرگداشت علامه طباطبايي در سمنان بزرگداشت علامه طباطبايي در سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از شاگردان علامه طبا‌طبایی امروز در همایش نکوداشت آن عالم فرزانه در تالار شهید مطهری سمنان، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی دارای شخصیتی چندوجهی بود و از این جهت نمی‌توان از یک بعد شخصیت ایشان را بررسی کرد، زیرا وی در فقه و اصول و فلسفه و اخلاق و تفسیر مجتهدی توانمند و برجسته بود.

 

وی با اشاره به این‌که علامه طباطبایی در کودکی والدین خود را از دست داد، خاطرنشان کرد:  ایشان به همراه برادرش به نجف رفت و از محضر آیت الله سیدعلی آقا قاضی بهره‌های فراوان برد، اما بعد از قطع شهریه و خستی زندگی، شاگردان آیت الله قاضی پراکنده شدند و برادران طباطبایی نیز به تبریز بازگشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی تصریح کرد: در آن ایام تفسیر در حوزه ها رنگ باخته بود و مرحوم آیت الله خویی بعد از نوشتن کتاب البیان قرار بود کتابی در باب تفسیر بنویسد که به ایشان می‌گفتند "این کار دون شخصیت شماست" و آقای خویی هم کار را تعطیل کرد، اما این وظیفه خطیر را آیت الله طباطبایی بر عهده گرفت و آن را یک تنه انجام داد.

 

رییس انتشارات سمت تفسیر المیزان حاصل بیش از بیست سال تلاش علامه طباطبایی را دریایی ژرف و عمیق و پربار خواند و افزود: جایگاه المیزان آن قدر رفیع است که استاد شهید مرتضی مطهری درباره آن می‌فرمود؛ قدر و منزلت تفسیر المیزان تا 100 سال دیگر نیز شناخته نخواهد شد؛ آنگونه که من هرگاه می‌خواهم بحث و سخنرانی علمی را در محفلی انجام دهم به المیزان مراجعه کرده و یکی از موارد آن را می‌پرورانم.

 

وی دائم الذکر بودن علامه طباطبایی را یکی دیگر از ویژگی‌های این عالم بزرگوار برشمرد و گفت: علامه بسیار کم حرف بود و همواره به ذکر خدا مشغول بود و ذکر گفتنش تا آخرین لحظه حیات و در حالی که در بستر بیماری بودند و سخنی نمی‌گفتند؛ ادامه داشت.

 

استاد حوزه و دانشگاه اخلاص را دیگر خصوصیت برجسته علامه طباطبایی بیان و خاطرنشان کرد: علامه جز به خدا نمی‌اندیشید و جز برای رضای او کاری نکرد و این یعنی اخلاص، آن مرحوم هیچگاه از کلمه (من) استفاده نمی کرد و می‌گفت؛ اگر می‌خواهید رستگار شوید تکبر و خودخواهی را در وجود خود راه ندهید.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به ویژگی های تفسیر المیزان افزود: هرگاه در مورد آیه‌ای به سؤال یا مشکلی برمی‌خورم، به المیزان رجوع می‌کنم و امروز بسیار خرسندم که راه علامه طباطبایی در تفسیر توسط شاگرد عالی قدر ایشان آیت الله جوادی‌آملی ادامه داده شده است.

 

گفتنی است، سخنان حجت الاسلام سید جلال احمدپناهی، امام جمعه موقت سمنان و امیر‌علی عموزاده مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان در باب ابعاد شخصیتی عالم بزرگوار علامه محمد حسین طباطبایی از دیگر بخش‌های این مراسم بود./977/پ202/ب3

 

ارسال نظرات