۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۳۶۹۰۷
رییس جمهور بولیوی:

آمریکا به جای تحریم کشورها به نژادپرستی پایان دهد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور بولیوی ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مختلف، از این کشور خواست تا به نژادپرستی خود پایان دهد.
مورالس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی امروز طی مراسم سوگند یاد کردن لوئیس سرروتو میراندا، فرمانده جدید پلیس این کشور در مقر ریاست جمهوری، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه مقامات دولت ونزوئلا را محکوم و از این کشور خواست به جای اینگونه اقدامات به خشونت‌های عظیمی که علیه حقوق بشر مرتکب می‌شود پایان دهد.

 

رییس جمهور بولیوی در این خصوص خاطرنشان کرد: چرا کنگره آمریکا به جای تحریم کردن ونزوئلا یا دیگر کشورها، قوانینی را برای پایان دادن به اعدام‌ها تصویب نمی‌کند؟ چرا قوانینی برای پایان دادن به تبعیض نژادی در نظر نمی‌گیرد؟

 

مورالس، این اظهارات را بعد از اینکه باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا قانون تحریم‌ها علیه مقامات ونزوئلایی را امضا کرد ابراز داشت؛ به موجب این قانون، دارایی آن دسته از مقامات ونزوئلا که از سوی آمریکا در اعتراضات بی‌ثبات‌سازی اوایل سال جاری میلادی در این کشور آمریکای جنوبی به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند، توقیف و صدور روادید برای آنان نیز ممنوع می‌شود.

 

وی ضمن اشاره به دستاوردهای بولیوی در حوزه امنیت، مدل‌های امنیتی اعمال شده در دیگر کشورها را نیز به رسمیت شناخت، از جمله در «هاوانا» پایتخت کوبا که به عنوان امن‌ترین شهر دنیا شناخته شده است و همچین اطمینان داد که پیشرفت کوبا در این حوزه به این علت است که هیچ گونه دخالت خارجی در آن وجود ندارد.

 

گفتنی است که بین ماه‌های فوریه و مه سال جاری (بهمن 92 تا اردیبهشت 93) برخی از شهرهای ونزوئلا به ویژه «کاراکاس» پایتخت این کشور، صحنه تظاهرات‌های خشونت‌آمیزی بود که توسط اپوزیسیون ونزوئلا و با حمایت آمریکا برگزار می‌شدند.

 

هدف از اعتراضات مذکور ایجاد کودتا علیه دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا بود که ده‌ها کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت و همچنین خسارات فراوانی به زیرساخت‌های این کشور وارد آورد.

 

آمریکا در حالی تحریم‌های جدیدی را علیه ونزوئلا اعمال می‌کند که خود به شدت از موارد جدی نقض حقوق بشر رنج می‌برد و همین امر باعث شده تظاهرات‌های فراوانی در این کشور رخ دهد که مردم در آن نژادپرستی نیروهای پلیس علیه آفریقایی‌ - آمریکایی تباران را مورد اعتراض قرار می‌دهند؛ تظاهرات‌های مذکور تاکنون در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شده و دستگیری ده‌ها نفر را در پی داشته است./994/د102/ک

ارسال نظرات