۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۳۵۳۵۰

استفاده از شکنجه لطمه سنگینی به اعتبار آمریکا وارد کرده است

خبرگزاری رسا ـ یک مقام سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش اخیر 'سنا' در مورد شکنجه مظنونان توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، تاکید کرد که استفاده از شکنجه لطمه سنگینی به اعتبار آمریکا وارد کرده است.
شکنجه

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 'خوان گومز' نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور مربوط به شکنجه و مجازات های غیرانسانی، گفت: استفاده از شکنجه و پنهان کاری ها و انکار ها در دوران ریاست جمهوری جورج بوش بر اعتبار اخلاقی آمریکا لطمه سنگینی وارد کرده و موجب بی رغبتی بین المللی در مبارزه با شکنجه گری شده است.

 

وی در گزارشی که روز پنجشبنه منتشر شد، به این نکته اشاره کرده است که استفاده از شکنجه از سوی ماموران اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در بازجویی از متهمین موجب کاهش تمایل بسیاری از کشور ها به ادامه مبارزه با شکنجه گری در جهان شده است.

 

گومز در این گزارش اعلام کرده است که در سفر هایی که به قصد بررسی و تحقیق در مورد مساله شکنجه داشته در دیدار با سران کشور های مختلف جهان، بسیاری از این رهبران به او گفته اند' چرا این را به ما می گویید؟ اگر آمریکا مجاز است که از شکنجه استفاده کند، چرا ما نتوانیم؟'

 

خوان گومز با اشاره به این که موضوع مبارزه با شکنجه گری به واسطه اقدامات اخیر مسئولان آمریکایی اعتبار و اهمیت خود را از دست داده است، گفت: این موضوع می تواند و باید اهمیت و اعتبار خود را دوباره به دست بیاورد.

 

این گزارش کارشناس ویژه سازمان ملل در حالی منتشر می شود که روز گذشته بنا بر تصمیم کمیته اطلاعات و امنیت سنای آمریکا، گزارش نسبتا کاملی از موارد بی شمار استفاده از شکنجه در بازجویی از مظنونان زندانی در زمان جورج بوش رییس جمهوری سابق این کشور انتشار یافت و جنجال های زیادی را در جامعه آمریکا در پی داشته است.

 

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در این گزارش دولت پیشین آمریکا را به پنهان کاری و دروغ و انکار متهم ساخته و گفته است که مسئولان آمریکایی به طور مکرر اصول شفافیت و مسئولیت پذیری را زیر پا گذاشته و به انکار و دفاع از خود متوسل شده اند.

 

وی گزارش اخیر را گزارشی کامل و عریان توصیف کرده و از انتشار آن ابراز خرسندی نموده است.

 

وی تاکید کرده است: این وظیفه دولت آمریکا است که مردم خود را در جریان اتفاقاتی که درآن سال ها به شکل بازداشت های غیر علنی، و به اصطلاح 'شیوه های پیشرفته بازجویی' افتاده، بگذارد و شفافیت و مسئولیت پذیری در اجرای سیاست های خود را به کامل ترین وجهی مورد توجه قرار دهد.

 

گومز افزوده است: آمریکا، به عنوان کشوری که به طور علنی همواره مدعی شده است که 'احترام به حقیقت موجب افزایش احترام به قانون می شود' باید بکوشد تا به استانداردها و موازینی که برای خود و سایر کشور ها مقرر داشته است، احترام بگذارد./982/د102/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات